Passande bett?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag har just insett att min häst har nog ovanligt stor tunga :p så det skulle kunna vara därför hon förrut slängt av folk hipp som happ.

Hon fungerar bra att rida på tredelat, men hon gjorde det inte innan jag fick henne så jag funderar på om det kasnke inte är det optimala bettet för henne.
Varierar nu mellan tredelat (för att kunna tävla dressyr) och ponnyhack. Köpte ett kombibett men hon slänger ut tungan med det. :eek:

Så ni med mer betterfarenhet/kunskap; Finns det något bett som är passande för häst med stor tunga? :p

Sv: Passande bett?

Det såg ganska intressant ut.. Men går det att få tag på någonstans i sverige tro?

T_C: Hon fungerar hyfsat på det tredelade nu, eftersom jag är så pass mjuk i handen, men det känns ändå som att hon blir lite "stretig".

Rakt har jag aldrig testat , men det känns som att det borde ta mer plats än ett tredelat?
Tvådelat har jag bara sett tjocka bett häromkring.

Nu spånar jag bara fritt sådär, tänkte mest att du kanske kan få en annan synvinkel.

Tredelat bett där mittdelen är lite svängd uppåt, är det något som din häst kanske skulle kunna tänka sig att bära runt i munnen?
Jag vet inte om man får tävla dressyr på det dock.

Westernbett brukar vara något tunnare i mundelen än de engelska betten. Är det kanske något som skulle kunna fungera för er?

Tunnt bridongbett (tredelat) 10 mm har jag lyckats hitta.

Senast ändrad:

Det finns liknande typ..överallt där man kan köpa bett :) Fast de har lite tjockare mundel....

Detdär är myler-bett och såna har vi här bl.a på Kings Hästsport.

Dem ska tydligen inte vara bra, minns inte varför men det är inte bra med tungfrihet. ;o

Men vad har du testat förutom tredelat då?

Jag har bara upplevt att hästar blir jobbiga i munnen av bett de inte riktigt våga bjuda fram ärligt till, då testar jag mildare varianter. Tvådelat bruakr ge mycket bra resultat men måste ju även de anpassas efter hästen. Anatomiska ger ofta mer mildhet. Min vill ha anatomiskt med tejpad led för ännu mer stabilitet exvis.

Spåna på :D

Jag tror inte jag har sett ett sådant tredelat nångång, faktiskt så jag vet inte redigt vad du menar :p
Ett sådant kanske?
AdvertDetail.aspx

Vad tror ni om detta? Kan det vara något bra (eller liknande)
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280

Rent teoretiskt; hur fungerar detta bett i munnen? (Utan stång då)
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280

Om man ska ha ett rakt bett, hur är skillnaden mellan gummi (typ apple bätt), "mjukare gummi" (finns väl?), och andra raka?
Det finns väl olika former på raka betten?

Det går inte att länka från hööks, googla namnen på betten och visa :p

Det är STOR skillnad på rakt i metall, rakt med kärna och rakt utan kärna. Alla hästar jag ridit på raka i metall har tyckt de varit dödens skarpa. Vissa av de hästarna har trivs underbart på äpplebett varav en då tyck Nova vart "för mjukt". Min ungis nu gör ingen skillnad på metall/Nova - han klara inte av raka bett alls.

Så det bästa är om du kan låna och testa :)

Jag har inte testat så mkt :)
Har mest ridit på tredelat & hack, provade tvådelat gummi (det var för stort) men minns inte hur hon reagerade.
Testade gummipelham en gång men det tyckte hon inte om, och så har jag ridit några ggr med kombibett men då stack hon som sagt ut tungan..

Asch då :p
Får hoppas att detta fungerar då..

Första var denna:
214202_L.jpg

Det andra hittar jag inte men det var ett rakt med tungfrihet, rätt smalt.

Rakt med kärna?

Jo just nu kan jag inte rida hästen (halt) så jag tänkte att jag kan passa på att fundera så länge. :D
Vet att ridklubben har en massa bett men vet dock inte om de har några raka..

Är det tvådelade lite böjt? Isf brukar hästarna gilla det mer än de "vanliga" tvådelade.

Med kärna är exvis de med vajer i - Happy Mouth. Nova har ingen kärna.

Rakt med tungrihet har jag inte ridit på, det varierar nog från häst till häst om de gillar rakt mullen mouthed (svagt böjt som jag testat) eller med tungfrihet. Hoppas någon annan kan svara mer om det :)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 711
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 946
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka