B
barbarella
Sv: Parallellförkjuten=kasserad!
Tittade bland Flyinges hingstar som enligt nämden är parallell förskjutna,Sandakan,Highlander,Daytona.Endast Sandakans utlåtande finns med.I princip alla hingstar med exteriöra fel saknar nämndens utlåtande om detta.Daytona är förutom PF enligt nämnden uttåad,ngt rakhasig och veka kotor bak.
Danzas veka kotor bak är inte utsatt.Highlander marknadsförs "med sin absolut felfria exteriör".Samma sak gäller hopphingstarna.
Finns inga hingstar/hästar utan brister och dessa är säkert fina hingstar,men tycker man skall vara öppen med eventuella brister hos hingstarna,det gynnar alla parter,framförallt aveln.Objektiv avelsrådgivning önskas!!!
mvh/barb
Angående artikeln i Ridsport om att parallellförkjutning så svarar Agriaveterinären som följer;
Exteriöra avvikelser kan påverka hästens hållbarhet. Bland det mest diskvalificerande är parallellförskjutning. Hästar med den avvikelsen har klart sämre hållbarhet än genomsnittet. Det har bland annat visat sig i statistik grundad på kvalitetsbedömningar för 4-åriga svenska halvblod.
Så fort jag läser ordet statistik så krullar sig skinnet på mig, så nyfiken som jag är ringer jag runt och får svaret precis som det stod i Ridsport, hästar som har fått 6:a eller lägre på kvalitet har kortare livstid, men.... i statistiken har endast siffran ingått inte de skriftliga kommentarerna. Men om man ändå håller på, varför inte gå in och verkligen undersöka vilken av alla inkorrekta benställningar som hästarna har blivit utslagna för?![]()
Så statistiken som blir en sanning är att hästar med 6:a eller lägre på benen har sämre hållbarhet. Nähä.... Hur många personer och pengar kostade den sanningen?
Varför bryr jag mig?? Födsel och ohejdad vana antar jagJag vill veta vilka diagnoser som orsakas av just parallellförskutning, (förutom kompensatoriska överben) men får inga svar.
![]()
Men har ni planer på att visa en 3-åring eller 4-åring som har PF räkna inte med mer än en 5:a på benen, finns det fler avikelser 4:a.
Nu ska bilan falla, för det är statistiskt säkerställt...
Nu är jag nyfiken på era erfarenheter, om ni har ston som är PF har det nedärvts till fölen? Har ngn av er behövt slå ut en häst pga PF?
Tittade bland Flyinges hingstar som enligt nämden är parallell förskjutna,Sandakan,Highlander,Daytona.Endast Sandakans utlåtande finns med.I princip alla hingstar med exteriöra fel saknar nämndens utlåtande om detta.Daytona är förutom PF enligt nämnden uttåad,ngt rakhasig och veka kotor bak.
Danzas veka kotor bak är inte utsatt.Highlander marknadsförs "med sin absolut felfria exteriör".Samma sak gäller hopphingstarna.
Finns inga hingstar/hästar utan brister och dessa är säkert fina hingstar,men tycker man skall vara öppen med eventuella brister hos hingstarna,det gynnar alla parter,framförallt aveln.Objektiv avelsrådgivning önskas!!!
mvh/barb