Par med olika färger

G

Gisburne

Hur mycket kan man räkna med att få nedslag i dressyren om man tävlar par med två hästar av olika färg? Har sett ekipage med skimmel + gulbrun, brun + fux, svart + brun och sådär, samt varierande nyanser som till exempel mörkbrun + vanlig brun. Så vitt jag förstår är det inte önskvärt, men får man negativa reaktioner förutom på "allmänt intryck"?

Hur illa tycker ni kuskar egentligen om "mixade" par? Helt fel? Okej?
 
Sv: Par med olika färger

lägger till en fråga om man kan kompensera detta i så fall? Tex vara övertydligt matchad med resten av ekipaget? Jag får nog leta efter en pålle till om jag skulle få för mig att tävla i framtiden och då väljer par.. Att det ska vara så petigt.. Men visst. Tradition är viktigt inom körning.

I1639947W264H396V20081228T110614Z.jpeg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Par med olika färger

:grin: jag la upp den bilden jag hade här i andra tråden nu också..
 
Sv: Par med olika färger

Naturligtvis är det pricken över iet med ett absolut enhetligt par, men...var hittar man det??? Domarna dömer taktmässighet och rörelser samt hästarnas samarbete och lätthet att anpassa sig till varandra.
Förr i tiden var det vanligt att man alltid körde med en skimmel till vänster eller som vänster förlöpare för att det skulle synas bra. Framför allt då i Engladn och Tyskland, i Ungern kör man ofta med en vit till vänster för det var tidigare fint med en vit häst. Idag är det lika vanligt med ett blandfärgat par som att du ser två likfärgade hästar. Däremot får man som sagt se till att det kanske inte skiljer allt för mycket storleksmässigt och att de inte skiljer sig för mycket i sitt rörelsemönster för det är det domarna ser först.
Chicco
 
Sv: Par med olika färger

Jag kan helt hålla med om att ett välkomponerat par med två exakt likadana hästar är väldigt vackert och elegant. Men som du skrev, hur ofta ser man det? :crazy:

Jag har ett brunt sto som i år fick ett föl som blev fux med bläs. Skulle vilja köra dem i par i framtiden, eftersom de borde bli ungefär exakt lika stora. Det skulle förvisso gå att bara köra dem tillsammans hemma och tävla dem en och en i enbet, men ska man ändå lägga pengar på parselar och vagn med parstång så skulle det ju vara kul att kunna tävla dem ihop också, förutsatt att de funkar ihop. Rent utseendemässigt skulle de ju inte direkt se samstämmiga ut, varken från sidan eller framifrån, men om det bara är i dressyrens helhetsbedömning man får minus så kan det ju vara värt det ändå. Frågan är ju hur mycket de dömer ner för att ekipaget inte är "enfärgat"...
 
Sv: Par med olika färger

Du kan vara helt lugn! Spannkontrollen som tidigare var en deltävling i dressyren är borttagen och där bedömdes liknande saker hårt. Idag skall domarna bedöma helheten och harmonin i ekipaget. Jag med mina medtävlare har inte råkat ut för att bli neddömda pg av olikfärgade hästar. Jättekul att du vill köra par, det börjar bli en bristvara i Sverige.
Lycka till med paret och ta det lugnt. Tömkör gärna unghästen vid 1års ålder så att grundhjälperna befästs, vid två årsålder är det dags för skaklar och släpa. vid 3 års ålder dags att köra lite enbet och få hästen rakriktad och lära den att gå fram själv med framåtbjudning. Sen är det dags för par. Många sätter dem i par direkt och då kan man få dem väldigt osäkra på sig själva när man sätter dem i enbet efteråt.
Stort Lycka till!! Var bor du har du någon som kan hjälpa dig igång?
 
Sv: Par med olika färger

Tack för peppningen! :) Låter bra att man inte behöver bli rädd för att bli utskrattad om man kommer med ett mixat par på tävling.

Jodå, jag har kört in rätt många hästar nu, så jag börjar få kläm på det. Däremot par har jag inte kört än, mest på grund av att jag inte har haft två lika stora, inkörda, hästar förut. Fölet dröjer ju några år innan hon kan vara med, men det får det väl vara värt. Hellre ett potentiellt par om 3 år än inget alls! :idea:

Bor utanför Gävle och har nog ingen bekant häromkring som jag vet kan parkörning, men neråt Stockholm känner jag flera. Dessvärre, eller hur man ska säga, så har ingen av dem kört par med silettselar, bara med lokor. Men det kan väl inte skilja så mycket i hur man fäster selarna i stången heller? Måste ju gå att hitta instruktioner någonstans, jag har ju några år på mig. :D
 
Sv: Par med olika färger

Jag tycker det skulle vara skitsnyggt med en svart och en vit häst!:banana:
Antingen lika eller totala motsattsen;)
 
Sv: Par med olika färger

Stopp,, silettsele,... silettdäckel är en del i bröstan för enbet.
Det viktiga är att bröstorna och draglinorna är exakt lika långa på de båda hästarna.
Hästarna fästes endast i stången med hjälp av stångkoppel som i sin tur fästes i bröstan lite till höger resp. vänster om bröstcentret. Att hästarnas draglinor sitter i svänglar som i sin tur är fästade i en våg i framaxeln på vagnen annars blir det inte bra.
Om man då har två hästar som inte är vana att gå i par är det lätt att den mest dragvilliga hästen tar hela vagnen och börjar stressa. Titta på www.westerdal.se där har de skaffat ett nytt par en svart och en vit ser inte så tokigt ut. Kolla om de inte kan hjälpa dig med hur du skall sela ut och spänna för.De har tävlat i många år i landslaget och tränar många kuskar i alla kategorier och alla hästraser. :idea: Vi hörs igen va?
 
Sv: Par med olika färger

Ja, det är det jag har lärt mig heter silettsele eftersom de har en silettdäckel.
 
Sv: Par med olika färger

En silettdäckel som hör till en enbetssele är sk rörlig däckel med en genomgående rem i däckeln för enaxlade vagnar med fasta skacklar för att inte selen skall glida, (rockards/gigg) eller brytas sönder av de fasta skacklarna. En vanlig däckel har fasta skackelhållare och passar vagnar med ledade skacklar. 2-axlade vagnar så som maratonvagnar och trillor.

Om man kör par har man en vanlig däckel och inga skaklar,(utom i lantbrukskörning) utan stångkopplen fästes som jag skrev i stången och från bröstorna. Hästarna är endast fästade i vagnen genom draglinorna från brösta till svängel. Parselar är tillverkade så att brösta och däckel fästs tillsammans i en uppehållsrem mellan däckeln och bröstdelen.Det är delvis för att linorna alltid skall ligga i sitt rätta läge samt ligga intill hästarnas kroppar. I parets utselning så spänner man högerhästens seles alla remmar på h sida respektive vänsterhästens alla remmar på v sida.
Chicco
 
Sv: Par med olika färger

Den här tråden kunde nästan ha varit skapat av mig :D Det låter bra att det anses ok med olika färger! Jag har precis fått hem en liten svartskimmel som jag hoppas kunna sätta ihop med min stickelhåriga fux nån gång i framtiden :laugh:

Men det lär väl dröja ett tag innan jag har råd med en parvagn också... :crazy: Hur mycket brukar såna kosta (till shettis)? Finns det någon begagnatmarknad öht eller måste man skrapa ihop till en ny?
 
Sv: Par med olika färger

Okidoki. Hänger inte riktigt med eftersom jag aldrig har sett en parsele (med bröstor) på nära håll, men jag fattar ungefär. ;)
 
Sv: Par med olika färger

Jag skulle inte tycka det var illa alls ;) Skulle tycka det vore lite häftigt med tex en vit och en svart häst.
 
Sv: Par med olika färger

De här ska jag försöka göra ett par av :laugh:

ponnypar.jpg


Usel bildkvalitet, men jag kan ju inte låta bli att visa upp dem ändå :love: Inte så lätt att fota samtidigt som jag försöker styra den ena...
 
Sv: Par med olika färger

Ikväll har vi tagit premiärtur med ponnyerna i par och jag tänkte att bilderna kunde passa i den här tråden.

Vad härligt det var att sitta där uppe :D


par1.jpg


par2.jpg


par3.jpg


par4.jpg
 
Sv: Par med olika färger

Pegasustmkrs.jpg

Pegasus född -06

Stickantmkrs.jpg

Joystick Diablo född -07

Mina små killar som nångång i framtiden ska vi prova parkörning.
Vi är långt ifrån där ännu.
Joystick Diablo är den som är närmast körhäst. Han går med vagn i alla gångarter och är trygg i sig själv

Pegasus har bott hos oss ca 1 månad nu. Är tömkörd ett 10-tal gånger och behöver mycket miljöträning för att bli trygg i sig själv. Förhoppningsvis ska vi ha kommit till vagnen innan hösten i allafall..

Jag har börjat på min nya önskelista
enbetsselar.. parselar.. fin rockard och då en parvagn av klass till oss..

TUR att jag fått jobb från 1 juni... bara att hoppas att det blir förlängt vid årsskiftet också

Anna-Carin
 
Sv: Par med olika färger

Ja jösses, det går åt en del utrustning! Vi har sån himla tur att vi fått låna den där parvagnen av en jättesnäll kompis :love:

Dina ponnyer kommer bli ett jättefint par! Men ni får väl egentligen inte vara med i den här tråden för de är ju precis likadana :p ;)
 
Sv: Par med olika färger

:angel:
Pegasus har faktiskt svart svans och mest vitt i manen..

Å Joystick har ytterst i svansen mest vitt men nästan bara svart i manen..

Pegasus har man på en sida bara..
Okey då jag kanske inte får vara med i denna tråd..
tjuvläser mest för att få tips
 

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 824
Senast: Zuzzi
·
Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 414
Senast: ameo
·
Avel Hej vet ej vart jag ska skriva denna fråga riktigt... Jag har ett föl som föddes väldigt ljusbrun..mamma mörkbrun pappa fux,mormor fux...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: towe
·
Utrustning Är i desperat behov av tips och råd.. Blir förmodligen efter allt letande, provande och provridande en Equipe. Måste bara bestämma...
Svar
16
· Visningar
3 809
Senast: attsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp