Parasiter ? ? ?

palle

Trådstartare
Hittade dessa 2 döda larver och 1 död insekt i gödselstacken häromdagen....

Någon som har en aning om vad det kan vara för något och var dom kan ha kommit ifrån ?
 

Bifogade filer

  • IMG_20190427_154113.jpg
    IMG_20190427_154113.jpg
    428,3 KB · Visningar: 99
Kan bara lägga in ett foto åt gången...
 

Bifogade filer

  • IMG_20190427_154101.jpg
    IMG_20190427_154101.jpg
    398,5 KB · Visningar: 95
Ytterligare ett foto.....
 

Bifogade filer

  • IMG_20190427_154055.jpg
    IMG_20190427_154055.jpg
    502,1 KB · Visningar: 98
Det ser ut som noshornsbaggar. Larver och en puppa. De vuxna insekterna ser riktigt häftiga ut, med hanar som har horn på "näsan". De lever i gödselstackar och vad jag förstår helt ofarliga. Jag har massor i botten på min gamla gödselstack, nära där den bästa odlingsjorden ligger.
 
Det ser ut som noshornsbaggar. Larver och en puppa. De vuxna insekterna ser riktigt häftiga ut, med hanar som har horn på "näsan". De lever i gödselstackar och vad jag förstår helt ofarliga. Jag har massor i botten på min gamla gödselstack, nära där den bästa odlingsjorden ligger.
Man kan även hitta dem i jord och ofta där det är förmultnat trä, komposthögar och drivbänkar. Det tar ca 2 år för dem att utvecklas från larv till skalbagge.
 
Sådana har jag mängder i gödselstacken
De gör väl viss nytta då de lever av just dött material tex döda träd?
Jag antar de gillar halm också eftersom de verkar trivas min stack :)
 
Noshornsbaggar vet jag hur dom ser ut....
Vi har en död i ett vitrinskåp här hemma, den trillade ner död i sambons hår mitt på dagen när han klippte gräset.... 🙄 😲

Larverna i gödselstacken var tyvärr döda när vi hittade dom 😢

Är det någon som vet något om den oranga insekten ?
 
Noshornsbaggar vet jag hur dom ser ut....
Vi har en död i ett vitrinskåp här hemma, den trillade ner död i sambons hår mitt på dagen när han klippte gräset.... 🙄😲

Larverna i gödselstacken var tyvärr döda när vi hittade dom 😢

Är det någon som vet något om den oranga insekten ?
Den orangea är en puppa av noshornsbagge. 🙂
 
Woaw, vad häftigt 🤗 🤗 🤗

Men oj vad tråkigt att alla är döda 😢😢😢

Har du någon aning om varför dom kan ha dött ?

Det är ju nyttiga insekter som man vill ha levande.....

Men himla konstigt att jag aldrig stött på larverna eller puppor tidigare under mina mer än 55 år med hästar 😲🤗🦄
 
Woaw, vad häftigt 🤗🤗🤗

Men oj vad tråkigt att alla är döda 😢😢😢

Har du någon aning om varför dom kan ha dött ?

Det är ju nyttiga insekter som man vill ha levande.....

Men himla konstigt att jag aldrig stött på larverna eller puppor tidigare under mina mer än 55 år med hästar 😲🤗🦄
Jag har bara hittat dem i min trädgård, aldrig i några gödselstackar.
 
Woaw, vad häftigt 🤗🤗🤗

Men oj vad tråkigt att alla är döda 😢😢😢

Har du någon aning om varför dom kan ha dött ?

Det är ju nyttiga insekter som man vill ha levande.....

Men himla konstigt att jag aldrig stött på larverna eller puppor tidigare under mina mer än 55 år med hästar 😲🤗🦄
Men är du säker på att de är döda? Larverna ser inte ut att vara det tycker jag, de ser ut som de brukar göra när man hittar dem i jorden så här års, ofta hårt hopkrupna. Som döda antar jag att de borde vara "torra". Och om en puppa lever eller inte är ju jättesvårt att avgöra - vad tyder på det, är den trasig?
 
Men är du säker på att de är döda? Larverna ser inte ut att vara det tycker jag, de ser ut som de brukar göra när man hittar dem i jorden så här års, ofta hårt hopkrupna. Som döda antar jag att de borde vara "torra". Och om en puppa lever eller inte är ju jättesvårt att avgöra - vad tyder på det, är den trasig?

Larverna skrumpnade ihop någon timme efter vi grävt upp dom.
Puppan bara låg där i gödselstacken men allt var borta nästa dag....
 
Då får jag hoppas att den har kläckts och noshornsbaggen har flugit ut 🤗🌹

Och hittar vi fler larver och puppor ska vi genast gräva ner dom igen på en mer skyddad plats 🤗🌹

Tusen tack för all hjälp alla underbara bukefalister 🤗🌹

Eran kunskaper är otroliga 🤗🌹
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Tydligen är det något i leveranserna, både min lokala Hööks och Granngården har slut, och vet ej när dom kommer få in det igen. Jag...
Svar
14
· Visningar
818
Senast: Elo
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp