PASS-hur gör man när hästen ej ska bli livsmedel?

C

crazy

Funderar på det här med hur man gör angående pass om hästen ej ska bli livsmedel...och är en aning förvirrad om vad som gäller...

En säger att passet kan kryssas i av distriktsveterinär enbart (kul med tanke på ca 18 mil tur och retur till närmsta distriktsveterinär-skicka är det inte tal om för de kan slarva bort papperna).

Men hur kan detta med enbart distriktsveterinär gälla??-hur blir det då om en "vanlig" veterinär ger hästen ett medel som inte får ingå i livsmedelskedjan??...måste man då ta ut en distriktsveterinär också efter som fyller i??Låter inte klokt i mina öron!?!

*GOD JUL*

Sv: PASS-hur gör man när hästen ej ska bli livsmedel?

Min veterinär skrev under på att min häst inte skulle bli livsmedel i passet, sen skrev jag under bredvid.

Är det en vanlig veterinär?

Då kan man undra vad som gäller eftersom i ett tidigare inlägg var det en som hade fått svar från jordbruksverket att det var tvunget att vara en distriktsveterinär som skrev på annars var det inte gällande(?)Svaret från denne hade klistrats in-tyvärr kunde jag inte hitta det inlägget nu när jag letade och tog därför upp frågan på nytt.

Det räcker med att en vanlig veterinär skriver under i passet, jag har kollat med SJV och fått det beskedet.

Sedan det här med vem som ska kontrollera passen. Det är ju då länsstyrelsen som har det regionala tillsynsansvaret, djurskyddsinspektörerna har det alltså inte tillsynen kommunalt som många tror, det är iaf inte delegerat dit i dag. Om djurskyddet kommer ut och kollar om du har pass så kan de anmäla till länsstyrelsen om du inte har det eller att om du vägrar uppge det till dem kan de be länsstyrelsen att kolla det, men risken att länsstyrelsen åker ut och kollar enstaka hästpass är inte så stor, vår länsstyrelse gör det iaf inte. Däremot kollas det ju t ex av veterinärer eller vid tävlingar.

Jodå han har pass...jag vill bara inte att mina hästar ska bli förbrukade som livsmedel.

Om kravet uteslutande hade varit som tidigare person påstod i en annan tråd (där svaret från jordbruksverket hade klistrats in angående kravet på att det måste vara en distriktsveterinär som undertecknar)...vore ju konstigt.

Men hur ska man tolka detta??-en säger sej ha fått ett svar från jordbruksverket (och dessutom klistrat in sitt svar ang distriktsveternär) och ni säger att det räcker med en vanlig veterinär...kan vissa på jordbruksverket vara så dåligt informerade?

Bara folk inte fyller i det felaktigt nu bara så det står dem dyrt sen...detta oroar mej.

Det är helt okej att vanlig veterinär fyller i, jag har också kollat med JSV.

OM det vore så att bara distriktsveterinär fick fylla i så skulle det dels stå i passet, och ffa skulle det leda till onödigt krångel. Om min häst t ex behandlas på klinik med icke MRL-värdesklara läkemedel, så skulle klinikvet då behöva sitta och skriva i de behandlingarna i passet, fast djurägaren vill hästen ska undantas från humankonsumtion.

Dessutom, på vilket sätt skulle det bli 'dyrt' och/eller 'krånglig' även om vi säger att 'fel veterinär' fyllt i? Det som händer är att det står klart att hästen kan ha behandlats med 'förbjudna' läkemedel, och därmed inte kan gå till humankonsumtion. Misstag i passet slår åt 'rätt' håll i detta fall, för vid tveksamheter så tar man det säkra före det osäkra och hästen får gå till destruktion.

Vidare så det är ju den dag DU vill ta bort hästen DU som säger till att den ska destrueras, dvs på samma sätt som innan passen ens var påtänkta. Vill inte du att din häst ska bli mat blir den inte det. Och jag kan garantera att oavsett VEM som skrivit under på att den är undantagen för humankonsumtion, om det så är grannen din, så kommer slakteriet vägra 'ta den'

Så, andas ut, njut av julen och sluta oroa dig =)

Två av mina har klinikveterinär skrivit i passet, den tredje har DV skrivit i passet (med orden 'hon har ju inte fått något förbjudet, men det enklaste är ju att en gång för alla fylla i ej för humankonsumtion, det sparar pappersarbete. Har du funderat något hur du vill göra?'. Och då det faktiskt var ett 'besvär' för mig att plötsligt ha en häst utan 'ikryssat' pass (då jag hux flux måste börja traggla med foderföretagarblanketter etc) så passade det mig utmärkt att hästen efter 1 dygn i min ägo fick passet ikryssat.

I passet står btw 'Företrädare för behörig myndighet, veterinär eller organisation' soms ka skriva under (och i galoppförbundets pass finns av någon knasig anledning fem rader, dvs det är gjort som om man skulle kunna fylla i fem olika ggr..). Det som är underskrivet av DV där står bara Förnamn Efternamn, leg vet samt en stämpel där det står 'XX Veterinärstation, adress, postnummer, postort'. Dvs det finns inte med en stavelse angivet att det är en distriktsveterinär som skrivit under. I de underskrivna av klinikvet står Förnamn Efternamn, leg vet och så en stämpel 'XX Hästklinik, adress, postnummer, postort'

Så, det kan bli en ganska intressant soppa när de senare ska sitta och kolla vilka som är distriktsveterinärer och vilka som inte är det..

Jag kan ju bara svara det svaret jag fick när jag ringde upp SJV och frågade om underskriften, de sa också att jag kunde kontakta länsstyrelsen och få veta hur de kontrollerar passen. SJV sa också att underskriften kunde ske vid nästa tillfälle veterinären var aktuell för min del, själv har jag aldrig använt mig av distriktsveterinären i något annat ärende så när jag vaccinerade skrev min vanliga veterinär på. Det verkar konstigt att veterinären skulle skriva under om denne ej är behörig att göra det.
För säkerhets skull så kollar jag det nu med SJV igen när de öppnar efter helgerna, mina pass är ju redan påskrivna, men har jag nu gjort fel:confused: så ska inte andra behöva göra det också.

Nu har jag ringt SJV igen och pratat med ansvarig person för hästpassfrågor och vilken veterinär som helst får skriva under i passen att hästen får/inte får gå till livsmedel.

enklaste är ju att en gång för alla fylla i ej för humankonsumtion, det sparar pappersarbete. Har du funderat något hur du vill göra?'. Och då det faktiskt var ett 'besvär' för mig att plötsligt ha en häst utan 'ikryssat' pass (då jag hux flux måste börja traggla med foderföretagarblanketter etc) så passade det mig utmärkt att hästen efter 1 dygn i min ägo fick passet ikryssat

Tack Alexandra! :bow:

Exakt så är det jag tänker med.;)

Jag sitter här med både hästar och kennel och att bli foderföretagare innebär mer pappersarbete plus mer utgifter(kostar väl 5000 kr om jag inte missminner mej för att lösa den licensen även om den skulle gälla 10 år).Tycker det är nog med pappersarbete som det är.Dessutom har jag svårt att tänka mej att låta mina hästar gå till mat rent känslomässigt även om det kanske anses som dumt.

Nu har jag ringt SJV igen och pratat med ansvarig person för hästpassfrågor och vilken veterinär som helst får skriva under i passen att hästen får/inte får gå till livsmedel

Tusen tack Elle12!!:bow:

Himla snällt av dej att du kollade upp uppgifterna för jag var minst sagt orolig för att folk (inte bara jag själv) skulle få konsekvenser av att göra fel.Nu känns det som jag kan andas ut igen *phu*(såg inte fram emot en lååång resa);) :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 464
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 140
Senast: __sofia__
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 981
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka