Bukefalos 28 år!

Panik!!! Måste få Hjälp!!!

Sade foderrådgivaren någonting om varför du bara skulle ge 7 kg ensilage och 2 kilo halm, men nästan 2,5 kg kraftfoder?
 
Hästens magen ÄR aldrig tom, undantaget om den får gå länge utan foder (>12 tim?). Maten portioneras ut i tarmarna varefter magens innehåll överstiger en viss nivå. På samma sätt blir heller inte magen full, maten bara passerar snabbare.
 
VArför skulle hästen spricka av så lite ensilage? Har du provat att ge henne de?
Med värderna du har på ensilaget kommer du upp i samma värden med 11 kg som foderrådgivaren tyckte du skulle ge med kraftfoder och hela köret. Men med högre kvot som ju inte är farlig om de kommer från grovfoderet. Hur det är med mineralerna vet jag inte.
Min polla äter mer ju blötare grovfoderet är o hon skulle kunna äta 16 kg om så vore. :)

Bara för att alla andra ger för lite grovfoder innebär inte det att det är rätt eller att du oxå måste göra det.

Jag tycker du ska försöka ge henne åtminstonne så mycket hon kan äta av ditt ensilage upp till 11 kg= fri tillgång kanske?

Angående foderrådgivarens exempel va det de sämsta jag har sett av en foderrådgivare när folk här kan fixa den mycket bättre. :devil:
 
:mad:Med tanke på att min häst varit misskött tidigare (ej fått mat) så fungerar det INTE att låta henne få fri tillgång till någonting... Hon äter som om det vore sista gången, detta gäller även på sommaren då betet är super!!! Hon gick upp 100kg i somras och kom inte o säg att det är hennes trivselvikt för den pållen jag känner som så gärna vill visa upp sig för både folk o hästar gick o skämdes, vägrade komma till folk, krympte ihop o gömde sig bakom de andra pållarna. I takt med att vikten går ner så går självförtroendet upp!!!

Vidare måste det nog poängteras att hon är väääldigt lättfödd!!!!!! (kan ej jämföras med araber etc...)

Att hon inte tåler mer än en viss mängd av en viss sorts mat beror inte på maten utan på att hon varit misskött o därmed fått hela matsmältningsfunktionen etc. ur spel för all framtid (konstaterat av 4 välmeriterade vetrinärer).

Det blir även MAX 2kg kraftfoder, detta för att pållen ska få i sig tillräckligt med proteiner o dylikt då hon ligger på upp till 150cm i hoppning och även jobbar i svår dressyr!!!

Om ni tror att enbart grovfoder räcker för en hårdtränande häst så borde ni nog gå några kurser INNAN ni råder folk så att ni inte gör saker o ting värre än de vare innan...

/Helena
 
Har du ett tillräckligt bra hö med höga värden både på energi och protein så klarar sig hästen på bara grovfoder, även i hård träning, men det innebär ju en energihalt på höet på upp till 9 MJ, vilket är ganska ovanligt.

Det är på grund av det höga energibehovet på hårt arbetande hästar som man oftast inte kan ge endast grovfoder utan man måste komplettera med ett energirikare krafftfoder.

Men vad gäller din häst så påstår du att den går så fruktansvärt hårt, men du har ju ett energitillägg på hästen på "bara" 30 % vilket inte är mer än "vanlig" träning. Man ger ett 25 % tillägg för lätt träning.

Min häst (nordsvensk travare) som jag anser går hårt får ett tillägg på ca 50 procent.

Din häst är antagligen het för att den får för lite mat.

Utav ditt hösilage behöver hästen 11 kg för att magen ska hålla.

mvh Jessica
 
Förresten är dina ensilagevärden per kg foder eller per kg TS?

mvh Jessica
 
Som sakt så beror de ju på vad man har för grovfoder. O hästen blir ju inte tjockare av att den får enbart grovfoder i stället för lite grovfoder o masse med kraftfoder om det ger lika mycket Mj och Smprp. Det är ju inte grovfoderet i sig som gör den tjock utan hur pass mycket Mj den får.
Sen skrev du att hästen skulle spricka, då trodde jag av mätthet o inte av att bli fet. :D
Enbart grovfoder av ditt grovfoder räcker om du ger uppemot 11 kg. Att enbart fodra med grovfoder borde vara det idelaiska åt en häst som har så pass dålig matsmältning. Det är ju kratffoderet som stör tarmfloran.
 
En liten påpekan.

11 kg foder räcker om värdena är per kg foder, inte om de är per kg ts. Om de är per kg ts måste hästen få kraftfoder annars skulle den behöva äta ca 25 kg hösilage. :smirk:

mvh Jessica
 
Allmänt till alla....

Har läst igenom inläggen och blir lite förvånad över att en del ihärdigt påpekar att EN sak är RÄTT...barocknenne verkar ha koll på sin häst och ALLT funkar inte på alla hästar..kallblod har en annorlunda ämnesomsättning än varmblodiga hästar och ÄR mer lättfödda, dessutom så reagerar ju hästen på ett onormalt vis med foder..jag har julia_v's tråd i bakhuvudet...INGEN VILLE förstå att hennes häst var annorlunda och att hon äntligen fått tag på ett foder som hennes häst funkade på(i magen)hästens ägare känner sin häst bäst...eller hur :confused:

Man "ser" ju på ett ungefär VAD det är för en människa som skriver tråden, är den orutinerad eller har personen varit med förr....det JAG skulle göra(nu verkar det inte gå att göra så) jag skulle ta torrhö, för hästar har en tendens att "svälla upp" på blött ensilage, det blir som vätska i kroppen och behöver inte vara fett alls...utan bara uppsvälldhet...försöka få tag på ett 40-50 smrb och lite lägre i energi(som man ev kan komplettera med olja exempelvis)

själv har jag en 2 åring som reagerar negativt på hösilage, han hade gaser och var halvblöt/blöt i avföringen jämt...han får bara hö nu och är normal i magen på det

Man får betänka att hästar ÄR olika, även om det låter konstigt i vissas öron, så är det faktiskt så..men grovfoder är ju klart att dom skall ha ordentligt...själv har jag travare och dom funkar bra på fri tillgång, som de kallblodstravare jag haft INTE har gjort.

Ge råd är bra, men att lyssna på hästägaren är också bra.
 
Har du en nordis som hoppar 150 cm och går svår dressyr :confused:

isåfall är det bra jobbat, jag har inte fördomar, jag har själv en nordis, men har aldrig hört talas om någon som är såpass utbildad, och tycker att dte verkar otroligt :confused:

Ang detta med hennes övervikt tidigare så är det ju rent svammel att hon skulle " skämmas" över sin vikt, det var det värsta jag hört på länge, förmänskliga inte ditt djur.

Jag skulle tippa att hennes " lättföddhet" beror på en proteinbrist.

Vidaer så tror jag inte att din häst går i hård träning, varför skulle hon gå upp 100 kg om hon är i hård träning? Det gör inte hårt tränade hästar, även om de vilar 1 månad eller så.
Många hästägare missbedömer sin hästs träning, de hästar som går i hård träning är tävlande travare, galoppörer, hoppekipage på hög nivå osv inte hobbyhästar oftast.

Ang detta med hennes brist på muskler över ryggen så beror det antagligen poå en proteinbrist i kombination med FÖR MYCKET träning. Alternativt fel träning./ en häst som går ur form och inte arbetar med ryggen.


Min känsla när jag läser dina inlägg är att du pressar din häst för hårt, detta ger en nervös häst som " blir tokig" om hon får vila, har stress relaterande magåkommor och mår dåligt i allmänhet. Tokigheten vid vila kan mycket väl bero på en proteinbrist som kan ge nervösa hästar.

Och detta med 100 kg övervikt är inget hästen skäms för! Det är snarare du. Är du förresten säker på att det var en övervikt och inte en uppsvullnad pga proteinbrist?

Om ni tror att enbart grovfoder räcker för en hårdtränande häst så borde ni nog gå några kurser INNAN ni råder folk så att ni inte gör saker o ting värre än de vare innan...

En hårt tränade häst borde ha en matte/husse med större kunskaper.......
 
Självklart har du, rent principiellt, rätt i vad du skriver, men en sak som man aldrig kan diskutera bort är att hästen behöver 1 kg ts per 100 kg häst. Det kan du aldrig kompromissa bort. I den ursprungliga foderstaten får hästen (5 * 0,52 + 1 * 0,9) 3,5 kg ts. Absolut minimigiva för 480 kg häst är 4,8 kg ts.

Det jag inte kan fatta är att man rekommenderar 2 kg halm till ett såpass bra hösilage? Det låter väldigt konstigt, men min gissning är att foderrådgivaren desperat har försökt att få upp stråfodergivan och att detta förslag var det enda som passade trådskrivaren.

Hästen kommer antagligen att må bättre både fysiskt och psykiskt om den får den nya foderstaten istället och trådskrivaren kommer tro att det beror på det hon har hävdat tidigare i tråden, exempelvis att just den hästen inte klarar sig utan minst 2 kg kraftfoder och andra dumheter. Men både jag och många andra som läst hela tråden kommer inse att det beror på att hästen får tillräckligt med stråfoder.

Och ditt uttalande om att kallblod rent generellt är mer lättfödda är helt felaktigt. Min häst har samma behov som vilket halvblod som helst och han är kallblod.

Det kan vara farligt att generalisera på det viset eftersom det får folk att tro att bara för att man har kallblod kan de klara sig på bark och mossa.

mvh Jessica
 
Men har jag SAGT att dom ska leva på bark o mossa :confused: :confused:...jag har sagt att dom är MER lättfödda, för den skull skall man väl inte svälta dom heller :crazy:
VAD är ett halvblod.......är det en mix mellan kall/varm/fullblod??? (från begynnelsen)
men om du titta på shettis,fjording,bruks,kbltrav och andra kallblodiga hästraser...så nog f'n är dom mer lättfödda än en varmblodigtravare eller fullblod........minimigivan o kvoten kan man inte slingra sig ifrån, men att ge dom lika mycket som en normalt "svårfödd" ras är ju bara att be om övervikt.....

skall man träna en häst hårt så vill man ju inte ha en massa överskotts kg att dra på
 
självklart. antog att det va per kg eftersom att hon verkar vara så pass insatt i ämnet själv. För annars så borde väl inte en häst av hennes slag som tränas så hårt klara sig på enbart 69 mj? Trotts att den är lättfödd? :confused:
 
Det va jag som sa något om fri tillgång. Och med det menade jag att hästen inte skulle få i sig mer än 9 kg som jag uppfattade av henne att den inte skulle få i sig mer. Och som jag va lite tveksam till då ensilaget bara har ts på 51,9 %. Men hon kanske menade att hästen då skulle bli för tjock pga för mycket MJ o inte klara det av den anledningen.

För andra är kanske fri tillgång 20 kg. Men för hennes kanske 9.
 
men om du titta på shettis,fjording,bruks,kbltrav och andra kallblodiga hästraser...så nog f'n är dom mer lättfödda än en varmblodigtravare eller fullblod........minimigivan o kvoten kan man inte slingra sig ifrån, men att ge dom lika mycket som en normalt "svårfödd" ras är ju bara att be om övervikt.....

Såvida hästen inte råkar ägas av mig då... Mina två fjordingar är bägge »svårfödda» enligt din definition, det vill säga att hästen får mer än en liknande häst av varm- eller fullblodsras.

De första åren jag hade Habina följde jag böckernas siffror slaviskt, och det resulterade i en mycket rund häst. Men hon var rund av uppsvälldhet och proteinbrist. Stackars häst... Ändå hade jag noga räknat på en häst av hennes vikt, ras och arbete. Inte förrän jag lärt mig mer, och fått veta av en bekant (som också hade fjordhäst) att dessa raser KAN vara svårfödda, fick jag ordning på hästen. Hon råkar vara ett kallblod på papperet, men ett fullblod i ämnesomsättningen...

Så försök att inte generalisera så mycket. Annars kanske det blir fler hästar än bara mitt sto som får må dåligt.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
försöka generalisera :confused: :confused: tror du att min mening är att svälta hästar....????? Naturligtvis måste man ju TITTA på sin häst, det utgår jag ifrån att man gör faktiskt...det finns många med noga uträknade foderstater och hästarna ser ut som hej kom o hjälp mig iallafall..

Vad jag fattar så hade du en noga uträknad foderstat, och din häst vart fet :confused:...vad gjorde du då??? Gav du henne mindre mat,lägre kvot,högre kvot, mera mat...????
Ditt inlägg kan jag inte tolka faktiskt... :crazy:

Naturligtvis kan kallblod vara svårfödda, likasom att vbl o fbl kan vara lättfödda...... :crazy:
 
Nej, jag tror inte att din mening är att svälta hästarna. Men i ditt inlägg får man den uppfattningen. Därav mitt inlägg som »motpol».
Det jag gjorde när Habina fick uppsvälld mage (= jag trodde hon var fet) var att minska på fodret. Sedan kom sommarbetet och hon lyckades lägga på sig lite igen. Så blev det samma visa under vintern och först efter ett par år fick jag reda på hur man egentligen fodrar. Det vill säga att om hästen känns smal över revbenen och inte bygger muskler, men har stor mage, då är det protein som fattas. Hängde du med nu? ;)

Naturligtvis kan kallblod vara svårfödda, likasom att vbl o fbl kan vara lättfödda...... :crazy:

Det var ju det du skulle ha sagt från början! :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
ok, men jag låg inte på så låg nivå...jag förutsätter att folk kan se om hästen är fet eller undernärd...men det kanske är överkurs :smirk:

generellt ÄR kbl mer lättfödda, dom är avlade som "dieslar", men det finns ju självklart variationer där också, en ardenner mot en kbl travare är ju skillnad på hur och hur fort dom skall röra sig...ju snabbare ras, ju högre omsättning på fodret.....eller rättare sagt energi/protein omsätts fortare...därför så lägger "tyngre" raser lättare på sig...OCH oftast så kommer dom ursprungligen från karga förhållanden
fjording...norska fjordlandet
isisar.....island med förhållandevis svåra/hårda levnadsvillkor
shettis...shetlandsöarna

våra andra raser som är FRAMavlade för vissa ändamål...har fått en annan sorts ämnesomsättning pga OSS.....

Jag måste på peka för ALLA som tror att kbl hästar inte skall ha så mycket mat...så är det INTE..utan man kan få tänka sig för lite grann bara, och utgå ifrån vad hästen gör och hur den ser ut...en fet häst eller en mager häst mår inte bra.....men som alla säger så skall hästen ha sitt tuggbehov tillgodosett av stråfoder iallafall, detta för att magen skall må bra och olater hålla sig borta......

Jag vet inte om jag fått med allt.....skall man skriva härinne så skall man tänka sig för både en o två ggr... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
983
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag har en 14-årig valack, 169 hög som jobbar ca 6 dagar i veckan, varav minst 2 lite hårdare dressyrpass. Han har varit under...
Svar
9
· Visningar
4 722
Senast: Bialitt
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp