Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Jag har inte sagt att de ska gå ett helt MH, som ju främst är framtaget för att testa brukshundar.
Däremot ett enklare test där man kollar ju rädslor, reservation och aggression som ju i vissa fall är riktiga problem hos även små sällskapshundar.
Vad jag förstod vid en heldags föreläsning på SLU Ultuna finns redan planer på att ta fram ett sådant test.
Tid och pengar... Det borde ligga i alla uppfödares och valpköpares intresse.[/

Hoppas det blir så, det låter jätteintressant.
 
Sv: Para en blandis?

Det kan knappast vara ett problem om intresse finns. Och det verkar som att allt fler hundägare börjar att vakna till liv gällande intresset för detta.

Jag hoppas verkligen att det kommer något riktigt bra ur det vaknande intresset gällande att inkludera alla. På så vis når vi alla hundägare och kan förhoppningsvis utesluta en rad problem i framtiden.

Hittar inget bra uttryck men hoppas att det kan bli så som du skriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Para en blandis?

Det kan knappast vara ett problem om intresse finns. Och det verkar som att allt fler hundägare börjar att vakna till liv gällande intresset för detta.

Jag hoppas verkligen att det kommer något riktigt bra ur det vaknande intresset gällande att inkludera alla. På så vis når vi alla hundägare och kan förhoppningsvis utesluta en rad problem i framtiden.
Lätt som en plätt!
Det står ju alla intresserade fritt att gå med i blandis.se o se till att något händer, det är ju knappast SKK/BKs ansvar, där finns knappast intresse heller, platserna räcker idag inte till för alla som vill o är behöriga av att få delta.
 
Sv: Para en blandis?

Lätt som en plätt!
Det står ju alla intresserade fritt att gå med i blandis.se o se till att något händer, det är ju knappast SKK/BKs ansvar, där finns knappast intresse heller, platserna räcker idag inte till för alla som vill o är behöriga av att få delta.

Vi pratar även om rasrena sällskapshundar. Och problemet där är att MH tar tid, det finns få som anordnar m.m. Ett enklare och kortare test skulle göra det enklare. Brukshundarna kan fortsätta med MH, som skulle vara mer utförligt.
Där finns visst ansvar hos SKK/KBs att ta tag i.

Ett generellt HUNDtest. Och finns inget lämpligt register att lägga resultaten i så får man väl skapa ett. Gemensamt krafttag av SKK, Blandis, Jordbruksverket och Länsstyrelserna kanske? Det ligger i allas intresse att förbättra mentaliteten hos den svenska hundpopulationen, oavset vilken ras individerna är av. Hur många små sällskapshundar finns det inte som dras med rädslor t.ex. Fanns det ett lättåtkomligt test så skulle nog även blandrasägare gå det, om inte annat så av nyfikenhet. Vilket i sin tur skulle öka på den allmänna hundkunskapen om mentalitet och egenskapers nedärvning.

Det är inte "lätt som en plätt" att få en MH-plats till sin pudel idag... Som du skriver själv, platserna räcker inte till och alla är inte behöriga.
 
Sv: Para en blandis?

Omöjligt är det inte, jag fick svaret från RUS på min klubb;
"Självklart finns det plats för Leon, betala avgiften o välj datum"
Är bara halvaktiv där.
Känner folk med DPs o Tibbar som gått MH, känner en uppfödare som får alla sina JRTs MHade, samma med RRs etc.
Känner tom en tjej som lyckats gå MH med två av sina oreggade BCs, men då är hon mycket aktiv på sitt BK o har numera även brukshund samt är oxå numera testledare.

Många uppfödare o rasklubbar hyr MH bana o testledare/funktionärer utan problem.
Jag misstänker att många av dem som aldrig får plats i bästa fall är medlem i nån klubb o bara vill få allt serverat utan att engagera sig.

mvh
 
Sv: Para en blandis?

Just dom där bilderna är från utställningar (som du säkert såg) och det är dom som tävlade i uppfödarklassen som det heter och som dom vann. En del domare är väldigt petiga med frambenen men en del tycker att utåtvridna är okej om hunden i övrigt är bra men de kan lämna en liten kommentar om det på kritiklappen. Andra domare kanske inte tittar så mycket på frambenen utan koncentrerar sig på det han/hon tycker är viktigt, det är väldigt olika från domare till domare och det kan gå precis hur som helst. Det finns en rasstandard att gå efter men alla domare tolkar standarden olika så ena dagen kan en hund placera sig i bästa hanhundsklassen för att nästa gång åka ut med en 2:a i kvalité (krävs en 1:a för att gå vidare till nästa steg).

Rörelserna ska vara parallella, vägvinnande, långsträckta, med god steglängd fram och med ett bra påskjut bak. Om man tittar på hunden i rörelse både framifrån och bakifrån så ska benen föras på en rak linje. På en hundutställning så tittar domaren på rörelserna både från sidan, framifrån och bakifrån. Det är trav som gäller, en del kan gå över i pass men då får man träna "bort" det/lära hunden att trava på ex. ett visst kommando.
 
Sv: Para en blandis?

Jag arbetar redan på det och har gjort det en liten tid nu. Har märkt att flertalet, framförallt blandrasägare, faktiskt vaknat till och blivit mer inriktade på ämnet. Det är bra!

Men, jag anser dock att alla instanser skulle må bra av att hjälpa varandra och kommunicera mycket bättre. Hundar är ju hundar. Och om vi omfattar problem med hundar, så berör det egentligen alla som har hundar. Så jag röstar för mer kommunikation och samarbete mellan ALLA hundägare och instanser!:D
 
Sv: Para en blandis?

Många uppfödare o rasklubbar hyr MH bana o testledare/funktionärer utan problem.
Jag misstänker att många av dem som aldrig får plats i bästa fall är medlem i nån klubb o bara vill få allt serverat utan att engagera sig.

mvh

Min rasklubb (SLBK) anordnar egna MH runt om i landet just för att det var så svårt att komma med på ett som anordnas av BHK. Om jag inte minns fel så har de även några som har blivit utbildade funktionärer/testledare och som dom kommer vidareutbilda för att behålla kompetensen inom klubben. I år har de hittills planerat in 3 st MH (april, maj & juni) och alla är redan fulla.
 
Sv: Para en blandis?

Fanns ju ett par enklare test, Hund i Hand i Hund i Stan, som var öppna för alla.
Finns inte dom kvar?
 
Sv: Para en blandis?

Jag arbetar redan på det och har gjort det en liten tid nu. Har märkt att flertalet, framförallt blandrasägare, faktiskt vaknat till och blivit mer inriktade på ämnet. Det är bra!

Men, jag anser dock att alla instanser skulle må bra av att hjälpa varandra och kommunicera mycket bättre. Hundar är ju hundar. Och om vi omfattar problem med hundar, så berör det egentligen alla som har hundar. Så jag röstar för mer kommunikation och samarbete mellan ALLA hundägare och instanser!:D

Yes! Yes!Yes!
 
Sv: Para en blandis?

Det var så lite så :) Om du undrar över något mer sen så är det bara att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan :)
 
Sv: Para en blandis?

Jo de hade ju varit en "kul grej" för oss blandisägare! :laugh:
 
Sv: Para en blandis?

Vi pratar även om rasrena sällskapshundar. Och problemet där är att MH tar tid, det finns få som anordnar m.m. Ett enklare och kortare test skulle göra det enklare. Brukshundarna kan fortsätta med MH, som skulle vara mer utförligt.
Där finns visst ansvar hos SKK/KBs att ta tag i.

Ett generellt HUNDtest. Och finns inget lämpligt register att lägga resultaten i så får man väl skapa ett. Gemensamt krafttag av SKK, Blandis, Jordbruksverket och Länsstyrelserna kanske? Det ligger i allas intresse att förbättra mentaliteten hos den svenska hundpopulationen, oavset vilken ras individerna är av. Hur många små sällskapshundar finns det inte som dras med rädslor t.ex. Fanns det ett lättåtkomligt test så skulle nog även blandrasägare gå det, om inte annat så av nyfikenhet. Vilket i sin tur skulle öka på den allmänna hundkunskapen om mentalitet och egenskapers nedärvning.

Tycker att det låter som en jättebra ide. Jag hade nog tagit mitt ansvar och rekommenerat andra att göra ett sånt test.

Det är inte "lätt som en plätt" att få en MH-plats till sin pudel idag... Som du skriver själv, platserna räcker inte till och alla är inte behöriga.

(tio tecken)
 
Sv: Para en blandis?

Tja detta är kanske lite ot men det var tur att min inte höglöpte idag, då hade det förmodligen blivit valpar.
Var ute på vår morgonpromenad och springer på en lös hane utan någon ägare i sikte.

Vad skulle jag ha gjort om hon hade löpt och han varit på stridig?

Nu löpte inte hon och denna (en golden retriver) var snäll så jag släppte min och kopplade denne och tog med hem, lämnade av min och gick ut för att se om vi hittade någon ägare och det gjorde vi.

Men vad gör man om hon hade höglöpt? (förutom att ge henne en abortspruta).
 
Sv: Para en blandis?

Svär en ramsa!?
Är båda hundarna lösa är det ju heeelt kört, naturens krafter brukar vara starkare än de flesta kommandon.
Är tiken kopplad och hanen lös har man väl kanske 25% chans att hålla hanen på avstånd några minuter åtminstone och hålla tummarna för att hundägaren hinner fram och koppla sin hund.
Det är faktiskt enda gången jag riktigt surnar till på lösa hundar utan 100% ägarkontroll, så är det när jag går med en kopplad höglöpande tik. Känner mig nedrans maktlös och otillräcklig då.

PS. Får man fråga varför du inte startade en ny tråd med frågan?
 
Sv: Para en blandis?

Hade det hänt mig så hade jag försökt hålla hanen borta från tiken och hjälpte inte det så hade jag helt sonika hållt fast hanen antingen i halsbandet om det fanns ett sådant eller nackskinnet. Kanske bundit fast tiken i närmsta träd, stolpe eller vad som fanns i närheten så att jag kunde koncentrera mig på att hålla fast honom.

Rätt eller fel, inte vet jag men det är vad jag hade gjort.
 
Sv: Para en blandis?

Svär en ramsa!?
Är båda hundarna lösa är det ju heeelt kört, naturens krafter brukar vara starkare än de flesta kommandon.
Är tiken kopplad och hanen lös har man väl kanske 25% chans att hålla hanen på avstånd några minuter åtminstone och hålla tummarna för att hundägaren hinner fram och koppla sin hund.
Det är faktiskt enda gången jag riktigt surnar till på lösa hundar utan 100% ägarkontroll, så är det när jag går med en kopplad höglöpande tik. Känner mig nedrans maktlös och otillräcklig då.

PS. Får man fråga varför du inte startade en ny tråd med frågan?

Måste erkänna att jag inte tänkte på det.

Jag hade tag i hanens halsband innan jag släppte min (visste att jag hade så pass mycket kontroll över henne lös om jag hade hanen i koppel).
 
Senast ändrad:
Sv: Para en blandis?

Det fanns ju flera faktorer som spelade in. Hur länge skulle jag hålla fast honom? Fanns ingen ägare i närheten. Vad skulle jag göra sen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 751
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Hästnyheter Är det ok att flytta gamla hästar till ett nytt hem? Eller är det istället bättre att låta dem somna in? Det är en fråga som flera...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp