Ta med hund till Sverige från annat EU-land

Då är det inte en officiell kennel, utan en kennel med hittepå namn. Man får inte ge sina valpar namn med kennelsuffix i SKK om man inte har godkänd kennel.

Man kan dock få titta noga. Jag trodde först vårt kennelsuffix var missat men det vara bara stavat internationellt. Och utan ordet "kennel" med. Så jag kände först inte igen vårt eget namn :p
 
Ursäkta OT.

Men varför heter det kennelsuffix? Borde det inte kallas prefix? Kennelnamnet brukar ju stå först, t ex "Kennelns Silver Girl".
 
Ursäkta OT.

Men varför heter det kennelsuffix? Borde det inte kallas prefix? Kennelnamnet brukar ju stå först, t ex "Kennelns Silver Girl".
Suffix är väl när kennelnamnet kommer efter hundens namn? Min heter t ex Amy vom Königsberg och där är "vom Königsberg" kennelnamnet. Hade hon hetat Königsbergs Amy hade det varit ett prefix, alltså före själva namnet. Eller är jag ute och cyklar? :o
 
Man kan dock få titta noga. Jag trodde först vårt kennelsuffix var missat men det vara bara stavat internationellt. Och utan ordet "kennel" med. Så jag kände först inte igen vårt eget namn :p

Jag har provat med ö, med oe, grammatiskt korrekt och inkorrekt... Har kontaktat uppfödaren nu iaf, ska skriva till tyska kennelklubben och till labbeklubben.
 
Vet inte hur du tänkte ta dig in i Sverige men när jag tog in min hund och kom av båten i Stockholm fick jag själv ringa till tullen och berätta att jag stod där på gränsen och skulle föra in en hund i Sverige, där fanns nämligen ingen personal öht, kontoret var bommat och stängt, och då var det ändå på förmiddagen en vardag. Deras reaktion var ungefär "jaha...?" så jag fick fråga om de inte ville ha några uppgifter på hunden, de ville ha passnummer, that's it. Hade kunnat vara vilken byracka som helst med rabies och fan vet allt, ingen hade haft en susning vad jag egentligen hade i kopplet. Detta var vintern 2014.
 
Vet inte hur du tänkte ta dig in i Sverige men när jag tog in min hund och kom av båten i Stockholm fick jag själv ringa till tullen och berätta att jag stod där på gränsen och skulle föra in en hund i Sverige, där fanns nämligen ingen personal öht, kontoret var bommat och stängt, och då var det ändå på förmiddagen en vardag. Deras reaktion var ungefär "jaha...?" så jag fick fråga om de inte ville ha några uppgifter på hunden, de ville ha passnummer, that's it. Hade kunnat vara vilken byracka som helst med rabies och fan vet allt, ingen hade haft en susning vad jag egentligen hade i kopplet. Detta var vintern 2014.
Jag har kört över skåne-Dk bron mängder med gånger,dom har aldrig kollat,trots att jag har stannat,haft passen i framrutan,har synliga hundburar i bilen, men nä!
Inte konstigt att det dräller av smuggelhundar.
 
Jag har kört över skåne-Dk bron mängder med gånger,dom har aldrig kollat,trots att jag har stannat,haft passen i framrutan,har synliga hundburar i bilen, men nä!
Inte konstigt att det dräller av smuggelhundar.

+ @iNHALE
Vi åker nog över Öresundsbron, eller färja. Tänkte föranmäla så som @Malibu_Stacy sa att man kan göra. Hoppas att någon i tullen bryr sig. :D
 
När jag importerade vår hund till Schweiz fick hon en stämpel i passet som visar att hon nu är schweizisk (och förtullad). Men det kanske man inte får inom EU?

Tror inte det, Tyskland är ju också med i EU. Behövde inte någon stämpel i hästens pass när vi flyttade hit.
 
Liten uppdatering kommer här. Stamtavlan fick jag hem, dock visade det sig att hon inte är registrerad i ett avelsförbund som inte är anknutet till tyska kennelklubben. Tyska kennelklubben kan alltså inte fixa en exportstamtavla. Har just mailat till avelsförbundet som hon är reggad hos för att se om de får/kan fixa exportstamtavla, men det stod inte ett ord om det på hemsidan så jag tror inte det. Lite irriterad nu.
Det är ju inte jätteviktigt att hon registreras som renrasig labrador i Sverige, men ändå lite surt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 513
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 307
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp