Pannrem för funktion??

orcide

Trådstartare
Jag undrar om pannremmen på huvudlaget egentligen har nån funktion??
Grimmor tex sitter ju kvar utan pannrem menar jag ..

Jag funderar på att ta bort pannremmen från tränset då den mest verkar vara ivägen .
Åsikter någon ???

Sv: Pannrem för funktion??

Tja, vissa träns har ju bara en rem runt ena örat, men jag tror ändå att det kan ha en viss inverkan på hur huvudlaget sitter...

Om du varken har käkrem eller pannrem så kan jag tänka mig att tränset sitter rätt så dåligt (grimman har ju en typ av käkrem)

Men testa och avlägg rapport om hur det gick, vet ja!!:)

Det kan glida bakåt. Jag har testat och mitt gjorde det :D

Jag har också märkt att det kan glida bakåt - då är det själva nackremmen som glider bakåt när du tar i tyglarna så att bettet hamnar högre upp i munnen. I slutändan satt ryttaren ifråga och flyttade tillbaka nackstycket mor öronen var femte minut eller något.

På min häst har inte pannbandet nån funktion, alla hans träns sitter där de sitter med eller utan pannband.
Det är nog väldigt individuellt.

Testa och se hur det funkar. :)

Den enda del på tränset som är absolut oumbärlig är nackstycke + sidstycken, allt annat går att skala bort.
Dock tycker jag att pannrem av någon form kan vara bra att ha för på vissa hästar kan nackremmen kana bakåt, men som sagt var pröva för all del...

Om man inte har en häst med kalufs ala islänning eller fjord så riskerar man att nackstycket åker bakåt ner på nacken och det är ingen höjdare. Käkremmen däremot gör ingen nytta alls..

Polly_Mulle skrev:
Om man inte har en häst med kalufs ala islänning eller fjord så riskerar man att nackstycket åker bakåt ner på nacken och det är ingen höjdare. Käkremmen däremot gör ingen nytta alls..

Min häst har minst sagt kalufs! :love: :love: Och käkrem nästintill omöjlig att få välpassande eftersom han har kinder a la hamster. :D

På Pinky hade pannbandet verkligen funktion...:angel:

När hon satte upp sin korta hals, med tunn omusklad nacke och överlinje (men desto större underhals...;) ) så gled nackstycket bak över halva halsen, nästan utan att jag tog i tyglarna.

Nu vet jag inte om det hade funkat bättre när hon blev lite mer musklad och gick i en annan form, jag gav upp och satte dit pannbandet igen. Provade tyvärr inte fler gånger sen, och nu är det ju för sent...:(

Den håller ju ihop nackremmen och nosgrimman, och så åker inte tränset bakåt. Dekoration också.

Som andra redan skrivit så kan tränset åka bakåt annars. Och det är dessutom jätteläckert med ett snyggt sådant! :love:

Polly_Mulle skrev:

Käkremmen hjälper tränset att inte åka av framåt, dock gör ju det ändå med ett tillräckligt kraftigt ryck. men vi d´mindre påfrestningar så ska det hjälpa tränset att stanna kvar på huvudet. Så har jag lärt mig varje fall....

Jag har testat att rida utan pennrem, inget att rekomendera!! okey det funkar på isalandshästar och liknadne, men inte på hästar med `normal´ hårväxt i nacken.

Nackstycket gled bakåt och satt kvar i det läget. så jag fick justera till den efter varja gång jag hade tagit i tyglarna. (skritt i skogen, fast liiite används ju tyglarna ändå.)

hmm jaghar ju en fullmanad tinker med vågig man så det borde då funka eller ?
Jag rider alltid henne på långa tyglar .

Han_naH skrev:
Käkremmen hjälper tränset att inte åka av framåt, dock gör ju det ändå med ett tillräckligt kraftigt ryck. men vi d´mindre påfrestningar så ska det hjälpa tränset att stanna kvar på huvudet. Så har jag lärt mig varje fall....

Håller med. Provade att rida ponnyn utan att knäppa käkremmen en gång, stack den bara innanför sidostycket, och det räkte med att han ruskade på huvudet så for tränset av. Kan säga att vi var i paddocken så det hände inget, han stannade bara.

Jag rider utan pannband, har en vanlig korsning (halvblod/connemara) och det händer inget alls. Dock har jag ju inte käkrem heller, liksom bett... Så det kanska är därför det fungerar?

Jag rider utan pannband och käkrem, ofta utan nosgrimma också. Tycker det ser mer stilrent ut. Dock har min häst en kraftig man och pannlugg.

Ta du bort den om du tror det funkar. Jag har provat, och pålles träns glider bakåt. Tror bara det är hästar med väldigt kraftig man som kan vara utan alla dessa "extraremmar".

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 999
Senast: Maniac123
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 644
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka