• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Yvvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 103
Y

Yvvi

Hej! För ca en månad sen var ja o min pålle på klubbtävling(hoppning)
Han var otroligt stressad på framridningen och började då att PAssagera..! Självklart uppmuntrade ja till detta , men har inte sett en enda antydelse till detta igen!:confused:
Hu ska ja få honom att utveckla passagen, då ja nu vet att han har det i sig???

Sv: Passage

Passage är ju en "gångart" (eller hur man ska beskriva det) som utövas av en väldigt samlad häst. Jag tror nog inte att det var pasage som din häst gjorde, utan han kanske bara taktade. Och om det nu var passage så kommer det ju fram när den är som du skrev, otroligt stressad, och då är det kanske itne så bra att försöka få fram det igen eftersom stressade hästar inte mår bra.

hoppas du förstog mitt luddiga inlägg :crazy:

håller nog med Chappe_, en häst som går i passage korrekt behöver vara stark och i mkt god balans för att kunna göra detta, så om hästen gick i passage när den var såpass stressad var det nog mkt mer åt "jag ställler mig här och skuttar lite på stället, för jag är så stressad att jag inte vet vart jag ska ta vägen" än en samlad och välbalanserad häst...:angel:

En spänd och stissig häst går inte i renodlad passage, utan något med liknande svävkänsl. Det ser ganska läckert ut och kallas för "balanstrav".

Senast ändrad:

passage är en samlad trav. den plockas fram ur traven.

att din häst kan "passagera" tvivlar jag inte på då även fölungar i hagen kan.
däremot kan du kalla det din pålle gjord för just taktfel, eller balanstrav. sånt som komer fram ur spänningar.

för att få fram passagen bör du rida mkt trav arbete, massa övergångar... öka minska öka minska, för att få fram styrkan.
ta hälp av en bra dressyr tränare så ska det nog gå vägen.

Alla hästar har passage (och alla andra dressyrrörelser) naturligt. Det gäller bara att förädla dom och få hästen att utföra dessa när och på det sätt vi vill. "Passage" använder alla hästar när dom vill imponera på omgivningen (andra hästar). Den passagen kan man dock inte likställa med passage vi vill se på tävling

Självklart var det inte renodlad passage som ni säger,...dock fick ja senare höra av duktiga dressyrryttare att det var det:confused: Det va väldigt kort o samlat o han höll sig väldigt bra
håller med om att en stressad häst int mår bra o skulle aldrig stressa fram den...
Tack för alla svar,.!:bow:

Självklart var det inte renodlad passage som ni säger,...dock fick ja senare höra av duktiga dressyrryttare att det var det:confused: Det va väldigt kort o samlat o han höll sig väldigt bra
håller med om att en stressad häst int mår bra o skulle aldrig stressa fram den...
Tack för alla svar,.!:bow:

Men vad ÄR det för svar?? Var hittar ni alla dessa "duktiga" dressyrtränare som har så jäkla märkliga svar :confused:

Hästen var stressad på framridningen och började balanstrava , balanstrav kommer fram av spänning och har lika mycket med passage att göra som hästarna passagar när man rider förbi lite kossor :eek:

Hej! För ca en månad sen var ja o min pålle på klubbtävling(hoppning)
Han var otroligt stressad på framridningen och började då att PAssagera..! Självklart uppmuntrade ja till detta , men har inte sett en enda antydelse till detta igen!:confused:
Hu ska ja få honom att utveckla passagen, då ja nu vet att han har det i sig???

Även om det inte är passage utan balanstrav som alla upprörda hästar kan åstadkomma så gjorde du rätt i att förstärka och berömma, enligt Kyra :idea:. Hon säger att hon gör så därför att det som hästen utför ska förknippas med ngt positivt som sen på ryttarens begäran ska kunna bli passage, så du kan i alla fall se det som början till "passagande" :D

Hur du lär den det kan andra (axel o DM tex) bäst så det yttrar jag mej inte om :)

Senast ändrad av en moderator:

Svar till de som nämt balanstrav: den måste inte komma ur en häst som är stressad och spänd psykiskt. Det behöver inte betyda att hästen mår dåligt för att den börjar balanstrava.

Det finns ju många tvister om var skillnaden mellan balanstrav och passage går. Vissa hävdar att en del av elithästarna balanstravar när det borde vara passage. Jag har mina egna åsikter om det men det låte jag vara osagt.

Jag ifrågasätter starkt huruvida man vid ett sånt tillfälle tjänar ngt på att uppmuntra beteendet. Ingorera hade varit logiskt i min bok, och försöka få den koncentrerad på sin uppgift att hoppa en bana istället.

Om hästen var så stressad ser jag det osannorligt att den tar till sig detta på ett sätt som gynnar vid ett senare tillfälle då man avser att träna "passage".

visst ska man leka fram svårare rörelser. Men folk tar det så jäkla bokstavligt. Inte är en situation där hästen uppvisar en tendens till rörelse pga ren och skär tok-stress, ett sådant tillfälle. :eek:

Jag håller med, då detta... inte är något som jag skulle vilja berömma, för att det eventuellt ska kunna bli en äkta passage.

6133851.jpg

Även om det här är mer bus, än stress. Jag har dock suttit på damens rygg vid ett liknande tillfälle mitt ute på en 70-väg, på väg över i pendlartrafiken på väg hem på em... och DÅ var det stress. Då var det säkerligen fina piaffer också.

Jag har aldrig kommit på tanken att uppmuntra själv men Kyra skriver att hon gör det, men det är ju Kyra förstås:D

Jag har sällan dock suttit på nån som gjort så har därför inte haft så många tillfällen att uppmuntra heller:rofl: Dom brukar lugna sej innan, eller efter ett par steg bara. Jag kanske skulle jaga upp mer då:rofl:

Ursäkta, lite trött pga tvätt och annat trist som jag smiter ifrån.

Jag har väldigt många ryttarkompisar som säger att hästen gör piaff och passage spontant vid olika läskiga situationer. Jag tror att det är taktning eller balanstrav- men det spelar ju inte så stor roll. En del använder det för att lära in piaff och passage.

Jag har aldrig kommit på tanken att uppmuntra själv men Kyra skriver att hon gör det, men det är ju Kyra förstås:D

Jag har sällan dock suttit på nån som gjort så har därför inte haft så många tillfällen att uppmuntra heller:rofl: Dom brukar lugna sej innan, eller efter ett par steg bara. Jag kanske skulle jaga upp mer då:rofl:

Ursäkta, lite trött pga tvätt och annat trist som jag smiter ifrån.

Fast det där är en sanning med modifikation, Kyra berömmer inte en stressad häst utan en uppspelt häst vilket är en jäkla skillnad

Fast det där är en sanning med modifikation, Kyra berömmer inte en stressad häst utan en uppspelt häst vilket är en jäkla skillnad

Där har du fel!
Hon skriver ordagrant:
" Om jag tex rider i skogen på en unghäst och den blir rädd eller upphetsad....." osv. Hon skriver också att hon berömmer det som "liknar piaff eller passage"

rädd och upphetsad är inte lika med stressad det är skillnad iallafall förklarade hon det på den cliniqen hon hade här i kba för några år sedan.

rädd och upphetsad är inte lika med stressad det är skillnad iallafall förklarade hon det på den cliniqen hon hade här i kba för några år sedan.

Hmmmm, verkligen definitionsfråga :cool:. Vad är då stressad:confused:

Jag har inte hört henne på den clinicen men slog upp i hennes bok och där står det så. Lägger ingen egen värdering i det öht, eftersom jag som sagt inte gör så.

Hmmmm, verkligen definitionsfråga :cool:. Vad är då stressad:confused:

Jag har inte hört henne på den clinicen men slog upp i hennes bok och där står det så. Lägger ingen egen värdering i det öht, eftersom jag som sagt inte gör så.

Ja stressad ser jag som något oerhört dåligt för en stressad häst har noll inlärning i hjärnan sen om hästen blir rädd och uppspelt brukar ju gå över ganska snabbt och det brukar ju gå att kommunicera med hästen.

Så rädd och uppspelt kanske = ser kossor, flyger upp påsar ur diken, kommer hästar galopperande emot den i en hage

Rädd och stressad = kanske Salinero på prisutdelningen i Aachen tror inte på mkt inlärningsförmåga i det där skedet :rofl:

Ja stressad ser jag som något oerhört dåligt för en stressad häst har noll inlärning i hjärnan sen om hästen blir rädd och uppspelt brukar ju gå över ganska snabbt och det brukar ju gå att kommunicera med hästen.

Så rädd och uppspelt kanske = ser kossor, flyger upp påsar ur diken, kommer hästar galopperande emot den i en hage

Rädd och stressad = kanske Salinero på prisutdelningen i Aachen tror inte på mkt inlärningsförmåga i det där skedet :rofl:

Ja ja men det du kallar stressad kallar jag blockerad och hästar som har såna tendenser undviker jag öht, så.... GP-klass eller ej:rofl:

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 080
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka