Parallellförkjuten=kasserad!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 9 663
Sv: Parallellförkjuten=kasserad!

Jovisst sätter dom reservation på saker som du inte vet om :devil:

Har ett sto som fick kolik som 1 eller 2 åring som vetrinären var ute hos och gjorde ingenting för det stoet hann bli bra innan hon hann hit .

När jag sedan 2 år senare skulle ändra min försäkring skulle det finnas en reservation på denna lindriga kolik som hon haft som hon inte ens hade fått som hon inte blev behandlad för dock undersökt när vetrinär var där .

Och detta handlade om en höjning på 10.000 kr till A1 Jag blev förbannad och dom tyckte jag skulle ta ut vetrinären för att *friskskriva hästen *:confused: (som inte visat några koliksymtom sen dess och enda gången i hennes liv )
Jag undrar hur dom tänker ,menar jag kunde plocka ut en vetrinär för att titta på hästen hmmm ser ju frisk ut i magen :devil:

Pållen fick stå kvar i dessa 10,000 kr i A2 kan jag säga och denna reservation fanns där trots att jag inte visste något förrän jag ändrade Försäkringen :cool:
Så du har ingen aning om vad som står i papprena och varför jag ens använde denna vetrinärräkning var för att jag hade behandlat en hovböld inom dessa 100-110 dagar självrisken var på ,därav skickade jag in kolikräkningen också :eek:

Miaa
Så nog sjutton får man reservationer hejvilt av A***a

Dressyrhästar som är parallellförskjutna skulle jag inte tveka att ta föl på. De ska inte belasta frambenen ändå.

Det finns fö många framstående avelsston som har fått 6-or eller lågt på benen.

Dressyrhästar som är parallellförskjutna skulle jag inte tveka att ta föl på. De ska inte belasta frambenen ändå.

Det finns fö många framstående avelsston som har fått 6-or eller lågt på benen.

Dock så biljaderar en häst rätt bra om den är parallellförskjuten - inte speciellt snyggt på en dressyrhäst.

/Lizzie

Dock så biljaderar en häst rätt bra om den är parallellförskjuten - inte speciellt snyggt på en dressyrhäst.

/Lizzie

Det behöver den inte alls göra. Alla mina hästar har varit parallellförskjutna, ingen har biljarderat.

*kl*
Två av mina tävlingshästar hade PF ingen hade någonsin frambenshälta annat än vid hovböld.
Den med värsta PF gick LA dressyr, Msv B (som det hette då) hopp och debutant FT, han slogs ut pga cystor i två ryggkotor.:(

Den andra hann jag inte komma så långt med då han fick slinger pga trauma. LB hopp, LA dress och deb FT.:(

Sedan dess har jag alltid fått höra att PF saknar ringa beydelser för hästens hållbarhet. Av veterinärer. Detsamma lärdes ut på hovslagarskolan så sent som förra året.

Fram med forskningens underlag!

Så nog sjutton får man reservationer hejvilt av A***a

Hingstunge 1: Inga kulor nere på 4:e dygnet = ingen reservation

Hingstunge 2: Endast en kula nere 5:e dygnet= reservation. Jag fick alltså ta ut veterinären igen för att intyga att båda kulorna var nere.

Till vilken nytta? Klapphingst op täcks ju ändå inte av försäkringen. Ironiskt nog blev hingstunge 1 klapphingst och läggs på op-bortet snarast.

Sedan dess har jag alltid fått höra att PF saknar ringa beydelser för hästens hållbarhet. Av veterinärer. Detsamma lärdes ut på hovslagarskolan så sent som förra året.

Fram med forskningens underlag!

Jag vill också se det. Parallellförskjutning kommenteras knappt vid 3-årstesterna längre, så då kan det knappast ha någon betydelse för hållbarheten. Kotproblem verkar iaf i mina öron vara svårt att sätta i samband med benställningen. Det kan ju ha en massa olika orsaker.

Då gäller det att hålla sig undan från domarna i ridsport mao;)

Det är nog inte så enkelt. Förmodligen har det har det gått ut nya direktiv. Ska be gubben ringa runt och höra.

Senast ändrad av en moderator:

Vet att jag var på något seminarium för många år sedan och där diskuterade man just travarna som ofta är parallellförskjutna och att man menade på att det hade ingen hållbarhetsbetydelse vad man kommit fram till !

Är du helt säker på att det inte var fransyska hästar de pratade om? Ingen som håller på med trav håller med om att parallellförskjutning inte påverkar hållbarheten-för det gör det. Ökar risken för problem med carpus i första hand. Det finns två framgångsrika travhingst som är parallellförskjuten som jag kommer på just nu-Spotlite Lobell och Mack Lobell, men jag tror inte de nedärver det i någon större utsträckning.

Att en travare är fransysk gör dock ingen skilland för hållbarheten. Var och varannan travhingst är fransysk, ganska många som är lindrigt x-iga också. T ex Alf Palema, Enjoy Lavec, Mack Lobell och Super Arnie.

En annan exteriör defekt som man absolut inte vill ha på travare är sabelbent.

Jag har svårt att tänka mig några moment (inom ridsporten) som motsvarar påfrestningen i carpus som hos travare, har man sett höghastighetsfilm hur hela carpus pressas samman i varje steg, är det svårt att tänka sig att de håller överhuvudtaget.

:bow: :bow: till alla tränare som lyckas hålla hästarna hela och skadefria.

Skulle vara intressant att se vad denna statistik grundar sig på.

Vad jag vet så är sabelbenthet och x-benthet de absolut värsta exteriöra avvikelserna i skadesammanhang :crazy:

PF är det ju väldigt många hästar som är

De x-benta som rätar upp sig brukar få en lätt pf kvar.
Min Figaro unge som föddes förra året var rejält x-bent som nyfödd.
Vid fölmönstringen fick hon 7 med kritiken Något x-bent, idag fint en knapt definierbar pf på v fram. det har Figaro också, just på v fram.

Jag har fått lära mig att man knappt påpekar pf i domarprotokollen längre på 3 års o kvalitets för att det inte har någon betydelse för framtida hållbarhet.
Tror som någon annan skrev att det beror någ på mycket annat om de inte håller.

*kl*
Har ni läst artikeln i Ridsport? Vad tycker ni?

Nej jag vet att det handlade om parallelförskjutning eftersom jag hade ett eget sto som var parallelförskjuten och hade oroat mig över detta och hållbarheten, men måste erkänna att det är ca 15 år sedan nu när jag tänker efter :o Vad tiden går fort :eek:

Mvh Miaa :)

*kl*
En bild på ett PF v-ben kommer här. Nu ser man inte hela benet med kota o hov, men det är nästintill rakt med fin jämt sliten hov. Ej fransysk, endast ngt utåttåad. Höger ben är lindrigt PF, annars helt rakt!
-
paralell4.jpg

-
Denna häst påbörjades inridning som 8-åring och fick sen problem vid utökad träning året efter. Den fungerar dock att motionsridas som 'vanligt'. Fått ett föl som ej ärvde defekten.

Jag hade flertalet lindriga-/måttliga PF på halvbloden, men ingen av dessa fick några som helst problem. De såldes som 1-3 åringar o tävlades i H & D.

Bia

Jag skulle inte avla på parallellförskjutet, jag har en treåring travhäst som fått pålagringar pga sin parallellförskjutning utan att tränas över huvud taget. :crazy:

Hans parallellförskjutning uppkom nån gång på hösten som ettåring under tiden han växte. :crazy:

Jag skulle inte avla på parallellförskjutet, jag har en treåring travhäst som fått pålagringar pga sin parallellförskjutning utan att tränas över huvud taget. :crazy:

Hans parallellförskjutning uppkom nån gång på hösten som ettåring under tiden han växte. :crazy:

Var fick han pålagringarna?

Kortet som du visade upplever jag som mycket parallelförskjutning ??
Eller ? Ioförsig kanske svårt att bedömma hela benet när man inte ser resten så det kanske ser värre ut än vad det är ;)

För på mina såg jag det inte själv förrän jag visat dom för domare samt när min hovis påpekade detta när jag frågade :crazy:

Tack för bilden :)
Mvh Mia

Tja, det är möjligt att A***a ger reservationer hejvilt, men jag har aldrig haft några problem med att höja eller ändra typ på mina försäkringar hos Agria. ;) Totalt sett är det genom åren visserligen bara 5 hästar, men på 4 av dem har jag ändrat försäkringen minst ett par ggr utan problem. Nu är det dessutom ett par magar försäkrade hos Agria och jag har alltid blivit bra bemött och fått ersättningarna snabbt utbetalade vad det än gällt, aldrig ngt tjafs vid direktregleringar heller.

Åter till tråden: Jag vet ett sto som var ruskigt parallellförskjuten men som fick en mkt fin unghingst med bra ben. Nu höll han ändå inte men det berodde nog mer på att han flängreds hårt över stock och sten till våra andras förskräckelse. :eek: Som stoet såg ut hade dock ingen av oss ens lekt med tanken att betäcka, där var det verkligen grov PF och skenbenen var kraftigt förskjutna i sidled på henne. Hon levde ändå till ca 20-års åldern tror jag utan större problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka