M

Mön92

Kan man "lägga hästen i pass" ifrån någon annan gångart än galopp? Eller räknas det i så fall som en väldigt snabb grisepass? :angel: :o
:bump:Helen :bump:
 
Kan kan man väl, men ofta är hästen så pass på framdelen att takten inte kan bibehållas och risken för att hästen slår på sig och hamnar i tex korsgalopp är stor.

Det finns en och annan som kan klara av att gå i pass från tex tölt, men ofta mister man tempot också när passen inte lägges från galopp och svävet tenderar till att utebli.
 
Har ridit en häst som kan ta det från tölt, utan att förlora tempo och svävmoment.
 
Hehe jag har ridit en som kan ta det direkt från skritt... :D Vet förstås inte hur det var med svävet, men fort gick det iaf! Fast det var väl inte direkt så att jag bestämde vare sig gångart eller tempo just då! :o :D
 
Hej hej!
Grisepassen har inget med att göra om man lägger pass från galopp eller inte. Grisepass är pass utan sväv och visst har hästen ingen bra pass så kan det bli "grisepass" när man lagt den. Har sett ett antal hästar som ryttarna tror det är riktigt pass men tyvärr bara långsam sk grisepass. Visst det kan gå rätt fort om man inte är van att rida riktig pass och då kanske svårt att urskilja det..

oftast lägger man ju pass från galopp som dom andra också svarat men vissa hästar passar det bättre att ha tölt eller till och med trav.
Louise Löfgrens hingst Mentor läggs från trav men endast några steg innan passen kommer! ganska tufft att se!..

Häls. Gildra
 
Fast under tävling får man inga höga poäng om passen inte läggs från galopp, det är endast från galopp som läggningen ses som godkänd.

Sen kan man välja att lägga galoppen från tölt eller trav, personligen tar vi galopp från trav.
 
det rekommenderas att fatta galopp från trav, då galoppfattning ur tölt lättare leder till korsgalopp. Mne det är ju inte möjligt på alla hästar...

/Malin
 
Har du ridit Vórdis?? :)

Japp det har jag! :banana: Helt underbar häst! Har dock inte ridit henne i pass, men alla de andra gångarterna. Men jag har sett I lägga henne i pass från tölt, så hon kan! Ett tag hade hon lättast för att ta passen från tölt, vet inte riktigt hur det är nu. Får väl se imorgon, när vi ska rida för Reynir! ;)
 
Ja vi ses imorron!! Hoppas det blir bättre väder då!
Skulle också vilja testa Vórdis!
 
:bow:Tack:bow: för era svar!

Min "lilla" Mön vill nämligen helst "ta pass" när jag skall få henne till att galoppera, men jag arbetar på galoppfattningar för allt vad jag är värd. Hennes "pass" är verkligen inte "stillastående" :Dom man säger så och mycket skön att sitta på. (Hon älskar att få springa, och då så fort som möjligt.) Men då det inte är det jag är "ute efter" så blir det ju ändå fel :o.

:bump:Helen :bump:
 
Min "lilla" Mön vill nämligen helst "ta pass" när jag skall få henne till att galoppera,

Ja det handlar om en balans och bärighetsfråga, så det är galoppfattningar blandat med stärkande av hästens länd och bakben du skall öva på. När hästen väljer pass framför galopp, använder den sig hellre av påskjutskraft än bärkraft.
 
Hejsan!
Haha, min pålla ÄLSKAR verkligen att passa! Det är något av det bästa som finns, enligt henne!
Hon kan börja passa från skritt, tölt(kanske inte så bra, men hon kan!), trav, galopp och tro det eller ej; halt! :rofl:

Tro mig! Hennes tölt är k-l-o-c-k-r-e-n! Klockren!
Om hon ibland känns oren i tölten så lägger jag henne i pass (helst inte från tölten) och då funkar tölten igen! :D

Hon är för gooo!!

MVH Frida :banana:
 
Innan tog min häst gärna pass när jag gjorde gallopfattning ur traven.
Nu har jag dock fått rätt på det där.
Var hos våran tränare idag, angående de me att passa för att få hästen ren i tölten så sa hon till mig att lägga henne i pass för då blev tölten bättre efter det.
 
En del hästar tycks rensa sig genom att ridas i pass och därefter få bättre tölt. Jag tror dock inte att det är något som gäller generellt. Tänkte bara tillägga det så att inte folk med passaktig tölt kommer på att det nog är lite pass som behövs för att få bättre tölt, då det oftast inte fallet. Dom hästar jag har sett rensa sig har ofta varit stabila hästar med alla gångarter ordentligt på plats.
/Lena
 
det funkar på min häst att börja i tölt och sedan "axa" upp i pass..men det är nog väldigt olika på olika hästar :)
 
Säkert, men oftast håller dessa hästar inte passen så långa sträckor. har gjort det själv när jag började lägga pass, men efter ca 70 m kom korsgaloppen pga hästen hamnar för långt der på bogen.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
837
Senast: Gulis
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp