Park med mycket blommor?

Det kanske är för långt bort men annars är Botaniska trädgården i Göteborg fantastiskt. De har en mycket speciell sektion som heter Japandalen. De har också en rhododendrondal med över 80 sorter och trädgården är en av europas största. Rullstol finns att låna och kan förbokas. Skulle nog rekommendera två dagar för att se allt om din mamma inte orkar så långt besök men förstår också om det är en alldeles för lång resa :)
Det låter intressant. Skulle eventuellt kunna lämna hundarna med sambon och åka tåg till Gbg med min mor, inte riktigt ursprungsplanen men om det är en park som är värd det så why not? :)

Rhododendron och jasminbuskar hör till favoriterna, men allt som blommar uppskattas. Jag brukar ta med henne på "blomsafari" här hemma varje vår. Då spanar jag ut var de första vårblommorna dykt upp i olika rabatter och så ger vi oss ut på en liten promenad till dem, det brukar hon sedan prata länge om, hur mycket hon uppskattat det, så i år tänkte jag ge henne en något mer storstilad blomsafari, för det hade gett henne (och säkert mig också) ett minne för livet.
 
Det låter intressant. Skulle eventuellt kunna lämna hundarna med sambon och åka tåg till Gbg med min mor, inte riktigt ursprungsplanen men om det är en park som är värd det så why not? :)

Rhododendron och jasminbuskar hör till favoriterna, men allt som blommar uppskattas. Jag brukar ta med henne på "blomsafari" här hemma varje vår. Då spanar jag ut var de första vårblommorna dykt upp i olika rabatter och så ger vi oss ut på en liten promenad till dem, det brukar hon sedan prata länge om, hur mycket hon uppskattat det, så i år tänkte jag ge henne en något mer storstilad blomsafari, för det hade gett henne (och säkert mig också) ett minne för livet.


En liten varning bara göteborgare och andra vallfärdar i tusentals till parken när det fantastiska och ovanliga för vårt klimat japanska näsduksträden blommar. Brukar vara i slutet av maj eller början av juni.

https://www.botaniska.se/tradgard--vaxthus/tradgarden/nasdukstraden/

Så det kanske är en period att undvika om ni inte vill ha mycket folk. Skulle också rekommendera vardagar.
 
Det låter intressant. Skulle eventuellt kunna lämna hundarna med sambon och åka tåg till Gbg med min mor, inte riktigt ursprungsplanen men om det är en park som är värd det så why not? :)

Rhododendron och jasminbuskar hör till favoriterna, men allt som blommar uppskattas. Jag brukar ta med henne på "blomsafari" här hemma varje vår. Då spanar jag ut var de första vårblommorna dykt upp i olika rabatter och så ger vi oss ut på en liten promenad till dem, det brukar hon sedan prata länge om, hur mycket hon uppskattat det, så i år tänkte jag ge henne en något mer storstilad blomsafari, för det hade gett henne (och säkert mig också) ett minne för livet.
Dahliaparken i Enskede samt Tantolundens koloniområde blir mitt tips.
 
En liten varning bara göteborgare och andra vallfärdar i tusentals till parken när det fantastiska och ovanliga för vårt klimat japanska näsduksträden blommar. Brukar vara i slutet av maj eller början av juni.

https://www.botaniska.se/tradgard--vaxthus/tradgarden/nasdukstraden/

Så det kanske är en period att undvika om ni inte vill ha mycket folk. Skulle också rekommendera vardagar.

Ett näsduksträd finns i slottsparken i Kalmar också. Jag har sett det blomma en gång. :)
 
I Jönköping och Huskvarna finns fina parker.
Rosariet är i och för sig finast på sommaren när rosorna blommar, men det finns lite vårblommor och perenner med.

Slottsparken i Huskvarna kan jag också rekommenderar. Mycket olika buskar och perenner. Där kan man även besöka Smedby och Huskvarna museum
Oh, det låter trevligt. Då skulle jag dessutom kunna kombinera det med att säga hej till en vän som bor i Jönköping.
 
Underbart med alla tips! Jag kollade lite mer på Bergianska i Sthlm nu, för det var så länge sedan jag var där att jag inte minns något av det... Men, dit måste vi absolut ta oss! De har ju även en "rododendron-avdelning", vilket råkar vara en blomma min mor verkligen tokälskar.

Så. En park klar och bestämd. Men vi åker gärna på äventyr till annan stad också, så fortsätt gärna komma med tips!

Missa inte Edvard Anderssons växthus i Bergianska!
https://www.bergianska.se/i-trädgård-och-växthus/edvard-andersons-växthus

Jag gick en guidad visning där för länge sen och lärde mig massor.
 
Ulriksdahl, sen vill jag bara tipsa om alla koloniområden som finns i stockholm. Tyvärr är de jag har koll på inte så tillgängliga (söder mälarstrand) men det finns fina mer plana områden i kärrtorp tex. Bergianska är trevligt med men kanske inte jättetillgängligt som helhet. men både växthuset och området precis runt växthuset är fint. Hagaparken kanske inte är jätteblommigt överallt men trevligt. Men Ulriksdahl gillar jag verkligen speciellt att besöka trädgårdsbutiken med tillhörande restaurang/cafe. Samma med Bergianska.

http://skarpnackhembygd.se/ktorp/Koloni.htm
https://www.koloniforeningendalen.se/hittatilloss.html
 
Kom på att det finns ju Rosendals trädgård på djurgården också men vet inte hur mkt blommor de har där.
 
1000 Trädgårdar går av stapeln i år! Det är den 30e Juni i år, finns säkert många trädgårdar runt Stockholm kan jag tro?
 

Liknande trådar

Övr. Hund En liten update, tänkte jag. Det finns ju många här som hängt här en halv livstid precis som jag, och en del av er vet jag har...
Svar
7
· Visningar
1 479
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 694
Senast: Lotus
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera allvarligt på detta, något som jag faktiskt inte tänkt ska bli något bekymmer - men kanske är det min...
Svar
5
· Visningar
2 160
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp