asterix_zaphir

Trådstartare
Har en tik som uppfödaren ska ta en kull valpar på. Hur ser man bäst om och när tiken är klar för parning, när i löpet? Finns några små tecken på att hon tar emot hanen.. Alla tips är välkomna...
Tiken löper just nu så det är ju frågan om mär man ska köra till hanen..

Sv: Parning..

Hon bör åka till hanen runt dag 10-11 i löpet.

Gör absolut ingenting om hon kommer dit någon dag innan hon går in i höglöpet. Tvärtom, enligt mig..

Tack för ditt svar:)
Jag såg att hon blödde lite grann den 14/8 och ev ska vi till hanen nästa vecka. Jag kör henne varje gång vi ska dit.
Jag såg idag att min andra tik (löper också) skulle försöka upp och rida på henne. Kna det vara ett tecken på att det börjar bli dags..
Har köpt Uppfödarboken men tycker det står så lite i den om just löpet och parningen.

***puttar***
En fråga till då jag ända skriver.

Hur vanligt är det att de inte svullnar när de löper?

Har en tik som uppfödaren ska ta en kull valpar på. Hur ser man bäst om och när tiken är klar för parning, när i löpet? Finns några små tecken på att hon tar emot hanen.. Alla tips är välkomna...
Tiken löper just nu så det är ju frågan om mär man ska köra till hanen..

Omöjligt att säga vilken dag. Jag har tikar som höglöpt ett par timmar dag 7, och andra som varit parningsvilliga från dag 9-23. Bästa sättet för en oerfaren tikägare är att göra utstryk hos veterinären. För den som är erfaren känner man när vulvan är mjuk och eftergiven. Mina tikar rider på varandra från dag ett och sedan hela löpet ut, så det är ingen indikator på att det är dags att åka till hanen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 420
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Annique
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka