Passar den?

Eijya

Trådstartare
Jag är orolig över om min medryttarhästs sadel passar eller inte. Själv tror jag inte att den passar men jag litar endå på att hästen ägare har sett till att ha en sån sadel som passar. Vet att det kan vara svårt att avgöra med hjälp av endast 2 bilder.Även tips om hur jag själv kan kolla om sadeln passar eller inte tas också emot. Kan även tillägga att sadeln glider åt sidan när man sitter upp vilket inte den gamla sadeln gjorde.
Är medveten om att han ser extremt fet ut på bilden xD vilket han inte är i verkligheten :)

Foto-0032.jpg

Foto-0033.jpg

Senast ändrad:
Sv: Passar den?

den lättar så mycket. Märkte även att det är märken på shabraken eftersom sadeln tryckt på där men jag är inte 100% säker på den. Betyder det att sadeln är för smal? Hur säger jag på ett fint sätt till ägaren att sadeln inte passar?

Det är ju väldigt svårt att avgöra huruvida sadeln passar utifrån de bilder du visat här. Men, lättar sadeln så mkt bak så tycker iaf jag att det är ett tecken på att det förmodligen inte är en optimal passform på den sadeln till den hästen, sadeln upplevs som för svängd för hästens rygg.

Kan du inte bara framföra dina undringar till ägaren rakt upp och ned? Vill h*n hästens bästa så är h*n intresserad och lyssnar.

bossorna ligger ju inte alls mot hästens rygg. den verkar för svängd i typen som en sa...
är det en bomsadel eller bomlös??
ser nästan ut som en bomlös och de kan man inte sitta upp med oftast eftersom det inte finns ngn bom som tar emot liksom.
varför bytte ägaren sadel om den förra passade??

har för mig att den är bomlös.
Hon bytte troligtvis eftersom sadelstropparna (där man lägger sadelgjorden och spänner) var jätte trasiga på ena sidan. Själv spände jag aldrig sadelgjorden från den sidan utan gjorde det från andra sidan där stropparna var hela. Tror dock att ägaren bara spände på den trasiga sidan , och därför bytte. De gick fortfarande att använda men det var lite krånglit att få in själva metallbiten i hålet. Själv anser jag att detta inte var något större problem? Skulle faktist önska att hon skulle byta tillbax till den gamla sadeln. Dock har ponnyn 2 ägare så vet inte vilken av dom som tog beslutet om en ny sadel. Men troligtvis gjorde de det tillsammans. Jag vet dock ingenting om den andra ägaren och hur hon spände gjorden osv. Har typ kontakt bara med den ena ägaren.

Tycker sadeln ser ut som en syntetsadel från Sigma, men sidorbilden är egentligen för suddig för att man ska kunna säga någonting...
Och är det en Sigma så har den bom.
Anledningen till att sadeln inte ligger stilla är att den är för böjd i bommen och då hamnar den på sidan när hästen börjar röra sina ryggmuskler och framben.
En för böjd bom ger också svårigheter när man ska sitta upp då den bara ligger an på en yttepyttig liten bit uppepå ryggen, och det räcker inte för att hindra att sadeln inte ska glider när man sätter foten i stigbygeln och därmed lägger en tyngd över foten och benet i uppsittningsögonblicket.

Om det nu var så att enda anledningen till sadelbytet var dom trasiga sadelgjordsstropparna så var det nog ett riktigt nerköp eftersom det inte kostar tillnärmelsevis lika mycket att låta en sadelmakare byta stropparna som en ny sadel kostar....

Ja det är en Sigma.
Tack för ditt svar,det hjälpte mycket.
Men nu är det så att jag har fått ett jobb på en hästgård och kommer inte att hinna vara medryttare på denna häst så länge till. Kommer rida honom på torsdag och nästa veckas tisdag. Tycker ni att jag endå ska påpeka att sadeln inte passar. Finns ju en chans att ägarna kommer överens om att de ska byta sadeln men sen finns det ju en chans att dom totalt skiter i det. Vilket vet jag ju inte eftersom jag inte kommer att vara i kontakt med dem.

Jag hade absolut - för hästens skull! - påtalat att sadeln inte fungerar på hästen.

Det är trots allt en väldigt liten olägenhet att byta sadel i förhållande till att släpa hästen till veterinär och/eller få bestående men på hästen för att sadeln skadat ryggen.

Ok:) ja jag tycker otroligt synd om honom.Tror ja ska skippa sadeln nu de sista gångerna ja rider han :) Och ska också påpeka till ägarna att sadeln inte passar.

Vad jag kan utröna av bilderna så är den sadeln ett rent skämt till den hästen. Bommen ser alldeles för svängd ut. Tryckmärken/hotspots/udda svettfläckar på häst eller schabrak är ett tecken på att något är fel.
Om nu hästens 2 ägare tycker att denna sadeln ligger bra skulle jag ifrågasätta deras hästkunskap. Försök att prata med ägaren du "känner" och ta gärna kontakt med den andra ägaren för att reda ut detta. De MÅSTE byta sadel, annars står de där i sin okunskap med en ponny som har ont.
Lycka till!

Tack för ditt svar :) Jag ska ringa till ägaren imorgon :) Hoppas hon tar det bra. Men om hon vill hans bästa så borde hon väl va okej med att jag säger till om nått e fel. Ägarna är inte så jätte erfarna, men kan nog endå tillräckligt mycket för att ha ponnyn. Men med tanke på att han tävlas i distansritt av den ägaren jag känner tycker jag att det är ennu viktigare att han har en passande sadel.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 564
Senast: Edla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 079
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 923
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka