Para Birma hane

BirmanGino

Trådstartare
Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till väga! Tänkte därför se om det finns någon här som är rutinerad och som har några bra tips! Eller någon som kanske har en Birma hona där hemma, som söker efter en glad hane:)

Tacksam för all hjälp!
 

Bifogade filer

  • IMG_2980.jpg
    IMG_2980.jpg
    114,8 KB · Visningar: 33
Till att börja med behöver du läsa på kring vilka tester som rekommenderas för just birma innan avel. Och låta göra dessa hos veterinär. Detta för att utesluta att din hane bär på något som gör honom olämplig för avel. HCM-scanning rekommenderas väl generellt innan avel såvitt jag vet (HCM är en hjärtsjukdom hos katt), och bör ses som ett minimum imo.
 
Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till väga! Tänkte därför se om det finns någon här som är rutinerad och som har några bra tips! Eller någon som kanske har en Birma hona där hemma, som söker efter en glad hane:)

Tacksam för all hjälp!

Utöver ovanstående inlägg rekommenderar jag att du pratar med kattens uppfödare dels för råd om den ens har i avel att göra och dels om praktiska råd (jag utgår ifrån att det är en SVERAK-registrerad katt, annars är det ingen birma utan en huskatt).

Är den inte registrerad som renrasig är det bättre att åka till veterinären och kastrera katten, världen behöver inte fler huskatter.
 
Utöver ovanstående inlägg rekommenderar jag att du pratar med kattens uppfödare dels för råd om den ens har i avel att göra och dels om praktiska råd (jag utgår ifrån att det är en SVERAK-registrerad katt, annars är det ingen birma utan en huskatt).

Är den inte registrerad som renrasig är det bättre att åka till veterinären och kastrera katten, världen behöver inte fler huskatter.

Håller med. Men det finns fler förbund den kan vara registrerad i än Sverak, t.ex WCF eller Tica.
 
Blodgruppering och hjärtscanning är på "miniminivå", så ultraljuda hjärtat först och se om det är vettigt att gå vidare sen.

Ta en funderare på vad du anser att han har att tillföra aveln och vilken typ av honor som borde passa? Vad har han för styrkor och svagheter? Är hans stam av ovanliga linjer, eller finns den redan representerad? Hur ser hälsouppföljningen ut för just hans linjer, finns det något mer som kan behöva kollas? Hankattsägaren har ju också ett ansvar för att göra bra matchningar för sin katt, även om det är honkattsägaren som får stå med problemen om något blir fel med kullen.

Birmasällskapet är väl en vettig kontaktpunkt sen.

(En generell risk med att låta en hane para är att han blir mer "hanig" sen, och tex kissar ner hemmet (vilket kan hänga kvar efter kastrering också om man har otur) eller hamnar i en svårlöst konflikt om man har fler husdjur.

Jag försöker just nu rädda hemmet från att bli förstört av en fd avelhane (nu kastrat, men...). När min förra hane var färdig i avel bytte vi större delen av möblemanget, och då var han ändå väldigt lugn och strilade bara i samband med parning. Problemet är att lukten av hankattskiss sätter sig som in i den.

Jag är just nu inne på (numera fd) avelhane nummer fem. De har allihop varit väldigt trevliga och mysiga katter men det kommer med en del risker.)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
357
Senast: Fideli
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 466
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 843
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp