Pappahjälp..

@Panik tror du ens han vill ha delad vårdnad? Han vill ju inte ha något ansvar för barnet alls och då är det väl ett gyllene tillfälle att slippa tänker jag? Faderskapet behöver han erkänna ändå så det är ju inte som att du påstår att han inte är pappa liksom.

Som sagt spring fort åt annat håll! Att han DESSUTOM dricker gör det hela ju ännu värre (trots att man knappt tror det kan bli det).

Ta emot all hjälp du kan få! Konstaterar tyvärr att Linköping ligger rätt långt från S Småland.
Kram igen från AKO
(som fått perspektiv på livet och ska försöka låta bli att muttra över att sambon har dålig koll på vilka dagar ungarna ska ha gympakläder med sig etc)
 
Det är nog olika rutiner hos olika kommuner i så fall. Här var vi tvungna att boka tid. Ingen kontaktade oss efter en vecka.
Om ni inte hade ringt hade ni nog blivit kontaktade av folkbokföringen. Det är myndigheternas ansvar att tillse att alla barn har en "pappa på pappret" så långt det bara är möjligt (ex på omöjligt är väl möjligen "jag hade gangbang med fyra killar jag träffade på krogen i London "). Vårdnaden är ett annat papper och en annan sak.
 
Om ni inte hade ringt hade ni nog blivit kontaktade av folkbokföringen. Det är myndigheternas ansvar att tillse att alla barn har en "pappa på pappret" så långt det bara är möjligt (ex på omöjligt är väl möjligen "jag hade gangbang med fyra killar jag träffade på krogen i London "). Vårdnaden är ett annat papper och en annan sak.
Kan så vara. Min äldsta är född i slutet av december så det var ju mycket stängt pga röda dagar. Kan ju varit därför ingen ringde oss och jag fick ringa själv.

Ja faderskapsintyg och delad vårdnad är två olika saker. Hela vårdnaden får modern automatiskt vid barnets födsel (om hon inte är gift).
 
  • Gilla
Reactions: ako
Man måste boka tid hos kommunen för att skriva på faderskapsintyget. Låt bli att boka en tid helt enkelt.

Det är inte ens säkert att din sambo vet om att man måste skriva under något.

Det fungerar inte så.

Folkbokföringen aviserar till socialtjänsten att ett barn fötts av en ogift mamma, och socialtjänsten har skyldighet enligt lag att utreda faderskapet.
 
Kan så vara. Min äldsta är född i slutet av december så det var ju mycket stängt pga röda dagar. Kan ju varit därför ingen ringde oss och jag fick ringa själv.

Ja faderskapsintyg och delad vårdnad är två olika saker. Hela vårdnaden får modern automatiskt vid barnets födsel (om hon inte är gift).

Vad är ett faderskapsintyg? Menar du faderskapsbekräftelse?
 
Vem som är fader ska ju anges av flera skäl, bland annat för att barnet har rätt att veta. Sen får fadern betala underhåll också, och barnet ärver ju sin far.
Vårdnaden däremot går automatiskt till modern om man inte är gifta, så det är det ts inte ska ge bort.
Bekräfta vem som är fader bör man däremot göra.

@Görel får rätta om jag missat något i min iver:o
 
Vad är ett faderskapsintyg? Menar du faderskapsbekräftelse?
Blir lite förvånad att du inte förstår vad jag menar. De båda orden är ju rätt så lika varandra.
Men om det exakt korrekta ordet är faderskapsbekräftelse så är det det jag menar.
 
Det fungerar inte så.

Folkbokföringen aviserar till socialtjänsten att ett barn fötts av en ogift mamma, och socialtjänsten har skyldighet enligt lag att utreda faderskapet.
Jag vet ju inte hur det fungerar hos dig men här fick jag frågan när jag bokade tid för faderskapsbekräftelse om vi också skulle ha delad vårdnad för då kunde vi skriva dom papperna med en gång. Det var det jag tänkte på men ser nu i efterhand att jag var väldigt otydlig.
 
Det ena är ett juridiskt begrepp, det andra är det inte.
Ja det gör ju en väldigt viktig skillnad här på Buke. Men jag bjuder på det.

En snabb googling ger dock att faderskapsintyg är rätt så inarbetat uttryck men det är ju jättebra att du är så noggrann :up:
 
Ja det gör ju en väldigt viktig skillnad här på Buke. Men jag bjuder på det.

En snabb googling ger dock att faderskapsintyg är rätt så inarbetat uttryck men det är ju jättebra att du är så noggrann :up:

Det är i så fall ett påhittat begrepp som används av amatörer. Jag har aldrig hört det i något professionellt sammanhang.
 
Jag vet ju inte hur det fungerar hos dig men här fick jag frågan när jag bokade tid för faderskapsbekräftelse om vi också skulle ha delad vårdnad för då kunde vi skriva dom papperna med en gång. Det var det jag tänkte på men ser nu i efterhand att jag var väldigt otydlig.

Alla kommuner har skyldighet att fastställa faderskap, sen har man olika rutin för hur det går till praktiskt. Men alla har en uppföljningsskyldighet och är det inte fastställt inom en viss tid skickar skatteverket påminnelse till kommunen.
 
Det är i så fall ett påhittat begrepp som används av amatörer. Jag har aldrig hört det i något professionellt sammanhang.
Måste säga att det är väldigt konstigt att du som professionell aldrig stött på det förr. Står både här och där på nätet.

Men vad bra att det inte bara är lilla jag amatören som lärt mig något nytt, nästa gång du kommer i kontakt med ordet så vet du vad det betyder.
 
Alla kommuner har skyldighet att fastställa faderskap, sen har man olika rutin för hur det går till praktiskt. Men alla har en uppföljningsskyldighet och är det inte fastställt inom en viss tid skickar skatteverket påminnelse till kommunen.
Ja men jag skrev fel från början. Det var där jag var väldigt otydlig och det blev tokigt. Det var pappret på delad vårdnad jag menade.

Som sagt då när jag bokade tid för mötet så fick jag frågan om hur vi skulle göra med vårdnaden redan i telefonen.
 
Ang faderskapsintyget, fick tid efter 2 månader först, och då kontaktade dom MIG och bad MIG ta med fadern. Fadern fick inget brev i frågan. Under "mötet" frågade dom också om vi ville ha gemensam vårdnad, vet inte vad dom hade sagt om jag svarat nej på det :P
 
Jag vet jag är fjantig och förra veckan var ju bara 34 men liten har varit på väg ut sen flera veckor tillbaka men det har stannat av varje gång så jag är lite beredd på att han kan komma när som helst. Men vi är väldigt olika så som personer, jag har varit rädd för missfall hela tiden och för att bebisen ska komma farligt tidigt.
Jag har tyvärr ingen källa på att det är vetenskapligt bevisat, men inom förlossningsvården talar man ofta om att IVF-barn gärna kommer lite tidigare än beräknad förlossningsdatum.

Styrkekramar till dig, du fixar det här.
 
Ang faderskapsintyget, fick tid efter 2 månader först, och då kontaktade dom MIG och bad MIG ta med fadern. Fadern fick inget brev i frågan. Under "mötet" frågade dom också om vi ville ha gemensam vårdnad, vet inte vad dom hade sagt om jag svarat nej på det :P
Beror ju på att de faktiskt inte vet vem fadern är innan faderskapet är fastställt. Lite svårt att kontakta honom då
 
Under "mötet" frågade dom också om vi ville ha gemensam vårdnad, vet inte vad dom hade sagt om jag svarat nej på det :P
Typ "då kryssar du i den rutan på den blanketten" Nu minns jag inte exakt hur blanketten ser ut, men ungefär så.
(Jag jobbar inte med just det. Men har ibland fått bevittna undertecknadet)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 597
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp