Påskjutsbroms

doleron

Trådstartare
Har ett litet dilemma med mitt släp
Är en Star Trailer Safir -03 som jag köpte i höstas. Problemet är att när jag backar rakt på grus slår påskjutsbromsen i, backar jag i böj eller om underlaget är asfalt går det (oftast) utan problem. Har sprutat in fett i nipplarna, men det blev ingen skillnad.

Någon som vet om det är ett enkelt problem man kan fixa själv om man är något så när händig, eller måste den in på verkstad?

Sv: Påskjutsbroms

Min lantbrukargranne tipsade om att sätta en distans (typ pinne) så att den inte kan tryckas ihop:D

Laga den ordentligt, det tjänar du på.

Jag hade samma bekymmer när jag skulle backa med häst i eller i svag uppförsbacke. Jag lämnade in den på ett husvagnsservice-ställe och det kostade inte många kronor. Väl värt pengarna att slippa behöva planera så fort man skulle parkera.

Haha, det skulle ju vart nått, tror du det funkar att silvertejpa fast pinnen?

Ja det verkar inte bättre än att det får bli så. Tänkte mest om det var någon som hade ett superknep som var lätt att göra själv. Hur många kronor rörde det sig om i ditt fall? Om jag får fråga dvs..

Att bromsen uppför sig så beror på bristande underhåll. Det är därför inte läge att göra någon quickfix (vilket man annars kan genom att skruva på vajern). Det bästa du kan göra är därför att lämna in släpet och låta dem göra en service även i övrigt då det säkert är fler saker som behöver en service.

Det finns flera orsaker till att bromsar låser sig vid backning. Det vanligaste är att bromsar är feljusterade. En annan orsak är att backautomatiken i hjulbromsen kärvar.

För att det ska fungera bra bör man plocka av bromstrummor och kontrollera och smörja alla rörliga delar. Rostiga och utmattade fjädrar byts ut. Detta bör ske årligen om inte släpet använs varje vecka ett släp bör rulla ofta om bromsar inte ska kärva

Jag har kört släpet minst en gång i veckan sen jag köpte det, hur mycket det användes av förra ägaren vet jag inte..

Men som jag skrev tidigare så får det bli att lämna i den så det blir gjort ordentligt

Hej!
Vagnen behöver in och bromsarna behöver smörjas upp. Det har inget att göra med påpskjutaren! Alla hjul av riv bromsarna. En släp ska som en bil servas varje år! Lycka till.

Sådär gjorde våran hästtransport också. Vi lämnade in den på en verkstad.
Det gick på 2400:-

Jag har ett liknande dilemma. Påskjutsbromsen slår på när jag ska backa in släpet i ladan, när vi ska upp för den kraftigt lutade cementkanten. Pappa säger att de hade en pinne/låsning till husvagnen i dessa situationer. Finns det nått liknande till hästsläp?

Påskjutsbromsen funkar bra för övrigt!

Precis som tidigare inlägg har gjort gällande så är felet att bromsarna är feljusterade, antingen så är bromsstaget feljusterat eller hävarmen fastrostad.
Vajrarna kärvar, minsta lilla en vajer kärvar så bör den bytas ut. Eller så är det backautomatiken som kärvar och inte har fritt spelrum.

Att använda en pinne när man backar är väl inget att rekommendera.
Serva era släp minst en gång om året.

Pinne fanns på gamla släp förr, en rätt dryg procedur att behöva 'peta i' pinnen när man skulle backa, dessutom så tar du om framåt, så ut och peta i pinnen igen.

Så som 'hela tråden' redan sagt, lämna in släpet för bromsfix. I bästa fall räcker det att justera/smörja upp, annars får man byta.

Mitt gör nu likadant för gång två. Första räckte det att justera, men i och med att det börjat bråka igen så är det bara byta.

Precis som tidigare inlägg har gjort gällande så är felet att bromsarna är feljusterade, antingen så är bromsstaget feljusterat eller hävarmen fastrostad.
Vajrarna kärvar, minsta lilla en vajer kärvar så bör den bytas ut. Eller så är det backautomatiken som kärvar och inte har fritt spelrum.

Att använda en pinne när man backar är väl inget att rekommendera.
Serva era släp minst en gång om året.

Jag ska kika på det. Jag tycker bara inte att det är så konstigt att påskjutsbromsen reagerar när transporten ska backas uppför en typ trottoarkant. Det finns somsagt inget annat fel på påskjutaren, jag har backat i uppförsbackar osv utan minsta problem.

Men ska kika på det..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 282
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 559
Senast: Madick
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu... 2
Svar
24
· Visningar
3 663
Senast: ellan84
·
Träning Köpte en häst i våras och till en början fungerade allt bra... Som för de flesta andra. Har ingen bakgrundsinfo till hästen mer än att...
Svar
16
· Visningar
1 814
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka