S

snus

Min kompis häst har fått diagnosen att hennes häst har ont av partella i hasarna. Hästen kan vara pigg en dagen och nästa dag vill hon inte ens gå fram.
MEn min fråga vad är partella? är det samma som partellaupphakning?
Han sägen att det sitter i haserna, sitter det alltid där eller kan man ha det på fler ställen? :confused: ;)
 
patella är det latinska ordet för knä, så den rätta benämningen är patellaupphakning. Att hästen får det beror ofta att senan är för kort och låser benet och det går att operera. Jag har haft en shettis med patellaupphakning och hon mådde bäst av att röra på sig regelbundet, gärna backträning för att träna upp styrkan i musklerna runt omkring. För att låsa upp knäet så kan du backa nåt steg för att hästen ska kunna gå framåt. Personligen tycker jag att det är bättre att operera även om det kostar, eftersom hästen slipper lida av det sen när det blir äldre och börjar få ledbesvär också. Jag har läst att det är ett enkelt ingrepp, men det kanske är fler här som har erfarenhet av patellahästar...
 
Patella är namnet på knäskålen, inte knäleden.
Den mekanism som gör att patellan hakar sig är samma mekanism som gör att hästen han stå o sova.
Man bör inte operera innan man provat med träning ev i kombination med B-vitamin.
PL
 
OM vet. om har ställt diagonsen patellaupphaking i hasen så tycker jag ni bör be den ta en kurs i anatomi innan den fortsätter praktisera som veterinär.

hur gammal är hästen, hur välmuskald är den??
 
Hallo Domarn!
JAg kan ha missuppfattat var den satt??? i knäleden kanske kommer ej ihåg. :d
Ingen vet har konstaterat detta utan en kiropraktor tror jag det var.
Hästen är 5 år gammal hyfsat musklad.
 
Min häst fick den diagnosen (7 år) efter det att vi köpt honom så klättrade vi och red igång honom. Fick även B-vit kort. Nu såhär efteråt undrar vi om han inte helt enkelt var så att han nästan inte alls varit riden. Stel och omusklad, var nog det rätta. Gör annars en sökning på patellaupphakning - borde finnas massor här.
 
Min tidigare tävlingshäst hade patellaupphakn. i vänster HAS!!! och hon fungerade prickfritt så länge hon inte behövde stå på boxvila utan att få komma ut i hagen så länge hon reds och kom ut i hagen varje dag märktes inget men vid ett tillfälle var hon sårskadad och fick stå på boxvila några dagar och då hade hon det lite besvärligt!
Denna häst tävlade msv hoppn och lätt fälttävlan till bortemot 15 års ålder och var klockren på vet.bes. vid 12 års ålder inte en tendens till hälta nånstans!!
 
Fortfarande sitter inte patella i hasen, men hästägare kallar ofta framsidan av hasen för knä, fortsätt högre upp ungefär till början av "virveln" där sitter hästens knä.
Detta är ett urklipp från en hemsida, sök på patellaupphakning så hittar ni många olika hemsidor ang patellaupphakning.

Hästens bakbensanatomi är utformad så att hästen kan stå och vila med minimal muskelansträngning.
Detta beror bland annat på att knäskålen (patella) tillsammans med sina ligament lägger sig på lårbenets kägelutskott och därmed avlastar muskulaturen.

Ibland fungerar inte koordinationen riktigt när benet sedan skall böjas, knäskålen glider inte av kägelutskottet. Följden blir att benet låser sig - så kallad patellaupphakning.

Detta fenomen är vanligast på unghästar och försvinner oftast när hästen mognat. Ibland återkommer symtomen på den vuxna hästen då denna av någon anledning tappat i kondition t.ex. i samband med skada.
 
Min häst har patellaupphakningar. Som ung hakade hon ganska ofta men i takt med att hon växt klart, musklat sig och kommit upp i kondis har detta försvunnit. Nu är det väldigt sällan hon hakar och om det sker så är det om hon gått lugnt en period. Hon behöver alltså röra på sig regelbundet.

Hon är i dag 12 år varav jag har haft henne 10 år. Hon har aldrig haft problem med hältor och är helt ren på böjprov, inte en galla osv trots att hon tävlat ganska mkt och framgångsrikt tom 1.20 hopp/LA dressyr (tränat Msvnivå i båda grenarna, är nu dräktig).

Är hästen ung skulle jag inte låta detta störa mig. Det försvinner oftast då de musklat sig och blivit "klara" i kroppen. Om inte, så går det att operera.
 
skrämmande att det finns hästägare som har så dåliga anatomikunskaper :eek:! det allra bästa är att lära sig fackspråket och att sedan använda sig av det för att undvika missuppfattningar. knäleden sitter på bakbenen, (jämför på dig själv), karpalleden kallas ofta framknät, sitter på frambenen (motsvarar vår handled) och hasleden sitter även den på bakbenen och motsvarar vår häl.
 
Sv: Re: Partella

Ledsen att jag träner mig in och ställer en fråga. Är ny och vet inte hur man startar en tråd...
Min kompis Shettis har Paatellaupphakning och jag vet ingenting om det. Jag har fått för mig att det går att träna bort men hon säger att det inte går. Hästen är 9 år och hingst, tidigare använd till trav. Jag tror att han med rätt träning och foder kan bli en superbra utställningshäst. Jag har erbjudit mig att hjälpa henne att träna honom och försöka få till honom, men hon vill inte. Jag tycker supersynd om honom då han bara står. Det måste göra superont. Någon som har några tips?
 
Sv: Re: Partella

Min tidigare tävlingshäst hade patellaupphakn. i vänster HAS!!! och hon fungerade prickfritt så länge hon inte behövde stå på boxvila utan att få komma ut i hagen så länge hon reds och kom ut i hagen varje dag märktes inget men vid ett tillfälle var hon sårskadad och fick stå på boxvila några dagar och då hade hon det lite besvärligt!
Denna häst tävlade msv hoppn och lätt fälttävlan till bortemot 15 års ålder och var klockren på vet.bes. vid 12 års ålder inte en tendens till hälta nånstans!!

Tuppspatt kanske? Om det var en ryckig rörelse i hasen ibland. Högt lyft?
 
Sv: Partella

Någon som vet om det är ärftligt???

Mitt fullblodssto var opererad för det. Men förre ägaren upplyste inte om det. Så jag betäckte henne ovetande om detta. Avkomman har dock inte fått det.
 
Sv: Partella

En viss ärftlighet föreligger i patella, ja. Unga hästar kan ha detta under en viss del av sin uppväxt utan att det är anmärkningsvärt, men återkommer problemen eller om de inte upphör så är risken för en ärftlighet ganska stor.
 
Sv: Partella

Har en 6 årig vallack med patella upphakningar som inte gått bort helt men blivit bättre med åren. När jag har frågat runt lite så visar det sig att 4 hästar med samma pappa el. farfar har samma åkomma. Så i mitt fall tycker jag att det finns en stark ärftlig faktor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Biet
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp