Bukefalos 28 år!

Pass - steg för steg, ni som kan

mian1

Trådstartare
Jag ska registrera mina två hästar och behöver lite hjälp så att jag inte missar något.

Häst nr 1 är okänd korsning. Enligt svehast.se ska vi ha:
konturdiagram, åldersintyg från veterinär och ett DNA-prov samt ett köpekvitto.
DNA-provet ska jag rycka ett par strån ur man och svans om jag inte minns fel, men var får jag tag på prov-kit och vart skickas det?
Konturdiagram? Är det nåt krångligt eller är det bara att ringa efter närmaste godkända ID-person?

Häst nr 2 har jag papper på, men frågan är om man måste registrera honom från början eller hur långt hans papper gäller. Han är importerad till Sverige år 2000 från ett EU-land. Kan hans papper gälla som utländskt pass?
 
Häst 1.
Ang kontur diagram så är det bara att kontakta en idkontrollat.

Just nu står det still variffrån du får "kittet", men det kommer säkert någon annan svara på.

Häst 2.

Utländska hästar
Kravet på pass gäller även utländska hästar. Vissa hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller det utländska passet kompletterat.
 
Hur ser det utrikiska passet ut? Vi har stamtavla och vaccinationsintyg. Kan det vara "pass" eller ska det vara nåt speciellt papper? Importhandlingar har vi inga, kanske säljarna har dem? Vi har inget köpekontrakt heller så det måste vi fixa fram.

Häst nr 2 är renrasig och har stamtavla, men hur gör man med registreringen? Okänd häst kostar 400:- medan renrasig är betydligt dyrare. Hästen är snart 21 och eftersom han är valack så kommer vi att låta bli att avla på honom. Är det värt att registrera honom som haflinger med känt ursprung eller kan han också bli okänd korsning?
 
Jag har en fransk häst född 2000 och han har ett pass.

Det innehåller:
sid 1: registreringsnummer och namn på hästen
sid 2: instruktioner
sid 3: "ursprungscertifikat" eller vad det nu kan tänkas kallas på svenska. Reg.nummer, namn, ras, stambok, färg, kön, pappa, mamma, födelsedatum, uppfödare
sid 4: pappans stamtavla
sid 5: mammans stamtavla
sid 6: "identification", signalementbeskrivning.
sid 7: konturdiagram
sid 8: visa
sid 9: forts. visa
sid 10: vaccineringar
sid 11: forts
sid 15: laboratorietest
sid 16: medical control
sid 18: identitetskontroller

Sen har jag skickat iväg ägarbevis till franska SH för att få ett ägarbevis därifrån... När det anländer får vi se... :smirk:

På SH säger de att jag bara skickar in passet tillsammans med ägarbeviset (eftersom jag kommer få ägarbevis behövs inte kvitto eller så). Det behöver kompletteras med MRL-sidorna (om hästen fått något så att den har livstids slaktkarens).

Av det du beskriver så tror jag inte du har något pass.
 
Är osäker på det där med dna-typningen. Måste man verkligen Dna-typa?
Jag reggade just min hingst med "okänd" härstammning i ASVH där behöver jag bara blod typa honom om jag vill blodtypa föräldrarna för att få med stammen.
Samma regler kanske inte gäller för SH?

Jag skulle nog ha väntat med den äldre hästen, på de två som är kvar innan lagen träder ikraft kan ju mkt hända, gammel-killen kanske inte finns kvar då. Annars borde det väl finnas någon dispens?

Provkit kan du antingen beställa från ja nu glömde jag ju namnet, med djur-labbet som ligger i uppsala iallfall. Dit alla blodprover osv skickas eller så kan din veterinär ordna det, du kan ju ta det i samband med att veterinärer kommer i något annat ärende ex.
 
inte kostar det väl bara 400 kr att regga en "okänd häst"??

när jag mailade och frågade för ett par år sen sa dom att det skulle kosta ca 3000 kr och uppåt... :confused:
 
Häst nr 1:
- Ring SLU och be om ett provtagningskit
- Ring närmaste godkända ID-kontrollant
- ID-kontrollanten gör konturdiagrammet samt skriver på blanketten för hårprovet.
- Skicka in hårprovet för DNA-typning
- Vänta på DNA-svar
- Skicka DNA-svaret, konturdiagrammet, ägarbeviset och den ifyllda registreringsblanketten i ett rekommenderat brev till SH. Se till att du har kopior själv först. Kolla om du ska betala på en gång eller när passet kommer.
- Om du inte hör något från SH så kommer passet på posten så småningom.

Häst nr 2: Hör med avelsföreningen. Finns det ingen avelsförening för den rasen i Sverige så hör med SH. Troligen måste den ha ett nytt svenskt pass.
 
Jo, enligt deras hemsida i alla fall. Skulle jag regga hästen med kända föräldrar som inte var godkända för avel skulle det däremot kosta massor!

Jag kan inte riktigt förstå denna höga summa när nu alla måste registrera sina hästar. Som hobby-hästägare är det en ganska stor summa att lägga ut :(
 
ja verkligen. jag har reggat min renrasiga nu.
men korsningen är kvar.
så jag mottager gärna information.
jag kan lika gärna regga honom som häst med okänd stam.
för mig spelar det ingen roll, bara han blir reggad/pass innan 2005. Men frågan är igentligen, vad kan hela kalaset gå på??
 
För mig, som registrerade enligt alternativet jag beskriver för häst nr 1 i exemplet ovan, alltså direkt i SH, gick det för strax under tusenlappen.
 
ingår då även en registering, eller är det enbart hästpasset du pratar om?

det finns ju pass som man kan få, men dom man ej får tävla på, men som är ett billigare alternativ ?

usch..jag frågat så många ggr men är ändå så oinsatt pga lathet
(bättring!)
 
Ett pass kostar max 400kr hos SH för okänd häst. Passet räcker för att täcka den nya lagen om passtvång.

Vill man däremot registrera hästen kostar det betydligt mer beroende på handläggningstid. Vill man ha tävlingslicens (alltså tävla regionalt eller högre) måste hästen vara registrerad.
 
Jag har en ponny med pass från EU-land, folk har sagt till mig också att jag måste skaffa ett svenskt pass till henne. Men det finns ingen avelsförening för hennes ras här så alltså måste jag vända mig till SH. Vad kommer hon att få för pass då? Varför duger inte det hon har som är utfärdat av hennes avelsförening?
 
Vad bra, jag har inte riktigt fattat det här med pass och registrering innan, om det var olika saker eller samma.
Då ska jag bara ha pass. Så länge stillastående höjdhopp inte införs som OS-gren inom ridningen så tänker jag inte tävla med min häst!
 
Jag har pratat med SH om detta (pass från annat EUland) och de säger att jag får behålla mitt franska!

Det fattas dock MRL-sidorna så de kommer komplettera med dessa (sätter in extra papper i 'boken').

Vitsen med pass är ju att de ska funka i alla EUländer....
 
Vad bra, då kanske jag också får behålla mitt pass. Ska väl försöka ringa SH igen, men det är jämnt upptaget när jag försöker. :crazy:
 
Från SH:s hemsida med passinformation:

Registrerad häst med utländsk originalhandling:

För hästar som har en utländsk originalhandling skickas den utländska handlingen i original tillsammans
med passansökan (bör ske i rekommenderat brev).
Ett konturdiagram skall utfärdas av en ID-kontrollant, förteckning på godkända ID-kontrollanter finns på
vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att kontakta oss för att få hjälp med detta.
Kopia av köpekvitto skall bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen. På köpekvittot anges uppgift
om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).
De utländska handlingar som ej uppfyller EU- krav arkiveras och ersätts av ett svenskt pass.
Kostnad: Komplett EU-pass 150 kr, då passet måste bytas ut 500 kr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 013
Senast: dobbis
·
Tävling Skulle lösa licens på nya hästen här ikväll. Det gick inte... Hon är importerad från Danmark och har ett danskt pass (som är hos SH för...
Svar
3
· Visningar
4 089
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Vi har en liten shettisherre här hemma som inte har pass (helt oregistrerad), men vi har bestämt oss för att skaffa pass nu. Vi åkte...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp