Bukefalos 28 år!

Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Skolli

Trådstartare
Två nyimporterade ston står i mitt stall sen i december. Hästarna är registrerade och finns med i WorldFengur, kvitto skriven av han som sålde hästarna har jag och där framkommer hästarnas isländska ID nr. Men det är allt jag har. Den gamla ägaren till hästarna hade nog inget papper/pass på hästarna utan de är bara chipmärkta. Kommer jag att få någon sorts papper på hästarna?? från den som exporterade hästarna från Island? från KM som tog emot hästarna i Sverige? Har talat med hon som kommer o läser av chipmärkningen och hon sa att hästar egentligen inte "får" röra sig över lands gränser utan pass, så hon bad mig avvakta och se om det dyker upp några papper på hästarna... Gör det det???
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Du ska få pass med hästarna.
Dom får inte skeppas ut från Island utan att pass är gjorda. Kolla med transportören/importören/exportören.
Det brukar göras pass på hästarna i samband med veterinärbesiktningen innan utresa har jag för mig.
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Tullen ska titta på passen (som de har med sig från Island) och det kan ta ett tag sen får importören (dvs ingstad/ Kalle M) dem och han skickar dem när man betalt räkningen.
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Ok! Då är det väl bara att väntta! Räkningen från Kalle kom nämligen för en vecka sen (jag hann redan ringa o kolla med honom vart räkningen blivit av eftersom det gick 1½ månad och ingen räkning dök upp...) Räkningen betalades genast så nu får jag bara hoppas på att det inte tar ytterilgare 1½ månad innan passen kommer...
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Men det kan ju också vara tullen som tar extra lång tid på sig, det har ju varit jul och så sen de landande och då jobbar de kanske inte på högtryck hos tullen, passen dyker säkert upp så småningom...
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Jag kan lungna dig med att jag sitter i samma sits. Sindri kom i okt. Jag har betalt alla räkningar men inte sett skymten av ett pass. men det kommer nog!
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

fast SÅ länge har jag aldrig behövt vänta på att passet ska komma.
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Ok bara att vänta o se... bra att veta ialla fall att det så småning om borde komma ett pass...
 
Sv: Papper/pass på nyimporterade islandhästar

Ring till Ingstad och be dem skicka passet. Det är dock inte Calle som skickar passen utan någon Linda eller möjligtvis Lotta gör det. Tullen har bara 10 dagar från ankomst på sig att titta i passet. Ingstad behåller det som pant tills man betalt införselmoms och alla avgifter till dem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 406
Senast: Korven
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 779
Senast: OlleAtlas
·
Hästmänniskan Jag ska registrera mina två hästar och behöver lite hjälp så att jag inte missar något. Häst nr 1 är okänd korsning. Enligt svehast.se...
Svar
18
· Visningar
1 971
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp