Vilken färg?

Q

quinta essentia

Hallo allesammans!

Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en liten färgfråga. Jag har iaf ett sto e Cardento u svenskt halvblod med stammen Steinbeck-Rote Boldt-Drabant som i passet är reggad som brun men jag undrar om det stämmer... Hon har svart man och svans samt svart ål och är svart på benen (förutom en vit kota) med liksom "ränder" vid knä/haser. Har lite vitt i huvudet också. Färgen på resten av kroppen tycker jag är lite gulaktig och är hon ren/ryktad så verkligen skimrar den, nästan lite åt det guldiga hållet. En veterinär som jag var hos tyckte hon var gulblack. Skulle det kunna vara det? Har tyvärr inget foto för tillfället...
 
Sv: Vilken färg?

först - det finns ingen färg som heter gulblack.
sen - black är en färg som inte förekommer särskilt ofta bland halvbloden, de enstaka tillfällen man ser den brukar det vara fjordkorsningar.
vidare - en brun häst kan ha en mörkare linje längs ryggraden utan att det är en black häst, man kallar det ibland för "fusk-ål".
sist - det din häst möjligtvis skulle kunna vara om den inte är brun är gulbrun. Det kräver då att minst en av föräldrarna är "gul", dvs isabell, gulbrun eller gulsvart. Cardento har inget gult i sig, så frågan är vad hennes mamma har för färg? Hennes härstamning på hingstsidan har inget som indikerar gult, men det kan ju komma från mödernet..

Det mest troliga är att du har en ljusare brun häst med fusk-ål.
 
Sv: Vilken färg?

Tackar för svar! Det kanske är så att hon är brun med fusk-ål. Tycker bara att det verkligen inte ser ut som ngn brun nyans alls och ålen är väldigt markant... Hennes mamma står registrerad som fux fast vem vet om det stämmer... Hade en connemara-korsning där id-kontrollanterna tyckte hon var skimmel, flugskimmel, appaloosa samt ngn konstig variant av tigrerad beroende på vem man frågade... Vilken färg hon hade undrar jag än idag!
 
Sv: Vilken färg?

För att göra en korrekt färgbestämning måste man börja med att titta på hästens föräldrar och förfäder, vilka färger som ens är genetiskt möjliga.

Visa gärna en bild på din häst, så är det lättare att ge ett korrekt svar.
Har du sett mamman själv?
 
Sv: Vilken färg?

Tackar för svar! Det kanske är så att hon är brun med fusk-ål. Tycker bara att det verkligen inte ser ut som ngn brun nyans alls och ålen är väldigt markant... Hennes mamma står registrerad som fux fast vem vet om det stämmer... Hade en connemara-korsning där id-kontrollanterna tyckte hon var skimmel, flugskimmel, appaloosa samt ngn konstig variant av tigrerad beroende på vem man frågade... Vilken färg hon hade undrar jag än idag!

Det borde inte vara sa svart att lista ut om din förra häst var tigrerad eller flugskimmel. Var hon fräknig kring mulen och ögonen samt hade lite tunn man och svans? Om ja, sa var hon tigrerad, om nej sa var hon flugskimmel.

Likasa om hon var flugskimmel eller vanlig skimmel. Hade hon sma svarta/mörka prickar i det vita? Om ja, sa var hon flugskimmel, om nej, sa var hon inte det.
 
Sv: Vilken färg?

Ska försöka ta en bild på henne och lägga upp. Nej, jag har inte sett mamman och kan inte göra det heller för hon dog för ngr veckor sedan.
Kan väl iaf vara rätt så säker att det inte kan vara Cardento om hon skulle vara annat än brun... Så det måste ju vara på mödernet. Mamman heter Roxanne och är e Steinbeck som jag skrev tidigare.
 
Sv: Vilken färg?

Jag kikade på stammen och det finns inget där som indikerar något gult, såvitt jag kan se.
Så det är nog en brun med fusk-ål, som sagt.
 
Sv: Vilken färg?

Har inte kvar henne längre och kommer inte ihåg om hon var fräknig el hade tunn man och svans, men jag tror inte det. Däremot tror jag inte att hon kan ha varit vanlig flugskimmel för det var liksom inga vanliga prickar som jag har sett på andra flugskimmlar utan det var mer större fläckar som kunde komma med rätt så stort mellanrum och därimellan var hon helt vit. Inte heller var hon så småprickig i huvudet utan det var likadant där.
 
Sv: Vilken färg?

Ja, då e hon kanske brun då. Det är iaf en fin brun färg som sticker ut lite. Kan ändå försöka lägga upp en bild på henne. Ha de!
 
Sv: Vilken färg?

Har inte kvar henne längre och kommer inte ihåg om hon var fräknig el hade tunn man och svans, men jag tror inte det. Däremot tror jag inte att hon kan ha varit vanlig flugskimmel för det var liksom inga vanliga prickar som jag har sett på andra flugskimmlar utan det var mer större fläckar som kunde komma med rätt så stort mellanrum och därimellan var hon helt vit. Inte heller var hon så småprickig i huvudet utan det var likadant där.

Alla tigrerade hästar har fräkniga läppar/mular. Det hör till anlaget, liksom randiga hovar, tunn man och svans och ofta vit sklera (ögonvita). Inga fräknar - ingen tigrerad häst.

Om man vet vart man ska titta är det inte svart att se skillnad pa en skimmel och en tigrerad häst.
 
Sv: Vilken färg?

De behöver inte ha tunn man och svans...

Jag lånar tråden lite.. Hoppas ok. Vad skulle ni säga att en häst är för färg som är gulbrun (nästan så ljus att stjärnen inte syns.)Fräknar på mulen. Ganska mycket ögonvita. Enstaka svarta prickar på benen och randiga hovar och manen och svansen är grå. Det står gulbrun i passet. Farfar är knabstrupper. Man skulle nästan tycka att det borde vara någon form av tigrering. Benen har samma färg som kroppen. Har inte gulbruna hästar alltid mörka ben. Någon som vet? Jag blev lite förvirrad nu när jag började tänka på det
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har då en otroligt orelevant fråga för min egen del (då jag varken äger häst, har pengar, är myndig eller bor hemifrån), men jag...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: Fenestra
·
Utrustning Har två hästar som just nu har lite olika färger på i princip varje liten sak. Har börjat fundera på detta mer och mer och tycker att...
2
Svar
21
· Visningar
4 982
Senast: skiesabove
·
P
Avel Jag har en korsning mellan fjording / Varmblod. Han mäter idag vid 1½års ålder ca 144cm, modern är 148cm och pappan runt 160cm. Sen...
2
Svar
21
· Visningar
3 698
Senast: Habina
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 548
Senast: lilla-jag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp