Sv: Para en blandis?
Synd att tråden spårat ur med så mycket tjafs men jag tänkte försöka svara lite på det här ( om trådskaparen fortfarande läser i tråden?).
Jag har bara en liten undran om min är röntgad A och jag får tag på en hane som är röntgad AB hur stor är då risken att någon av valparna får höftledsfel?
A ocb B-höfter är UA = utan anmärkning.
När man ska kika på hur troligt det är att valparna i en kull blir i höfterna räcker det inte att titta på enbart föräldrarna. HD och AD nedärvs polygent, vilket innebär att det många olika gener som spelar in om hunden får bra eller sämre höfter. Alltså kan man inte bara säga ja, nej eller kanske utan man får kika på oddsen.
Som exempel, en hund med A-höfter som din kan tyckas vara den perfekta avelshunden. Men om den hunden har kullsyskon med sämre höfter, eller föräldrar, morföräldrar - desto större är chansen att den
nedärver HD/AD till sina valpar. Ju fler släktingar som är drabbade och ju sämre höfter de har - desto sämre odds. Hunden i sig är inte sämre för det men den är då inte lämplig ur avelssynpunkt.
(Motsvarande
kan då en hund med säg C-höfter men med helt friröntgade föräldrar, kullsyskon och fler generationer bakåt alltså vara en bättre avelshund än hunden med A-höfter som jag skrev om tidigare. För säkerhets skull, för att få bort dessa gener, så avlar man dock inte på sådana hundar heller om inte rasen är mycket liten och man måste bevara den genetiska mångfalden och inte har "råd" att plocka bort hundar ur aveln).
Det betyder att det är en bedömning man får göra varje gång och det finns inga klara regler för hur resultatet blir. Man får helt enkelt se till att man har de bästa förutsättningarna som möjligt för ett så bra resultat (friska valpar) som möjligt.
Det här betyder också att även om din hund är friröntgad är det en
rejäl chansning att ta en kull på henne om du inte alls känner till hur hundens familj har det. Dessutom är en korsning av stora tunga raser där HD-problemen är rätt stora.
Och hur ser det ut på hanens sida? Även om din hunds familj är stort sett fri från höftproblem, är hans det?
HD-problem man inte avläsas eller ens gissas fram bara genom att titta på hunden, det krävs att man röntgar.
Jag har fått avliva min förra hund bara 2år gammal pga höfter och benpålagringar och jag säger detta direkt till dig - du vill inte behöva göra det. Satsa istället på att leta efter en bra linje av leonberger och köp dig en valp med bättre förutsättningar. Har man skaffat en hund vill man gärna behålla den.
Med andra ord skulle jag inte alls rekommendera att du tar valpar på din tik. För tikens skull, för din skull och för valpköparnas skull.
Vi hade leonberger när jag var liten, han var en valp av 14 i syskonskaran. Det är jäkligt många valpar att hitta bra hem till...