Passar denna dressyrsadel.

Sv: Passar denna dressyrsadel.

Personligen tycker jag du ska dra bak den en liten bit, då den dels ligger i bakvikt just nu, och är på gränsen att ta i bogbladen.

Jag tycker den ser för smal ut och den ligger på tok för långt fram.
Den ligger även i bakvikt men det kan bero på att den ligger för lång fram.

Börja med att dra bak sadeln och ta nya bilder, den ligger som de andra säger alldeles för långt fram

är det en Trainers Jessica? Ska du köpa den eller är det din? Jag köpte en sån till min häst, har inte ridit i ngn sådan innan men är relativt nöjd.
Vilken prisklass ligger/låg din i? Jag betalade 3000 för min men vet inte vad normalpriset brukar ligga på :) Tänkte om jag betalat mkt eller om jag fått den för ett bra pris ;)

Sadeln är för smal för din häst, och ligger alldeles för långt fram. Skulle vilja ha bak den minst 5cm för att komma bort från bogbladen och hamna i rätt tyngdpunkt. Tänk på att du skall sitta rakt över hästen, och inte på manken, för att den skall ha lättare att balansera upp dig.

Jag svarar alla, jag ska ta nya bilder imorgon. Men jag la den mer tillbaka idag och märkte stor skillnad så jag tror faktiskt inte att den är för smal. Den kostade mig 2000 kr för x antal år sedan men jag har kollat lite på begagnade trainers och de låg på mellan 6-8000 kr:grin:

Förresten Jessica????????Jag heter Emma

Uppdaterar bilden. Sadeln ligger nu längre bak men är det tillräckligt.

Passar den nu bättre eller ser den fortfarande för smal ut?

Om jag nu ska kontakta sadelutprovare, hur ska jag beskriva hästens rygg?
Detta är ett halvblodssto på fyra år, hur tror ni hennes rygg kommer utvecklas, vad anser ni om ryggen något särskilt man bör tänka på.

Kan ngn bara skriva på rak arm ett sadelmärke som skulle kunna passa!

Hoppas på många goda råd och tips, är tacksam!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1221615_page0.html

Min häst som har en likadan sadel och henne provade jag även pfiff amaretto på. Den såg ut att passa bra. (la dock bara på den, har inte ridit henne med den) Globus sadlar kanske? Har globus esperanza hopp, men har lagt på dressyr modellen clic och den ligger okej också.

Tänkte jag skulle ringa sadelutprovaren imorgon men vad säger jag till henne, hur ser hennes rygg ut några särskila kännetecken?

Tack för svaren!

Kan meddela att modellen är ganska bred och sadeltunneln är ca 5-6 fingrar.
Vilken annan modell/märke kan passa henne, tycker inte att hon ser ut att ha en onormal rygg utan det borde vara lätt att hitta en modell.

jag skulle prova pfiff, albion, morris & nolan, globus, crown/ideal eller andrews och kanske en likadan som du har fast vidare?
Finns säkert fler märken som kan vara idé att prova, med dessa är de jag kan uttala mej om och komma på :)

De passar ganska rak rygg, och din häst har ganska rak. Sedan kommer hon nog muskla på sig eftersom, hon var väl bara fyra år?
Sadelutprovaren borde ha koll och gör förhoppningsvis ett bra jobb! Jag tycker hon har "normal" rygg, ser inget som skulle försvåra och göra det helt "omöjligt" att hitta en passande sadel :) Lycka till, och lägg gärna ut bilder på sadlar du provar :)

På de första bilderna låg sadeln kasst, såg ut att vara både för smal och framförallt för rak. På de nya bilderna däremot tycker jag inte det ser så illa ut. Lite bredare bom kan dock behövas för den ligger något i bakvikt sett ur den vinkeln.

Blir hästen mycket rakare vid arbeten eller är de sista ryggbilderna representativa för ryggformen även under arbete?
För isf tycker jag inte du ska prova sadlar som t.ex. M&N och liknande som passar en riktigt rak rygg. Jag tror inte heller det blir så bra om du har långa kilbossor (som det är på M&N dressyr samt Andrews och Pfiff) för iom att hon är lite överbyggd kan det göra att sadeln puttas fram. Hon ser också ut att vara lite cylinderformad i kroppen och även det gör att sadlar lättare glider fram.

Det första jag tänker på är att du borde prova Crown/Ideal Jessica alt Aragorn. De kan mycket väl passa. Finns också mycket begagnat till ett bra pris, så det är bra när man har en unghäst så kan du satsa på en ny sadel om några år när hästen har vuxit färdigt. Även Frank Baines Reflex eller Albion SLK (ej riktigt gamla årsmodeller, max ca 5-6 år då de äldre har en annan passform) tycker jag du ska försöka hitta.
Har du tillgång till några andra märken i stallet som du kan få lägga på och prova/fota lite snabbt?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
260
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 274
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett