Papparollens förändring under senare tid?

Väl skrivet! Är lite inne på samma tankar - det blir inte verklig jämställdhet förrän människor VILL ha det så. Och då på fler områden än "bara" föräldraförsäkringen.

Jag tror att de flesta som vill dela föräldraförsäkringen 50/50 själva skulle kunna tänka sig att dela. Det ligger lite i sakens natur. Dock tror jag att man måste tänka i lite större banor för att skapa en större förändring som även omfattar de som idag lever långt ifrån jämställt.
 
Jag tror inte att det är det som påverkar faktiskt. Jag tror att om amningen fungerar och man ändå är hemma så kör man på det istället för att dubbla matningstiden genom att först pumpa ur och sedan ge. Jag hade en bekant som av olika skäl inte kunde amma men som pumpade tills barnet var drygt fyra månader. Sedan fungerade amningen som vanligt. Den tid hon la på att ge sitt barn bröstmjölk var mångdubbel den tid det normalt sett tar att amma. När hon kunde börja amma istället för att pumpa ur och hon/pappan gav ur flaska så var det som en tät dimma lyftes från henne och hon blev människa igen. Som trött nybliven hormonstinn mamma som inte får sova så kanske orken helt enkelt inte finns att pumpa ur för att pappan/icke ammande förälder ska kunna ge. Missförstå mig inte. Jag är helt för att pumpa ur om man kan och vill och att andra föräldern ger. Jag gjorde det själv i över ett halvår men trots att jag hade lätt för det så behövde jag zylokainspray vid varje tillfälle och jag hade inte gjort det om jag ändå hade varit hemma. Det tar helt enkelt så värdefull tid. Tid man hade kunnat sova på istället eller gosa med bebis. Vi är trots allt människor och vill och kan man amma så tycker inte jag att någon ska känna att de borde pumpa ur av jämställdhetsskäl utan av det skälet att de inte kommer vara hemma när barnet behöver mat nästa gång. Som pappa/icke ammande förälder så finns det massor av kvalitetstid med bebisen som inte innefattar matgivning och den tycker jag är bättre att ta tillvara än att värdefull tid för en redan slutkörd människa ska gå åt till något som inte är ett måste. Ibland får man helt enkelt prioritera och det behöver verkligen inte innebära att den andre föräldern är mindre involverad.
Nej det vore väl överkurs att pumpa för att sedan titta på när pappan flaskar med den utpumpade mjölken (om det inte är som i din bekants fall där bara pump och inte amning funkade - då kan ju lika gärna pappa mata den nypumpade mjölken). Att däremot flaska med pumpmjölk eller ersättning för att mamman inte ska behöva vara bunden utan kan dra och jobba eller göra annat tycker jag är en annan sak men inte bara ”för att” (i alla fall inte för mig).
 
Jag har aldrig sagt att det inte skulle vara ok. Jag har dock hört många föräldrar som berättar om att vården trycker på vikten av amning, men jag har aldrig hört någon säga att pump+flaska föreslagits utan att det är problem med amningen.

Min uppfattning är att vården inte lägger någon vikt vid hur maten serveras, däremot visst intresse vid om det är bröstmjölk eller ersättning. Definitionen av helamning är för mig att barnet endast äter bröstmjölk, även vid helamning kan den delvis serveras i flaska. Men jag kanske fått allt om bakfoten.
 
Nej det vore väl överkurs att pumpa för att sedan titta på när pappan flaskar med den utpumpade mjölken (om det inte är som i din bekants fall där bara pump och inte amning funkade - då kan ju lika gärna pappa mata den nypumpade mjölken). Att däremot flaska med pumpmjölk eller ersättning för att mamman inte ska behöva vara bunden utan kan dra och jobba eller göra annat tycker jag är en annan sak men inte bara ”för att” (i alla fall inte för mig).
Precis! När det behövs är det självklart jättebra men inte bara för att.
 
Jag tror inte att det är det som påverkar faktiskt. Jag tror att om amningen fungerar och man ändå är hemma så kör man på det istället för att dubbla matningstiden genom att först pumpa ur och sedan ge. Jag hade en bekant som av olika skäl inte kunde amma men som pumpade tills barnet var drygt fyra månader. Sedan fungerade amningen som vanligt. Den tid hon la på att ge sitt barn bröstmjölk var mångdubbel den tid det normalt sett tar att amma. När hon kunde börja amma istället för att pumpa ur och hon/pappan gav ur flaska så var det som en tät dimma lyftes från henne och hon blev människa igen. Som trött nybliven hormonstinn mamma som inte får sova så kanske orken helt enkelt inte finns att pumpa ur för att pappan/icke ammande förälder ska kunna ge. Missförstå mig inte. Jag är helt för att pumpa ur om man kan och vill och att andra föräldern ger. Jag gjorde det själv i över ett halvår men trots att jag hade lätt för det så behövde jag zylokainspray vid varje tillfälle och jag hade inte gjort det om jag ändå hade varit hemma. Det tar helt enkelt så värdefull tid. Tid man hade kunnat sova på istället eller gosa med bebis. Vi är trots allt människor och vill och kan man amma så tycker inte jag att någon ska känna att de borde pumpa ur av jämställdhetsskäl utan av det skälet att de inte kommer vara hemma när barnet behöver mat nästa gång. Som pappa/icke ammande förälder så finns det massor av kvalitetstid med bebisen som inte innefattar matgivning och den tycker jag är bättre att ta tillvara än att värdefull tid för en redan slutkörd människa ska gå åt till något som inte är ett måste. Ibland får man helt enkelt prioritera och det behöver verkligen inte innebära att den andre föräldern är mindre involverad.
Jag började ju arbeta sjukhusskift (morgon, kväll o helger) när bebis var tre månader jag ammade fortfarande när jag var hemma o barnets far gav utpumpad bröstmjölk när jag arbetade.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag tror inte att det är det som påverkar faktiskt. Jag tror att om amningen fungerar och man ändå är hemma så kör man på det istället för att dubbla matningstiden genom att först pumpa ur och sedan ge. Jag hade en bekant som av olika skäl inte kunde amma men som pumpade tills barnet var drygt fyra månader. Sedan fungerade amningen som vanligt. Den tid hon la på att ge sitt barn bröstmjölk var mångdubbel den tid det normalt sett tar att amma. När hon kunde börja amma istället för att pumpa ur och hon/pappan gav ur flaska så var det som en tät dimma lyftes från henne och hon blev människa igen. Som trött nybliven hormonstinn mamma som inte får sova så kanske orken helt enkelt inte finns att pumpa ur för att pappan/icke ammande förälder ska kunna ge. Missförstå mig inte. Jag är helt för att pumpa ur om man kan och vill och att andra föräldern ger. Jag gjorde det själv i över ett halvår men trots att jag hade lätt för det så behövde jag zylokainspray vid varje tillfälle och jag hade inte gjort det om jag ändå hade varit hemma. Det tar helt enkelt så värdefull tid. Tid man hade kunnat sova på istället eller gosa med bebis. Vi är trots allt människor och vill och kan man amma så tycker inte jag att någon ska känna att de borde pumpa ur av jämställdhetsskäl utan av det skälet att de inte kommer vara hemma när barnet behöver mat nästa gång. Som pappa/icke ammande förälder så finns det massor av kvalitetstid med bebisen som inte innefattar matgivning och den tycker jag är bättre att ta tillvara än att värdefull tid för en redan slutkörd människa ska gå åt till något som inte är ett måste. Ibland får man helt enkelt prioritera och det behöver verkligen inte innebära att den andre föräldern är mindre involverad.

Det är inte bara matningstiden som dubblas. Utpumpad bröstmjölk ska förvaras och värmas. Flaskor och pump ska diskas. För man sätter sig ju inte och pumpar när bebis är vrålhungrig och skriker, utan man måste ju då ha ett lager bröstmjölk att tina/värma utifrån behov. En massa extra meck som inte uppstår vid amning. Extra meck brukar ju vara det sista man behöver som småbarnsförälder, tiden går åt ändå. Självklart ger man flaska om behov finns, men inte för att skapa millimeterrättvisa.
 
Jag kan hålla med om att det mest rimliga föräldrapenninguttaget i normalfallet är 50/50 - i de flesta fall borde det inte finnas någon större anledning att frångå det. Frågan är om det måste vara exakt 50/50 för att man skall slippa negativa (ojämställda) konsekvenser, eller om det skulle "räcka" med t.ex. 40/60? Det är klart att man skulle kunna individualisera föräldraförsäkringen helt, och på så sätt uppnå (på papperet) full jämställdhet på det området. Men skulle det räcka? Skulle det göra att allt blev jämställt? Eller finns det rent av bättre sätt att angripa jämställdhetsproblematiken? Och är det så att vi skulle skapa andra negativa konsekvenser av att införa strikt 50/50? Jag vet inte det och har inte svaren, försöker bara belysa att frågan är ganska komplex.

Nej det skulle antagligen inte räcka men vara en rätt betydande "morot" och sätta normen att det är tänkt att båda föräldrarna ska vara hemma lika mycket. En del skulle nog flytta över vårdnaden helt på mamman för att "slippa" dela.

Hur kan vi få mammor kvinnor och män att dela lika på föräldraledigheten? Finns det andra incitament än de ekonomiska? För vill de dela lika så är det nog ytterst få som inte skulle kunna det på grund av ekonomiska skäl.

Jag har en känsla av att det i många fall är kvinnan som förutsätter sig ha rätt att vara hemma mer och mannen inte "står på sig". Hur man löser det vet jag inte. Jag är en sån som gärna skulle vara bort rätt länge från mitt jobb men att skaffa barn och roffa åt mig hela eller mer än hälften av föräldraledigheten för att slippa gå till jobbet känns ju som en extremt kortsiktig lösning på det problemet.
 
Precis! När det behövs är det självklart jättebra men inte bara för att.
Vem har sagt att det är ”bara för att”?
De jag känner som pumpar trots att mamman är tillgänglig gör det för att ge pappan tillgång till även matning. De tycker att det är jätteviktigt och använder ord som ”underbart” och verkar iaf uppleva att det bidrar med något som är svårt att nå på andra sätt.
Jag tycker ni förminskar dessa människor när ni så hårt dissar deras anledning till ett annat upplägg.
Uppenbarligen finns det föräldrar som väljer böket med pump och flaska över bröstens smidighet. Så bara för att andra människor har upplevt det som onödigt eller utmattande så generaliserar ju inte det till alla.
 
Vem har sagt att det är ”bara för att”?
De jag känner som pumpar trots att mamman är tillgänglig gör det för att ge pappan tillgång till även matning. De tycker att det är jätteviktigt och använder ord som ”underbart” och verkar iaf uppleva att det bidrar med något som är svårt att nå på andra sätt.
Jag tycker ni förminskar dessa människor när ni så hårt dissar deras anledning till ett annat upplägg.
Uppenbarligen finns det föräldrar som väljer böket med pump och flaska över bröstens smidighet. Så bara för att andra människor har upplevt det som onödigt eller utmattande så generaliserar ju inte det till alla.

Toppen om de trivs med det. Förminskar det absolut inte. Det jag vänder mig emot är din tanke att det så självklart är ett bra alternativ för andra. Jag tycker du förminskar de som inte flaskmatar när du föreslår att vården ska informera om pumpning för att du tror att dessa familjer inte insett att det går att flaskmata.
 
Nej det skulle antagligen inte räcka men vara en rätt betydande "morot" och sätta normen att det är tänkt att båda föräldrarna ska vara hemma lika mycket. En del skulle nog flytta över vårdnaden helt på mamman för att "slippa" dela.

Hur kan vi få mammor kvinnor och män att dela lika på föräldraledigheten? Finns det andra incitament än de ekonomiska? För vill de dela lika så är det nog ytterst få som inte skulle kunna det på grund av ekonomiska skäl.

Jag har en känsla av att det i många fall är kvinnan som förutsätter sig ha rätt att vara hemma mer och mannen inte "står på sig". Hur man löser det vet jag inte. Jag är en sån som gärna skulle vara bort rätt länge från mitt jobb men att skaffa barn och roffa åt mig hela eller mer än hälften av föräldraledigheten för att slippa gå till jobbet känns ju som en extremt kortsiktig lösning på det problemet.

Tror också en del skulle välja ensam vårdnad för mamman, för att slippa dela föräldraledigheten. Tror även kvinnor i ännu större utrstäckning än idag skulle vara hemma obetalt. Då missar man målet med faktiskt jämställdhet, om det är vad man vill åstadkomma.
 
Tror också en del skulle välja ensam vårdnad för mamman, för att slippa dela föräldraledigheten. Tror även kvinnor i ännu större utrstäckning än idag skulle vara hemma obetalt. Då missar man målet med faktiskt jämställdhet, om det är vad man vill åstadkomma.

Till en början kanske det händer men sen borde det långsamt blir "bättre" men det tar antagligen ett tag. Det har ju ändå gått år "rätt" redan som det är nu men väldigt långsamt.

Som det är idag med ett så ojämnt uttag är det ju en ond spiral som måste brytas på något sätt.
 
Toppen om de trivs med det. Förminskar det absolut inte. Det jag vänder mig emot är din tanke att det så självklart är ett bra alternativ för andra. Jag tycker du förminskar de som inte flaskmatar när du föreslår att vården ska informera om pumpning för att du tror att dessa familjer inte insett att det går att flaskmata.
Fast det var verkligen inte så jag menade.
Vad jag menade var att det ändå verkar finnas en tydlig preferens i samhället där amning antas vara förstahandsvalet och det bästa. Man märker det ju tex genom de kvinnor som inte får amningen att funka - de beskriver ju tydligt hur de känner sig dåliga eftersom de inte kan amma.

Jag menade heller inte att föräldrar inte vet att man kan pumpa, så konkret var jag inte i mina tankegångar. Jag syftade på inställningen till att amning är det bästa och pump/flaska är något som främst används när amningen inte funkar eller för att lösa det praktiskt.

Och även om många vet att man kan pumpa så träffar iaf jag mammor som inte lämnat bebisen typ någonsin och amning anges ofta som orsak.
Amningens självklarhet märks också genom de män som liksom beskriver att de inte är så viktiga för barnet i början, för det är ju kvinnan och hennes bröst som är prio.

Senast häromdagen hörde jag dessutom det där med att det är amning via bröstet som är viktigast för anknytningen, och total oförstående när jag förklarade att det är närheten och inte bröstet som spelar roll. Den felaktiga uppfattningen är ju väldigt spridd i samhället. Vem vågar ens överväga flaska i någon större utsträckning om man felaktigt tror att anknytningen kommer försämras när barnet inte ammas vid bröstet?

Jag har aldrig påstått att någon ska tvingas till varken det ena eller det andra, men jag tror att det skulle gå att balansera upp det här lite. Information kommer ju inte tvinga någon. Jag tycker dock information verkar behövas för att balansera upp bland annat felaktiga uppfattningar.
Sen får folk göra som de vill i slutändan.
 
Visst gör det det. Och den utgår från vården. 1177.se: Varför rekommenderas amning? https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...mjolksersattning/Varfor-rekommenderas-amning/
Ja, och att bröstmjölken är viktig är det ju ingen som säger emot. Man skulle kunna ge samma budskap om just mjölkens betydelse på ett annat sätt och gärna då också beskriva just det här med närhetens betydelse och att man kan uppnå samma närhet med eller utan tuttar.
 
Ja, och att bröstmjölken är viktig är det ju ingen som säger emot. Man skulle kunna ge samma budskap om just mjölkens betydelse på ett annat sätt och gärna då också beskriva just det här med närhetens betydelse och att man kan uppnå samma närhet med eller utan tuttar.
Fast då är det ju det där som vissa av oss känner lite är jämställdhetsiver in absurdum. Kvinnor är gravida och föder barnet och är gjorda för att amma. Allt annat vad gäller barnskötsel kan män göra precis lika bra (inklusive mata ur flaska), men om amningen fungerar och mamman är bekväm med att amma så är det liksom så vi är skapta och varför då inte utnyttja den finurligt konstruerade människokroppen? Sedan är det ju jättebra om man vill och kan flaska också eftersom det ger en större frihet för mamman och att pappa och barn kan vara ensamma lite längre stunder även tidigt, men oavsett hur man väljer att mata sitt barn så tycker jag att man ska välja det utifrån vad som passar en själv, inte för att sprida ett politiskt budskap.
Själva i vår familj har ju pappan kunnat flaska alla tre barnen vid behov och det har ju varit skönt, men t o m innan vi började med det vid någon månads ålder så kunde jag åka hemifrån ett par timmar efter att ha ammat ordentligt innan
och lämna barn och pappa med varandra. För mig var det helt självklart att han var lika mycket förälder och att barnet var i tryggt förvar med honom, så detta med att ”våga låta pappan träda in” har inte bara med mjölkadministration utan även med inställning att göra.
Som jag skrev innan så är ju inte matning det enda sättet att ge närhet och anknytning med heller; om föräldrarna vill så går det utmärkt att hänga mycket med pappa och att bli två primärfäräldrar även i fall där man inte flaskar.
 
Jag helammade och upplevde definitivt en tydlig amningsnorm både från vården och från andra kvinnor i min närhet. Jag hade önskat mer öppenhet inför tanken att mamman liksom inte behöver vara enda källan till mat och närhet, och att visst är amning bra men det betyder inte att ersättning är barnmisshandel. Jag hade en problemfri amning, och pumpade ur en del, men i retrospekt hade jag nog hellre delammat och därmed fått till större frihet för mig och en ännu bättre anknytning ännu tidigare för min partner.
 
Till en början kanske det händer men sen borde det långsamt blir "bättre" men det tar antagligen ett tag. Det har ju ändå gått år "rätt" redan som det är nu men väldigt långsamt.

Som det är idag med ett så ojämnt uttag är det ju en ond spiral som måste brytas på något sätt.

Ja absolut. Därför tror jag på en successiv övergång till delad föräldraledighet där man till en början bevarar viss flexibilitet samtidigt som man arbetar för jämställdhet på andra sätt. Målet bör givetvis vara delad föräldraledighet men stressar man fram det genom tvång tror jag det finns risk att det hela blir kontraproduktivt.
 
Vem har sagt att det är ”bara för att”?
De jag känner som pumpar trots att mamman är tillgänglig gör det för att ge pappan tillgång till även matning. De tycker att det är jätteviktigt och använder ord som ”underbart” och verkar iaf uppleva att det bidrar med något som är svårt att nå på andra sätt.
Jag tycker ni förminskar dessa människor när ni så hårt dissar deras anledning till ett annat upplägg.
Uppenbarligen finns det föräldrar som väljer böket med pump och flaska över bröstens smidighet. Så bara för att andra människor har upplevt det som onödigt eller utmattande så generaliserar ju inte det till alla.
Jag dissar inte deras individuella val - jag dissar förslaget att alla föräldrar skulle "uppmuntras" att av jämställdhetsskäl göra samma val som de!!
 
Jag helammade och upplevde definitivt en tydlig amningsnorm både från vården och från andra kvinnor i min närhet. Jag hade önskat mer öppenhet inför tanken att mamman liksom inte behöver vara enda källan till mat och närhet, och att visst är amning bra men det betyder inte att ersättning är barnmisshandel. Jag hade en problemfri amning, och pumpade ur en del, men i retrospekt hade jag nog hellre delammat och därmed fått till större frihet för mig och en ännu bättre anknytning ännu tidigare för min partner.
Fattar inte dessa amningshysteriska mvc- sköterskor! Tror att tjatet mer stjälper än hjälper tyvärr.
 
Ja absolut. Därför tror jag på en successiv övergång till delad föräldraledighet där man till en början bevarar viss flexibilitet samtidigt som man arbetar för jämställdhet på andra sätt. Målet bör givetvis vara delad föräldraledighet men stressar man fram det genom tvång tror jag det finns risk att det hela blir kontraproduktivt.

Fast som det är skrivet flera gånger det skulle inte vara ett "tvång" utan bara ett kriterie för att få maximal ersättning från staten. Om någon vill vara hemma utan ersättning är det helt upp till dem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 540
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 559
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp