Parallellförkjuten=kasserad!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 9 661
Sv: Parallellförkjuten=kasserad!

Angående artikeln i Ridsport om att parallellförkjutning så svarar Agriaveterinären som följer;
Exteriöra avvikelser kan påverka hästens hållbarhet. Bland det mest diskvalificerande är parallellförskjutning. Hästar med den avvikelsen har klart sämre hållbarhet än genomsnittet. Det har bland annat visat sig i statistik grundad på kvalitetsbedömningar för 4-åriga svenska halvblod.

Så fort jag läser ordet statistik så krullar sig skinnet på mig, så nyfiken som jag är ringer jag runt och får svaret precis som det stod i Ridsport, hästar som har fått 6:a eller lägre på kvalitet har kortare livstid, men.... i statistiken har endast siffran ingått inte de skriftliga kommentarerna. Men om man ändå håller på, varför inte gå in och verkligen undersöka vilken av alla inkorrekta benställningar som hästarna har blivit utslagna för?:confused:

Så statistiken som blir en sanning är att hästar med 6:a eller lägre på benen har sämre hållbarhet. Nähä.... Hur många personer och pengar kostade den sanningen?

Varför bryr jag mig?? Födsel och ohejdad vana antar jag:o Jag vill veta vilka diagnoser som orsakas av just parallellförskutning, (förutom kompensatoriska överben) men får inga svar.:mad:

Men har ni planer på att visa en 3-åring eller 4-åring som har PF räkna inte med mer än en 5:a på benen, finns det fler avikelser 4:a.

Nu ska bilan falla, för det är statistiskt säkerställt...

Nu är jag nyfiken på era erfarenheter, om ni har ston som är PF har det nedärvts till fölen? Har ngn av er behövt slå ut en häst pga PF?

Tittade bland Flyinges hingstar som enligt nämden är parallell förskjutna,Sandakan,Highlander,Daytona.Endast Sandakans utlåtande finns med.I princip alla hingstar med exteriöra fel saknar nämndens utlåtande om detta.Daytona är förutom PF enligt nämnden uttåad,ngt rakhasig och veka kotor bak.
Danzas veka kotor bak är inte utsatt.Highlander marknadsförs "med sin absolut felfria exteriör".Samma sak gäller hopphingstarna.

Finns inga hingstar/hästar utan brister och dessa är säkert fina hingstar,men tycker man skall vara öppen med eventuella brister hos hingstarna,det gynnar alla parter,framförallt aveln.Objektiv avelsrådgivning önskas!!!

mvh/barb

Nej jag vet att det handlade om parallelförskjutning eftersom jag hade ett eget sto som var parallelförskjuten och hade oroat mig över detta och hållbarheten, men måste erkänna att det är ca 15 år sedan nu när jag tänker efter :o Vad tiden går fort :eek:

Mvh Miaa :)

Vem höll seminariet? De som forskat på området som jag läst artiklar av håller inte med.

Jag har svårt att tänka mig några moment (inom ridsporten) som motsvarar påfrestningen i carpus som hos travare, har man sett höghastighetsfilm hur hela carpus pressas samman i varje steg, är det svårt att tänka sig att de håller överhuvudtaget.

:bow: :bow: till alla tränare som lyckas hålla hästarna hela och skadefria.

Det finns många travare som håller alldeles utmärkt :) . Just carpus är känsliga på unghästar. När de har blivit fem år så är det få korrekta hästar utan urkalkningar eller andra skelettdefekter som har problem där.

Var fick han pålagringarna?

Han har dem i övre och nedre leden i carpus på insidan, i den nedre leden är det "bara" en tendens men i den övre är det värre.

Veterinären säger går det så går det, han är behandlad nu men vi är tveksamma till att det fungerar.

I fallet med din häst kan den sena inridningen kraftigt ha minskat hästens hållbarhet.

I fallet med din häst kan den sena inridningen kraftigt ha minskat hästens hållbarhet.

Är du säker på det? Jag har fått till mig från veterinär att kraftigt parallellförskjutna hästar måste växa färdigt innan de ska börja arbeta ordentligt. (Enda chansen om än liten för vår)

Och alla hästar jag sett med PF har biljaderat, dock har nog dessa varit mer eller mindre inåttåade också.

/Lizzie

lite OT men ändå.. ;)

de blir inåttåade för att de söker att få "balansen" rakt igenom benet. PF gör att "balansen" hamnar ngt uttåt o därför söker sig tårna inåt för att kompensera.. de söker alltså naturligt en rak linje genom benet.. enkelt förklarat, men intressant. förstår ngn mitt svammel?? :p

det går för det mesta bra att "fixa till" med korrekt verkning från tidig ålder (då menar jag inåttå o inte PF)

ang sen inridning har jag oxå hört att det försämrar hållbarheten då hästen inte har stärkts i viktiga delar av sin uppväxt. det vore intressant att läsa forkning om det! :idea:

Är du säker på det? Jag har fått till mig från veterinär att kraftigt parallellförskjutna hästar måste växa färdigt innan de ska börja arbeta ordentligt. (Enda chansen om än liten för vår)

Nej, det tror jag inte. Skelettet på alla hästar bör belastas medan det växer. Annars håller det inte för tyngden under ryttaren. Jag skulle chansa (har som sagt haft flera hästar som är kraftigt parallelleförskjutna). Håller hästen så håller den, det finns inte mycket annat att göra.

De x-benta som rätar upp sig brukar få en lätt pf kvar.
Min Figaro unge som föddes förra året var rejält x-bent som nyfödd.
Vid fölmönstringen fick hon 7 med kritiken Något x-bent, idag fint en knapt definierbar pf på v fram. det har Figaro också, just på v fram.

Jag har fått lära mig att man knappt påpekar pf i domarprotokollen längre på 3 års o kvalitets för att det inte har någon betydelse för framtida hållbarhet.
Tror som någon annan skrev att det beror någ på mycket annat om de inte håller.

Nu menar jag inte avvikelser som finns som föl utan som vuxen. Där är x-benthet en allvarlig avvikelse.

*kl*
En bild på ett PF v-ben kommer här. Nu ser man inte hela benet med kota o hov, men det är nästintill rakt med fin jämt sliten hov. Ej fransysk, endast ngt utåttåad. Höger ben är lindrigt PF, annars helt rakt!

Denna häst påbörjades inridning som 8-åring och fick sen problem vid utökad träning året efter. Den fungerar dock att motionsridas som 'vanligt'. Fått ett föl som ej ärvde defekten.

Jag hade flertalet lindriga-/måttliga PF på halvbloden, men ingen av dessa fick några som helst problem. De såldes som 1-3 åringar o tävlades i H & D.

Bia

Fast att börja träna en häst vid 8år är ju knappast optimalt och det är nog orsaken till skadebilden mer än just PF

Jag har ett sto som är parallellförskjuten och tåtrång, tendens på bägge men främst vä. fram.

Hon biljarderar inte, har inga överben.
Påbörjad inridning vid 2,5års ålder (jag tror absolut på linjen att skellettet måste belastas under tillväxt för att bli mer hållbart...).
Hon fick 6:or på benen på 3-årstestet (är 6år idag och går stadigt 1.20/1.30-hopp).

Hennes mamma(xx-sto) var också rejält pf och inåttåad men biljarderade inte nämnvärt. Henne blev jag seriöst tipsad av både exteriördomare och veterinär att avla på (trots både korkskruvsben och överridande/intilliggande tornutskott), hon hade en bländande hoppteknik och enorm kapacitet.
(Fick dock tas bort pga. ryggproblemen). Dottern har ju då ärvt både hoppteknik/kapacitet och felaktig benställning och ryggåkomma, även om det är i lindrigare grad.
Denna avkomma kommer jag nog inte ta föl på alls, även om hon hoppar som en dröm och är enormt ridbar!

Det viktigaste för mig när jag valde hingst var att välja en så korrekt häst som möjligt för att om möjligt förbättra avvikelserna.

De felaktigheter i benställningar som jag mest dock drar öronen åt mig om gäller sabelbenthet och fransysk benställning...
Men vi har en annan häst i stallet som har dessa fel...och hon fick en 7:a på benen???
Hon har idag rejäla överben på bägge fram, som kan bli varma periodvis vid ansträngning...

Hmm, saknar mitt ursprungssto och hennes rejäla raka, felfria mangelstockar till ben.
(Hon blev dock inriden först som sexåring, men höll i alla år...)

Detta är ju säkert en oändlig diskussion...

Jag har en herre hemma som är rejält förskjuten båda fram och utåttåad hf. Han är inriden som 3,5-åring, visad som 4-åring med 6:a på benen. Är nu 8 år och har inte varit halt någon gång (peppar, peppar, ta i trä)Rids regelbundet, hoppas dock inte, är inte säker på att jag någonsin kommer att hoppa någon värst just pga benen. Ska se om jag lyckas fota benen idag.

*kl*
Har ngn av er sett PF på föl? Frågan ställdes och jag har faktiskt aldrig sett det.:confused:

*kl*
Har ngn av er sett PF på föl? Frågan ställdes och jag har faktiskt aldrig sett det.:confused:

jag har gjort det. det borde ju gå att se från början eftersom de föds med det, eller? :confused: jag tycker iofs att det överhuvudtaget inte är så lätt att bedömma benställningar på föl..

*kl*

Min föddes x-bent, ffa då på vä. Vid ett halvårs ålder var hon pf.
Kommer inte ihåg exakt men enligt mina foto så var det så här på min.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka