• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Yvvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 103
Sv: Passage

Ja stressad ser jag som något oerhört dåligt för en stressad häst har noll inlärning i hjärnan sen om hästen blir rädd och uppspelt brukar ju gå över ganska snabbt och det brukar ju gå att kommunicera med hästen.

Så rädd och uppspelt kanske = ser kossor, flyger upp påsar ur diken, kommer hästar galopperande emot den i en hage

Rädd och stressad = kanske Salinero på prisutdelningen i Aachen tror inte på mkt inlärningsförmåga i det där skedet :rofl:

ser inte mkt skillnad mellan det du far efter, vissa hästar har outalad koskräck och skulle inte lära sig ett jäkla dyft i fråga om att uppmuntra passage eller annat högre skolande :angel: i det skedet.
vart exakt drar du gränsen om den nu är så utstuderad?

jag vidhåller som sagt generellt att gemenene man knappast får ngt vidare ut av att "uppmuntra" sin utflippade häst för att den råkar ta ngra steppsteg, - och att denna uppmuntran skulle leda ngn vart i fråga om högre utbildning i framtiden. :angel:

Men ok jag brukar rida en ponny som är helt bäng - brukar kasta av folk åt höger och vänster och är som en liten vilde. PÅ hemvägen är detta förstås värst, och därför mycket tacksamt att utöva tempoväxlingar allt vad jag orkar i trav. (för att han inte ska sticka eller dra ut på första bästa åker och kasta av mig) Tyvärr tyvärr är han mycket stark så det händer ofta att det blir alldeles för mycket tygel, men ibland lyckas vi uppnå den här riktigt samlade traven då han nästan trampar på stället men ändå har hur mycket energi som helst och då jag riktigt känner ryggmusklerna under sadeln och hur hela vikten åker ner på baken. Detta måste väl ändå vara korrekt arbete/på väg mot piaff/passage? Det är ju då en uppspelt häst och inte en rädd häst.

Jag tycker inte man har något bra läge för piaff/passage när hästen är spänd/stressad/uppspelt - en häst som är uppspelt har ju oftast ett visst mått med spänning - och piaffen och passagen får aldrig komma ur spänning! Det är det min tränare sagt till mig är viktigast när vi lär in piaffen och passagen - hästen måste vara ABSOLUT AVSPÄNND!

Att ha anspänning är en annan femma:D

På min första dressyrtävlingen med nya hästen blev hon vettskrämd för en fladdrande, blå sopsäck (en sån som äter skimlar, ni vet:angel:). Hon trampade upphetsat på stället, spänd som en landmina.

Ett äldre par står bredvid och tittat på. Kvinnan säger "Den där vackra hästen vinner nog". "ja", svarar hennes man." Den kan ju till och med sån där piaff som man ser på TV" ...:D

p.s Vi vann inte den LC:n, jag var lycklig över 57% ...

p.p.s Jag har inte satsat på piaffträning genom att sätta upp sopsäckar på strategiska ställen i paddpcken ...

*KL*

Grundkrav för att det i mina ögon ska vara passage:

- På-knapp finns.
- Av-knapp finns.
- Hästen kan utföra rörelsen även när den är lugn.

Detta gäller för övrigt de flesta rörelser. Sidsteppning för en plastpåse i diket är inte skänkelvikning, jämfotagalopp som protest mot samling är inte terre-á-terre, och bara för att hästen lättar med frambenen så gör den inte levad eller pesad.

Hej! För ca en månad sen var ja o min pålle på klubbtävling(hoppning)
Han var otroligt stressad på framridningen och började då att PAssagera..! Självklart uppmuntrade ja till detta , men har inte sett en enda antydelse till detta igen!:confused:
Hu ska ja få honom att utveckla passagen, då ja nu vet att han har det i sig???

Min arabtjej gick i passag efter min hoppträning jag hade!
Jag red ut ur ridhuset och sen ville hon hem och jag höll igen henne och satt ner djuot i sadeln. Och vips så började hon gå i piaff. Min lärare blev helt till sig och sa " men beröm, din häst går ju i piaff".
Så sedan dess så kan jag samla henne och hon ställer sig i piaff.
Hade inte en aning om detta när jag köpte henne.!

Min arabtjej gick i passag efter min hoppträning jag hade!
Jag red ut ur ridhuset och sen ville hon hem och jag höll igen henne och satt ner djuot i sadeln. Och vips så började hon gå i piaff.

Blandar du inte äpplen och päron nu :confused::confused::confused:

Och fö skulle jag inte vilja hävda att en häst plöstligt "går i" piaff. Piaff är mig veterligen något som man rider hästen till (vilket tar år av träning), inget som kommer plötsligt.
Håller helt med svea ang "på- och av-knapp"

Självklart var det inte renodlad passage som ni säger,...dock fick ja senare höra av duktiga dressyrryttare att det var det:confused: Det va väldigt kort o samlat o han höll sig väldigt bra
håller med om att en stressad häst int mår bra o skulle aldrig stressa fram den...
Tack för alla svar,.!:bow:

Det här är jag med om på ungefär varannan uteritt :p och/eller samlad trav. Tror att "min" kuse gör det ganska avslappnat för ryggen är mycket mjukare och mer svingande än vanligt, men att det beror på väldigt stark mental framåtbjudning.
Ska bli spännande att se om man lyckas plocka fram det i dressyren! ;)

Har väl ingen direkt erfarenhet, men det jag "lärt mig" är att man gärna ska börja med piaff och växla mellan piaff och ökad trav för att vänta ut att hästen själv bjuder till passage i övergångarna. Först när de gör det är de redo för passage, enligt tränaren som jag hört tipset av.
Vilket betyder att FÖRST måste hästen vara ganska bra rakriktad, SEN tränar man halva steg och travlängningar, SEN tramp och ökad trav, SEN piaff, och SEN utvecklar man det till passage. Inte gjort på en kafferast! ;)

Jag ifrågasätter starkt huruvida man vid ett sånt tillfälle tjänar ngt på att uppmuntra beteendet. Ingorera hade varit logiskt i min bok, och försöka få den koncentrerad på sin uppgift att hoppa en bana istället.

Om hästen var så stressad ser jag det osannorligt att den tar till sig detta på ett sätt som gynnar vid ett senare tillfälle då man avser att träna "passage".

visst ska man leka fram svårare rörelser. Men folk tar det så jäkla bokstavligt. Inte är en situation där hästen uppvisar en tendens till rörelse pga ren och skär tok-stress, ett sådant tillfälle. :eek:

Vissa hästar verkar om inte annat lugna ner sig när man berömmer. Att de kommer av sig lite. Det negativa är att de ofta slutar med beteendet då istället för att fortsätta med det :p
Numera t ex om hästen börjar trava samlat utan travkommando och jag tar ner den till skritt och istället "leker" lite med att få upp frambenen (till spansk skritt, fast det har jag inte lyckats med ännu) då tappar den ju lite av överskottsenergin för att den plötsligt SKULLE göra det :rofl:

Återigen så beror det nog på graden av spänning och på vilket sätt hästen spänner sig.
har fortfarande otroligt svårt att se att en spänd häst som ska hoppa hinderbana och har flippat ut över grejer på banan och situationen rent allmänt, är på ett bra ställe mentalt för att ta till sig att man försöker skola in den på lite piff och puff. Tycker det är ngt av en annan sak om man är i skogen och hästen steppar och blåser lite, då är den ju mentalt närvarande på ett annat sätt. Men det går ju att lägga in nyanser och värderingar bäst man vill, det jag ville säga var att jag tycker folk hårddrar "tänket" en smula väl långt och applicerar det på för brett läge....

Blandar du inte äpplen och päron nu :confused::confused::confused:

Och fö skulle jag inte vilja hävda att en häst plöstligt "går i" piaff. Piaff är mig veterligen något som man rider hästen till (vilket tar år av träning), inget som kommer plötsligt.
Håller helt med svea ang "på- och av-knapp"

Jag menade Piaff.. råka skriva fel första meningen. Nä men min hopptränare som är väldigt duktig sa att jag skulle verkligen berömma min tjej då hon gick en mkt fon och stadig piaff. Jag vet inte men så sa han iaf...

Återigen så beror det nog på graden av spänning och på vilket sätt hästen spänner sig.
har fortfarande otroligt svårt att se att en spänd häst som ska hoppa hinderbana och har flippat ut över grejer på banan och situationen rent allmänt, är på ett bra ställe mentalt för att ta till sig att man försöker skola in den på lite piff och puff. Tycker det är ngt av en annan sak om man är i skogen och hästen steppar och blåser lite, då är den ju mentalt närvarande på ett annat sätt. Men det går ju att lägga in nyanser och värderingar bäst man vill, det jag ville säga var att jag tycker folk hårddrar "tänket" en smula väl långt och applicerar det på för brett läge....

Ja, ska man gå efter spänd eller inte spänd och hårddra det så är det ju t o m framgångsrika dressyrhästar som är "spända" (hårddraget som sagt) och då försvinner lite av poängen med att se spänning som negativt. En liten grad av spänning kan visserligen förstöra massor av "ärligheten" i formen MEN ge extra poäng för att hästen har bra med energi och visar flashighet som man gärna ser på en tävlingsbana.

Om hästen gör en sak pga framåtBJUDNING snarare än nervositet/rädsla då är det ju snarare att man t ex lyckas med den bjudningen på hemvägen vid en uteritt men inte inne på ridbanan när man försöker återskapa den naturliga bjudningen.
Så har det blivit för mig de gånger man fått till rejäl samling på hemvägen. Ibland har det också blivit spänt (när den drar för mycket framåt och man måste "dra emot" -förhålla- eller är stressad samtidigt) men ibland har det blivit mer avslappnat än genomsnittet vid dressyrridningen, för att hästen mest velat göra av med lite energi.

Sen håller jag med om den delen att man måste ha en av- och påknapp för att det ska räknas som att hästen *kan* rörelsen eller momentet. Med viss flexibilitet även här, hästen kanske *kan* momentet endast när den har tillräcklig bjudning och är i tillräckligt bra balans, eller att den öht inte alltid svarar men förstår vad man vill :p

Jag menade Piaff.. råka skriva fel första meningen. Nä men min hopptränare som är väldigt duktig sa att jag skulle verkligen berömma min tjej då hon gick en mkt fon och stadig piaff. Jag vet inte men så sa han iaf...

En häst jag haft piafferade också om man bad den, för att den var väldigt bra inlärd för sits och tygel (dvs man behövde inte förhålla för att den skulle förstå att den inte får gå framåt, endast "inte släppa fram" tygeln) och hade enorm bjudning/arbetsvilja. Det betyder inte att det var "bra" att den piafferade. När en tjej hade gjort det och verkligen fick riktig piaff så fortsatte hon med det massor med steg, minst 15-20 och på slutet blev hästen såkalrt skittrött och förvirrad för att den inte fick vila/eftergift och började istället bocka/resa sig. För att den inte var mentalt och fysiskt förberedd.
Man ska inte utnyttja sina hästars fördelar för tidigt utan ge det en ärlig chans att blomma ut. Annars riskerar man att förstöra så mycket, framförallt mentalt. För efter den "incidenten" så blev hästen stressad och började protestera i princip varje gång man skulle lära in något nytt eller den kände att det tog emot lite. Hade man bara bett om 1-2 steg i det läget och sen gett massor med beröm/eftergift/vila då kanske kanske det hade kunnat vara konstruktivt men jag tycker ändå det var för tidigt.
Att uppmuntra hästen till dressyrrörelser under hoppningen vet jag inte vad man har för nytta av för chansen att den kopplar till dressyrträningen sen är ju rätt minimal, men man kanske har nytta av att hästen kan vinkla under sig på kommando för att få bra balans i svängar t ex?

Senast ändrad:

Ja, ska man gå efter spänd eller inte spänd och hårddra det så är det ju t o m framgångsrika dressyrhästar som är "spända" (hårddraget som sagt) och då försvinner lite av poängen med att se spänning som negativt. En liten grad av spänning kan visserligen förstöra massor av "ärligheten" i formen MEN ge extra poäng för att hästen har bra med energi och visar flashighet som man gärna ser på en tävlingsbana.

Men det känns ju lite som om en spänd piaff i GP är lite annorlunda än övriga piaffinlägg här , den vet ju åtminstone vad den gör.

jag håller med fio. en GP häst kanske är spänd av framridningen eller situationen (stor arena, läskiga läktare osv.) vissa står kanske lite högt i blod och blir mer spända på tävling än de blir hemma. jag tror att deras piaff och passage ursprungligen måste komma från en avspänd och lösgjord häst, annars skulle de inte komma så långt. det krävs ju trots allt en speciell häst för att rida GP, däremot kan alla hästar mer eller mindre piaffera och passagera, om man nu vill kalla det så.

Men det känns ju lite som om en spänd piaff i GP är lite annorlunda än övriga piaffinlägg här , den vet ju åtminstone vad den gör.

Jo precis, det måste fortfarande finnas av och på. Det var det jag menade, att spändheten inte är så relevant i frågan! ;)

p.p.s Jag har inte satsat på piaffträning genom att sätta upp sopsäckar på strategiska ställen i paddpcken ...

Plötsligt ser jag lösningen på alla mina problem. Istället för att stå och tjata ska tränaren få springa runt i paddocken och vifta med en sopsäck på lämpliga ställen och platser.

Från sidan: skänkelvikning.
Bakifrån: mer bjudning.
Framifrån: mindre springande.

Osv.

Allt kommer att gå fint hädanefter.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 080
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka