Passande täcke ??

urkella

Trådstartare
har jätte svårt att hitta täcke som passar min pålle, de jag har testat har hamnat för långt ner på bogen, då han har så grov hals.Har funderat på om täcken med halvhals eller liknande kanske passar bättre ?

18879456.jpg

18957695.jpg

Sv: Passande täcke ??

horsewares wugtäcken har väldigt bra passform. jag kan tom byta hej vilt om på stl och det sitter fortfarande hyfsat. går att ta på 155 hästen ett 140, och 135'an ett 145 typ..

så satsa på ett sånt!

okey, men är dom stora/små i storlekarna ?
Du vet ingen bra internet sida som säljer dom ?

min lilla häst har varit jätte svår å hitta täcken till. testa hansbo-täckena med halvhals...passar på min i alla fall:) alla andra täcken ramlar ner under bogen men inte dom :love:

Hade samma problem till mitt lilla russ, inget täcke passade, för stora i halsen som visade sig i att de halkade ner fram på bogen....
Förra vintern köpte jag ett Horse Wear med halvhals och det passar perfekt! Så jag skulle rekomendera ett sånt!

Lycka till!

Lånar tråden lite snabbt om det är OK för TS?
Jag har ett liknande problem, min häst har oxå en grov hals. Men hans problem är att täckena kanar bak och blir jättehårt spända över bogen. Han har strl 145cm, har provat att köpa ett i 155cm (klänning) för att det skulle kunna gå att sätta på annat hål än det yttersta.. men nepp! Sedan har jag även provat att spänna de täcken i strl 145cm både på yttersta och på innersta (hååårt)! Inget funkar!! Börjar bli desperat!
Har provat Sverige-täcket, Källquists Outdoor, Termomaster, Bucas, Ngt Ullared-täcke och några till som jag inte vet märke på.. Nästan alla är sönder :crazy: Sverige-täcket lyckades han dra sönder bogvecket på, hans regntäcke är totalt söndertrasat i fodret (går inte att laga) och övriga är sönder i bogen, bara termomaster som är (nästan) helt i bogen.. :crazy: Det värsta är väl att alla täcken går sönder flera dagar i rad.

Någon som har en bra ide om ngt märke som sitter bra på hästar med bred bog? Ett mkt hållbart täcke som ligger under 2000kr ;)

Jag skulle tipsa om Horsewear med halvhals... Se länk till en bra sida som säljer dom i inlägget ovan...

Diana

Låter lite enformigt men jag säger också HORSEWARE :bow: Dom är absolut bäst, har haft olika andra sk "kvalitets" täcken (i ung samma prisklass som HW) på min häst men Horseware slår ut allt och min häst har bred bog och rejäl hals. Men dom passar lika bra på andra häst typer är min erfarenhet. Horsewares Wug hals är mycket bra tycker jag, liksom sluter om hästens hals = bra passform och det rinner inte in regn/snö.

Lycka till!

Hittade ett Amigo täcke för 645 kr, men finns bara i storlekarna 130 & 140 pållen har 135, vilket kommer troligen passa bäst ?

Jag tror faktiskt att du först och främst ska kolla på wug-mdellen, alltså Rhino och Rambo, för det är dom som sitter super på hästar som din (och alla andra också...)!

Men om du vill chansa och köpa ett Amigo, skulle jag nog valt 140. Det är inte kul för hästen att ha ett för kort täcke! men risken finns då att det hänger i bogen, men det är bara att pröva!

Diana

okey kollar vidare efter sådanna täcken då :p men du tror inte det blir för långt då ? vet inte hur dom är :p har nu ett regntäcke på honom i stl 140 men det går ner till knäna på honom vilket jag inte gillar

Kan absolut rekommendera Horsewears wug modeller!! :bow: Har samma problem som du,och Rhino wug är det enda som sitter bra pga v-knäppningen. Den finns tyvärr inte på amigotäckena... Lycka till med täckes köp!! :D

Antingen bucas eller horseware (wug-modellen). Bucas nya kollektion har dessutom förbättrad passform och sitter bättre än någonsin.

Okey, är skeptisk mot Bucas då dom jag har (äldre modell) satt knäppningen långt under bogen :crazy: så blir nog inköp av ett "wug" täcke :D frågan är bara 130 el 140 i storlek :p

Jag har Hansbo och bucas (nyare bucas. Den gamla modellen passa inte ponnyn just pga halsen) till mina hästar. Den ena är en nordsvensk och den andra en korsningsponny med grovt framparti.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
217
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka