parallellförskjutna knän och hälta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare texi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 122
T

texi

skulle vilja veta mera om detta eftersom jag vet en häst som har denna anmärkning i sitt vetbes.papper.
Hältan var 1 grad på båda fram. Är det lite..?? eller mycket..??
Parallellförskjutna knän hade hon oxå, vad kan det innebära? vet nån ??
/texi

Sv: parallellförskjutna knän och hälta

1 grad är ganska mycket. Att hästen är paralellförskjuten kan du se om du står framför hästen och tittar på frambenet. Överarmen går inte i rak linje genom knät till underarmen. Det är paralellförskjutning. (vet inte om någon annan kan förklara det bättre än mig eller kanske lägga in en bild?)
Att hästen är paralellförskjuten kan göra att den inte är lika hållbar som en häst med korrekt benställning. Om det rör sig om en häst du ska köpa för tävling eller avel, bör du nog leta efter en annan häst.

Sv: parallellförskjutna knän och hälta

Det finns ju ett antal varianter där över- och underarm inte är i linje. Om det är en vinkel i knät blir hästen hjul- eller kobent. Är den parallellförskjuten finns det ingen vinkel utan underbenet är flyttat så att linjer genom över- och underben forfarande är parallella men linjerna ligger lite vid sidan av varandra.

(Hmm, kom just på att jag nog aldrig sett någon som varit förskjuten inåt, slump eller är det mer ovanligt?)

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
557
Senast: Mirtai
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
2 082
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 627
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Magen efter graviditet(er)
  • Handdukar

Hund, Katt, Andra Djur