Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan, jag och min Töfsa börjar komma långt nu i träningen.
Men nu vill jag lära henne passage, fast i tölt...
Det vill jag att hon skall kunna för att jag skall ha det som själva "förberedelsen" inför tölt. Först passage -> sedan över till tölt!
Hur tycker ni att jag skall gå tillväga för att lära henne det! Hästen är väldigt känslig, frammåt och lättlärd.

Sv: Passage

Hmmm... passage och sen tölt känns lite bakvänt. Passage är mycket samlad och svingande trav, och från det kan du nog inte få till en bra tölt!
Däremot kan man ju i en bra samlad tölt få hästen att svinga liknande som de gör i passage.

Menar du inte att du ska börja samla henne och gå mot piaffen? En inte helt korrekt piaff är ju fyrtaktig, så från den kan du komma upp i tölt bra!

Mina har jag börjat piaffera genom drivning och samling mot en mycket lätt hand, en liiiten litten bit i taget. Man får inte luras och bromsa hästen med handen och driva hårt med skänklarna, då blir det fel.

Läs på i dressyrböcker och sök på akademiska forum också, där kan du nog få bra svar.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 690
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III