Papper vid hästköp? Ägarbyte...

lillaana

Trådstartare
Vad är det för papper som ska registreras vart när jag köper en häst?
Ponnylicens, ägarbyte...?
Vart anmäler man det? Till resp. rasklubb (i mitt fall connemarasällskapet i så fall) eller var?
Vad måste man fylla i för att jag ska bli ny ägare till hästen?
Hon har inget pass utan det måste jag skaffa i samma veva.

Senast ändrad:
Sv: Papper vid hästköp? Ägarbyte...

I de flesta pass finns väl ägarbytespapper med? :)som då skickas in.

Men hon har ju inget pass...
Jag måste ordna det.

Allt löser sig när du har skaffat passet, vilket hon skulle ha haft för länge sedan. Men rent juridiskt så gäller inte passet som ägarhandling utan då gäller ett köpeavtal eller kvitto som bevis på ägarskap och köp i vilket fall som helst. Så gör ett ordentligt köpeavtal så löser allt rent juridiskt. Ägarbytet kan då troligen göras samtidigt som passansökan om kopia på köpehandlingarna skickas med.

När du skickar in passansökan så skickar du även med kopia på kontrakt och kopia på kvittot på betalningen. Så kommer du stå som ägare på ägarpappret som ligger i passet, till vänster om första sidan, i en ficka i plasten som omger passet.

Det du behöver skicka med kan du läsa om på connemaraponny.org

Tack så mkt!
Då löser det sig när jag ansökt om passet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 328
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 074
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka