Jag skulle läsa på om de länder ni tänkte besöka. Jag reste till Frankrike för några år sedan med ett pass som skulle gå ut två veckor efter min hemresa och just den dagen hade de någon extrakontroll på flygplatsen när jag anlände och fick då en tillrättavisning att passet egentligen skulle varit giltigt längre, i passkontrollen på flygplatsen sa de dock ingenting. Vet fortfarande inte hur länge passet skulle varit giltigt, kollade aldrig upp reglerna efter men lärde mig att kolla till nästa gång.
Passet skal vara giltigt 6 månader efter hemkomst, står att läsa på alla resebolags hemsidor samt passmyndigheten.
 
Jag passar på att fråga här, varför räknad inte passet som giltigt hela giltighetstiden för vissa länder?
Det blir ju jättedumt att ha ett pass som är giltigt i 5 år, fast bara 4,5 år om man ska åka till "fel" land.
Tror det är för att undvika att behöva ha andra länders medborgare som blir strandade för att de inte kan komma hem.

En del länder är väl inte lika lätta som Sverige att få komma hem till om en inte har något giltigt bevis på sitt medborgarskap? Alternativt kan en inte nå hemlandet för att en inte får resa in i några andra länder på vägen. Kan vara både som marginal för oförutsedda händelser och att en del personer kan försöka bli medvetet strandade i länder de inte får uppehållstillstånd i. Kan det inte vara rätt knepigt i en del länder med sämre folkbokföring att få nytt pass om en inte har ett giltigt att visa upp när en sitter utomlands?
 
Passmyndigheten? Är det en helt ny myndiget?

Har väl varit en egen myndighet sedan innan Shengen, men delegerad till polisen att ta hand om. Annars torde det ju vara UD som är rätt myndighet då det är de som har yttersta ansvaret för att ett pass blir korrekt utformad för att gälla utomlands
 
Har väl varit en egen myndighet sedan innan Shengen, men delegerad till polisen att ta hand om. Annars torde det ju vara UD som är rätt myndighet då det är de som har yttersta ansvaret för att ett pass blir korrekt utformad för att gälla utomlands

UD är inte en myndighet, det är ett departement. Polismyndigheten, som ligger under justitiedepartementet, ansvarar för pass.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 477
Senast: Paddington
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Angel
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: Praefatio
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp