passande sadel..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annsi_pluring
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 526
A

annsi_pluring

Hur många av er är de som tagit ut en seriös sadelutprovare när ni köpt sadel??
Ja ska göra de till min fjording när ja köper ny sadel..
Men han är ju som sagt fjording och ändrar i storlek under året.. är betydligt mkt bredare på sommaren, när ska ja då prova ut sadel? När han är smal eller tjock?

Sv: passande sadel..

Jag skulle nog ha provat när han är tjock, för då kan du ju ha en pad under sadeln när han blir lite tunnare. :idea:

Men fråga annars sadelmakaren vad h*n tycker.

Ändrar han sig så mycket i sadelläget då? För bara för att han blir betesfet betyder inte att hans bomvinkel ändras.

Men det är ju mer praktiskt att köpa en sadel som passar när han är tjock, så är det bara att lägga en pad under när han är smal. En för vid sadel kan man alltid korrigera mer eller mindre, men en för smal sadel kan man inte göra något åt.

Jag har anlitat många utprovare, dock har jag fortfarande ingen sadel. Men vill man inte anlita dom ska man iaf lära sig så mycket man kan själv så att man kan prova ut en sadel utan deras hjälp. (eller rättare sagt, att man kan spara 500-1000spänn på att få reda på saker som man hade kunnat kolla själv genom lite research)

Diabolical_Kitten skrev:
Men vill man inte anlita dom ska man iaf lära sig så mycket man kan själv så att man kan prova ut en sadel utan deras hjälp. (eller rättare sagt, att man kan spara 500-1000spänn på att få reda på saker som man hade kunnat kolla själv genom lite research)

Har du några tips på hur man lär sig? Böcker?
Jag skulle verkligen vilja kunna sånt :d

En lättläst bok är Sadlar av Kicki Näslund.
Men om man verkligen vill lära sig måste man ringa till sadelmakare, utprovare och tilvlerkare och fråga om deras filosofi, deras tips. Prova alla sadlar man kommer över på olika hästar, provrida olika sadlar, titta på när andra provrider sadlar, känna på sadlarna. Studera dom ur alla olika vinklar. Och man ska också få en sadel utprovad av en utprovare så man lär sig hur det känns när det är rätt. Men man måste VILJA lära sig och ORKA få tag på all information. Och det tar tid.
Har du frågor om sadlar hjälper jag dig gärna via mail:
narcissus5140@hotmail.com

Jag har faktiskt typ samma problem, har också en fjording som ändrar i både muskler o går upp o ner i vikt ( vi tar även för på henne ibland, så då blir det extra knöl med att sadelgjordarna vill framåt pga bukmage) Någon ide på sadel till bred kort rygg, väldigt rak inte mkt till manke? Har inte så brottom med sadelinköp eftersom jag iallafall har en sadel som verkar passa nu, en stocksadel som en del ryttare har prblem med att rida i. Vill gärna ha en dressyrsadel..

hm okey, det finns inget biligare alternativ, antar att en begagnad albion kostar minst 8000 ? och det verkar ju vara många som vill ha dressyrsadlar med vid bom eller mer nu. Kan tänka mig läga ca 5000- 6000 kr högst för en sadel(går gymnasie nu o utan jobb).

Då får du nog svårt att hitta en sadel....
Om du behöver W (110 grader typ) så kan du nog hitta en för 6-9 000 men behöver du XW kommer du med största sannolikhet behöva köpa en ny...
Behöver din häst bara MW (ca 100) så blir det betydligt lättare!

stocksadeln hon har nu fick jag aldrig veta hur bomviden var, men den är absolut inte under w, kan tänka mig att den är xw. Men jag hade gärna haft en sadel som låg lite bättre där bak, sadeln ligger bra fram o vettigt bak typ, men reser sig gärna bak när jag står upp, kan tänka mig jag skulle behöva en ännu rakare sadel. Inte lätt att få tag på en kilpad eller dyl som inte är för liten till min stocksadel !

ja den är tillräckligt kort om jag tar handen från virveln (ca 15 cm) så finns det en bit kvar till sadeln. Min fjording är rätt så stor (150 mkh) och drar 145 i täcken.

Funderar på att ta med alla sadlar vi inte använder i vårt stall + min häst till sharpman någon dag december /januari o fråga om inbyte o be dem prova utsadel, för då hinner jag spara lite pengar nu innan också. de har bla, Edinburgh 16½" 4 brun 4.900, Globus Turner 17½" 34 svart 6.600 ,Kieffer Marzog 17" W svart 4.300:- ,Lemtex Cresta 17½" W svart 5.900 ,Stübben Parzival 17" 32 brun 4.900.

vilka märken kan man utesluta för en häst med mini manke o rak rygg?

annsi_pluring skrev:
Hur många av er är de som tagit ut en seriös sadelutprovare när ni köpt sadel??
Ja ska göra de till min fjording när ja köper ny sadel..
Men han är ju som sagt fjording och ändrar i storlek under året.. är betydligt mkt bredare på sommaren, när ska ja då prova ut sadel? När han är smal eller tjock?
Jag har tagit ut samma sadelmakare/utprovare båda gånger jag köpt sadlar till min häst. Skulle inte falla mig in att göra något annat då han haft fel sadlar innan han kom till mig.
Jag ser/känner om en sadel ligger bra eller inte men inte om den verkligen är 100% för honom.
Sen tar jag ut henne 2 gånger/år för att se över dom och se så de fortfarande är bra och passar.

Ändras din häst såpass i sadelläget av sommarbetet då? Är det inte mest magen han lägger på?

tyvärr tror ja han ändrar ganska mycket över sadelläget.. för sadeln jah ar nu passar bara vintertid när han är smal och fin..

Du ska INTE bara mäta med handmåttet från virveln! Mät ryggen istället!

Känn var revbenet slutar, följ det så långt du kan upp mot ryggraden och dra en linje rakt upp när du inte kan känna det mer. Och tryck hårt om du måste, vissa hästar är svårare att känna på.
En bild som beskriver det ganska bra:

3227681_29012005220113b.jpg

Om hästen har en rak rygg vid arbete och alltså inte är överbyggd så är det ingen ide att prova: (främst dressyrsadlarna syftar jag på nu)
County
Jaguar
Röösli
Harry dabbs
Dominus
Amerigo
Prestige
Stubben Scandica (de andra är rakare)
Wintec i de vida koppjärnen
Zaldi (förutom Atlantan)

De som ÄR värda att prova:
Morris & Nolan
Frank Baines
Albion
Globus
Equipe
Kentaur
Kieffer
Passier
Stubben Avalon
Lemetex

Detta är ett urval av sadlar som kan passa. Är det någon speciell modell/märke du vill veta om så fråga på bara.

Självklart tar jag ut en sadel utprövare när jag ska ha en ny sadel..
du kan ju köpa en sadel där du kan ändra bomvidden efter hand som hästen blir smalare, tjockar.. Jag har en wintec som man kan ändra bommen på, skönt att slippa köpa ny sadel varenda gång hästen ändrar form..

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Dressyrhingsten Skyline to B.