Pannlampa och skygglappar?

Sv: Pannlampa och skygglappar?

Angående Skygglappar
Rätt anpassade skygglappar ser jag inga problem i att använda - så länge man vänjer hästen vid det. (En av körhästarna på gymnasiet reds i körhuvudlaget,för att han behövde skygglapparna för att slappna av och koncentrera sig. Nu är det ju inte det du vill åt, men som sagt - rätt anpassade så ser jag inga problem.)
blogg

Här har ju hästarna fri sikt framåt, och ett ganska brett synfält...
Det gäller ju att man kan ställa in skyglapparna rätt.
Normalt säger man ögats övre kant i mitten av skygglappen.
(Och är det för att skydda hästen från att få ljuset från pannlampanså kan man ju iså fall sätta dem liite högre än vanligt.)

Travsidan har ju skygglappar som oftast är i samma bredd som ett vanligt träns - medan sportkörningens huvudlag oftast är av den bredare modellen
Här finns båda typerna av huvudlag med skygglappar
Som jag ser det är det en fråga om vad man vill vänja hästen vid - skygglappar eller ljuset från pannlampan...

Liknande trådar

Ridning Hur gör ni när ni rider i mörker? Har ni pannlampa eller rider ni utan pannlampa och förlitar er på mörkerseendet? Jag tänker att nu... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 407
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 217
Senast: Luff
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 454
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31