Pannband!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Araton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 342
A

Araton

Nån mer än jag som har problem med att pannbanden på tränsen ALLTID är för små?? :( Vad gör ni? ;)

Sv: Pannband!!

pålle har cob i träns men full i pannband :cry:
så det blir till och köpa pannband separat till varje träns :D
(har bara 3 st träns,men det är ändå irriterande)
har en arab med väldigt brett i pannan ;)

Överhuvudtaget är proportionerna på träns lite konstiga tycker jag. Pannbandet är oftast ganska kort och käkremmen brukar vara väldigt lång. Vet inte vilka hästar det är tänkt att tränsen ska passa?

Själv har jag en nu ettårig ardenner. Fasar inför framtiden, hans huvud kommer nog att växa ganska mycket. Vill ha ett "vanligt" träns när jag ska rida, inte ett körhuvudlag... :crazy:

mmm... det är svårt det där.. Du arabizar kan iaf köpa full pannband men min häst har redan full på sitt träns!

Får göra likadant. I regel cob på träns (ibland pony..) men full på pannband. Dagens träns är inte precis måttsydda til araber. Alla nosgrimmor är tex för stora i omkrets kring hans liolla näsa.. klurigt..

Köper Jacson träns, de har faktiskt stora pannband :-). Annars upplever jag precis samma problem. Stor häst, små pannband.

Mvh//LG

Klipper bort pannbandet.
Har inte någon käkrem heller, det brukar inte finnas på islandsträns.

De Knights-träns jag har, 2 st, har båda lite för långt pannband till min häst.

Om någon har ett Knights-träns kanske du kan låna och prova om de är längre överlag? :idea:

Jag köpte ett träns frånTärnsjö. Bra läder och bra passform, pannbandet är t.o.m i största laget. Första gången jag upplevt det!

jag har nästan samma problem till min ena shettis. det är inte många träns i stl shettis som passar. pannbanden brukar vara för korta och sidostyckena och käkremmen på tok för långa.

min förra storhäst var nästan alla pannband för långa för.

för min är det nästan tvärt om. tur att jag har en hel del pannband att välja bland :angel:

jag har lärt mig leva med att allt jag köper är för smått..när jag nu fick hem en ny häst så var det en lättnad attse att han kudne ha benskydd strlk XL utan problem..tills vi provade fulltränset o fick sätta hål längst ut överallt..och han är 3,5 år... 10.5 i bett strlk;)

pannbanden har jag innan inet brytt mig om,ridre mest med en rem runt huvudet hemma

på jobb så har jag specialbeställda pannband

THina

Jag har måttbeställt. Kostade 150:- hos sadelmakaren att få detta tillverkat och infärgat så det passar tränset. Har Jacson-träns men även det pannbandet var 1½ cm för kort.

pinky skrev:
De Knights-träns jag har, 2 st, har båda lite för långt pannband till min häst.

Om någon har ett Knights-träns kanske du kan låna och prova om de är längre överlag? :idea:

Har just två stycken Knightsträns till min pålle.. med resultat att det ena tränset är väldigt stort i sig och där passar pabband men sidostycken och nosgrimma har jag fått göra extra hål i.. det andra som inte behövts extra hål i sidostycken (dock nosgrimma.. ) har ett för litet pannband för min arab..

Bör kanske tillägga att det är stl cob på båda tränsen... :crazy:

Varför klipper du bort dem? :confused: Det är väl bara att plocka isär tränset och dra av dem? Eller har du samma modell som vi har på våra gamla nordisträns som hänger i ladugården. Fastsytt pannband?

vi körde lite bytes handel i stallet :) behöver cob till ponny tränset ... annars kryper panbandet upp mot öronen och skaver :mad: men hade en stor häst i stallet med liten panna och vi pytte :d har ett jacson .. det passade perfekt oxå .. trots ponny stl.

Min ponny hadde alltid för litet buvud för speciella delar av tränsen :P Pannbandet var ofta för stort i ponny sizen :P men jag får köpa träns som "lägger" sig ner mot pannan och käk remmen! hua den fick man platts med både nävar och fötter *Flina* så den fick jag sy om hoss en sadelmakare :P

Jag har samma bekymmer. Det är otroligt irriterande. Man får kolla upp när man köper nytt träns att pannbandet är längre. Om sidorstycket är av längre modellen så sätter jag ibland pannbandet bara i remmarna för sidostycket.
Jag har hört att tränsen är gjorda för fullblod från början och det har blivit liksom standard. Men jag vet inte, tycker nog att det finns många fullblod med breda pannor...

Jag vill också byta! Breda pannor? Inte på mitt fullblod i alla fall. Jag tycker tvärtom, behöver fullträns för sidostyckena men cob över pannan.

/Jane

Senast ändrad:

Alla hästar ser ju olika ut men arabiska fullblod har ju iaf en tendens att ha breda pannor s.a.s :angel:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 214
Senast: Reshästen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 862
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Finns det pannband i x-full? Eller märken som är rymliga?
Svar
7
· Visningar
642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka