Väldigt intensiv katt

Bukefalos 30 år!

Emmi

Trådstartare
Startar en ny tråd om vår nya stallkatt som är väldigt intensiv och extremt kontaktsökande. Jag vet att vi inte har haft honom så länge men tänkte ändå höra om nån har något tips på hur man bör bemöta honom.

Kort bakgrund så sökte vi en stallkatt mest för att vi har så väldigt mkt möss och sorkar samt så är det ju väldigt mysigt med sällskapet. Kontaktade ett katthem som hade en katt som passade enligt dem. Jag var tydlig med att tanken var att katten skulle bo i stallet då vi både har hund och barn (6mån), men såklart få mkt bra omvårdnad etc. För mig var det inga problem om katten var lite rädd/skygg. Hem fick vi en liten katt levt levt ute och var ca 3-4 år. Först var han väldigt skygg, men efter två veckor vände beteendet och han blev väldigt kelig istället. Kelig till sån grad att det var obehagligt att gå in till honom (han var då instängd i sadelkammaren)

Vi kände att vi behövde släppa ut honom så att han kanske skulle lugna sig. Men beteendet är ändå kvar så nu behöver jag fundera på hur man ska bemöta honom.

Problemet är alltså att han hela tiden följer efter en och springer runt benen, stryker sig, slickar på benen. Klappar och umgås såklart med honom flera gånger per dag men det verkar inte räcka. Han kan även bita lite löst i en eller slänga iväg en tass. Hunden är rädd för honom då han är helt orädd och har jagat iväg henne några gånger. Han vill helst komma in till oss i huset men pga att jag inte alls litar på honom tillsammans med barnet och hunden så känns det inte som en bra idé just nu. Han kan också bli lite sur om man säger till honom.

Jag undrar starkt om han nånsin kommer att trivas som ensam stallkatt eller kanske behöver en kompis. Han känner sig trygg i stallet och hänger mest där, men jamar olyckligt varje gång man ”lämnar” honom (vi är nästan alltid hemma bara inte i stallet jämt). Han har dock nu börjat vara mer uppe vid boningshuset. Han är inte direkt intresserad av lek utan vill bara bli klappad mest hela tiden.

Vi har haft honom i bara en månad så förhoppningsvis lugnar han ner sig när han börjar boa in sig mer men behöver ändå hitta ett bra sätt att hantera honom just nu.

Det är inte helt ovanligt att katter som varit illa ute blir väldigt klängiga när de konstaterar att man inte vill dem illa. Jag tolkar det som en kombination av lättnad och lite social stress.

Själv hade jag förmodligen försökt att hitta en passande kattkompis, men det kan ju vara vettigt att prata med katthemmet innan. Ofta har de en uppfattning om vilken typ av katt som kan fungera bra om de haft er katt inne på katthem.

Han verkar vilja ha sällskap...:(
Inte säkert han går ihop med annan katt utan kanske vill ha ert sällskap.
Men skulle nog också frågat katthemmet om de har nån annan katt som han kunde tänkas gå ihop med.

Tack för svar! Jag ska kontakta katthemmet för att se vad de tror. När jag kontaktade dem första gången sa jag att vi sökte en eller två katter (många men inte alla katter gillar ju att ha en kattkompis) men eftersom de bara erbjöd denna katt, eller nämnde nått om kompis, så tänkte jag att han ville vara ensamkatt. Men tror inte han var speciellt länge på hemmet så de kanske inte riktigt såg hur han är, eftersom de sa att han var skygg å så.

Och han kommer få vara inne hos oss men först måste han bli mer van vid vår hund så inte hon tycker det är för jobbigt att han är inne här :)

Tack för svar! Jag ska kontakta katthemmet för att se vad de tror. När jag kontaktade dem första gången sa jag att vi sökte en eller två katter (många men inte alla katter gillar ju att ha en kattkompis) men eftersom de bara erbjöd denna katt, eller nämnde nått om kompis, så tänkte jag att han ville vara ensamkatt. Men tror inte han var speciellt länge på hemmet så de kanske inte riktigt såg hur han är, eftersom de sa att han var skygg å så.

Och han kommer få vara inne hos oss men först måste han bli mer van vid vår hund så inte hon tycker det är för jobbigt att han är inne här :)
Ja vad bra.
Förstår att du är försiktig angående hunden.
Katter kan ju göra stor skada på hundars ögon om de blir rädda ... 😩

De kan också ändra beteende när de flyttar. Och beroende på situation. Katter blir generellt mindre klängiga när de har en kattkompis, för dessa kan vi människor inte riktigt ersätta. Men det är svårt eftersom alla katter inte vill ha kompisar heller. Denna har kanske en lite jobbig ryggsäck och då kan de ju bli som @Sassy skriver. Finns många katter som levt ute under svåra förhållanden och som, när de får ett hem, inte vill gå ut. Som exempel på hur ett jobbigt liv kan påverka åt det kanske mer oväntade hållet.

Liknande trådar

• Släppa ut skygg katt på nytt ställe?
  • Sorgen efter en katt
  • Katt rädd för sin egen spegelbild
  • Lämplig kattras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat