pannlampa ?

videnlis

Trådstartare
var har ni för system för att se nåt på vägarna när ni rider?
jag har använt pannlampa, och det har varit jättebra tycker jag. men nu tycker jag att jag blir sjösjuk av den. nästan spyfärdig..förr var det inte så, men det började redan förra vintern..någon belysning vill jag ha.. men vad?

Sv: pannlampa ?

En BRA pannlampa med tillräckligt brett ljus. Jag har en Silva med skilt batteri men det sitter ändå fast bak på bandet om du förstår hur jag menar.
Sen med sjösjuka - om det snöar kan jag inte rida med pannlampa, jag blir helt yr och illamående. Men annars går det bra.

Jag har en petzel. Funkade jättebra förra året, kommer användas i år också. Den har också skilt batteri som jag lägger i innerfickan på jackan. Sladden går ner i nacken. Märks inte av alls. Den sitter jättestadigt och lyser bra.

Som någon redan svarat, ha en lampa med stor ljuskägla. Jag har en orienteringslampa med bateriet i en liten sele på min rygg. Fungerar kanon för mig. Med vanliga pannlampor blir jag också sjösjuk.

Jag struntar i pannlampan. Kan ha min Petzl Tikkina med mig i fickan ifall jag skulle behöva se något särskilt men är det kolmörkt håller jag mig på vägarna, och när snön kommer ser man rätt okej ändå.

Jag har för första gången investerat i pannlampa i år, så nu ska det förhoppningsvis bli lite upplysning i mörkret! ;) Har ännu inte testat den ute, bara inne. Ska bli spännande att se hur Silvalampan lyser upp ute.

Intressant det där med sjösjukan... Har aldrig hört talas om det, men hoppas verkligen på att slippa det. Dock har jag trampat mycket båtdäck genom åren, så jag ska nog klara mig! ;)

det har jag gjort , nästan.. kompisen hade en sån där bakåtblinkande röd lampa. det var hemskt..:crazy:

borde kanske prova på en med större ljusfält då.
snöar det blir det olidligt!!
det är så mörkt just nu längs med vägarna att man måste ha nån belysning.. annars blir det att bara smyga sej fram och förlita sej på hästen.vilket jag gör, men vill man ha lite fart så vågar jag inte. har jättedåligt mörkerseende själv.

Någonstans, men vette tusan var, har jag sett ngn form av boglampa och ngn form av hästpannlampa. Undrar om det skulle funka? Min häst är ju ganska liten, isis, och när han skrittar på är ju halsen rätt låg. Känns som han skulle dölja boglampan då. Men man skulle ju i såfall slippa att lampljuset åker runt.

Någonstans, men vette tusan var, har jag sett ngn form av boglampa och ngn form av hästpannlampa. Undrar om det skulle funka? Min häst är ju ganska liten, isis, och när han skrittar på är ju halsen rätt låg. Känns som han skulle dölja boglampan då. Men man skulle ju i såfall slippa att lampljuset åker runt.

Vi hade en sån boglampa, eller ja den var inte vår utan den följde med gammelgubben till oss. :p Men den var mecklig att fästa på hästen och gav ett sådär ljus. Hästarna tyckte iaf att den ljuskäglan var bättre än den från en pannlampa då pannlampeljuset var skitäckligt och alldeles livsfarligt!

Testade pannlampan för första gången igår och den funkade bra! Hästen brydde sig inte alls om ljuset som flyttade sig på marken, men så tände jag förstås lampan innan det var riktigt mörkt så fjanten fick vänja sig.
En sak som jag märkte, vilket jag borde insett tidigare var att när dimman kom så var man innesluten i sin egen lilla ljusglob och såg inte mycket vad som fanns utanför..! Som att köra bil med heljus i dimma.

Jag har en sådan boglampa liggandes någonstans. Som du sa så var det aningen besvärligt med sladden. Batteriet hade man i fickan.
Tror att jag köpte den via någon travaffär för man kunde köpa längre sladd för körning.

Jag har också en sådan boglampa - och tycker den är suverän! Har sytt en ficka på ett av schabraken så jag kan förvara batteriet där när jag rider.

Tack vare att den hamnar mycket längre ner än en pannlampa räcker ljuskäglan längre framåt istället. Så med den och snö på marken kan vi galoppera obehindrat, även inne i skogen! (Mkt trevligt eftersom det inte finns några gatlysen på vägarna där vi rider.)

Har islandshäst och min förra kunde bli riktigt låg i formen i skritt ibland och då skymde han ju lampan... men då var det ju bara att korta upp tyglarna lite. Nya hästen har jag inte testat boglampan på ännu. Men den funkade t o m med min förr,förra häst - som var riktigt "tittig". (Första ridpasset med lampan varje höst trodde han i o f s att han skulle dö, men sedan gick det hur bra som helst.) Ett tips är att tända lampan redan inne i stallet, så att de blir en mer succesiv tillvänjning än om man tänder den först ute i mörkret.

Jag kör en Silva pannlampa som säljs på bygghandeln. Den är vass!
Men jag använder den endast på vägen, landsvägen. Jag kan rida på en stor äng, som är sammankopplad med en massa andra ängar, där blir det mycket himmel, och även om det är novembermörkt så blir det oftas ljusare där på ängen än i till exempel i skogen. Månen är en bra lampa och stjärnhimlen också, men det är klart att det blir lite mörkare när det är mulet.
Jag har promenerat med hästen i mörkret mycket, både mer och utan pannlampa.Har precis påbörjat att rida i mörkret. Hästen ser bra i mörket det är mest för min och för eventuella mötande (bilar, hundägare etc) som jag använder pannlampan.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 202
Senast: Capybara
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka