Sv: Passier
Jag vet precis vad du menar. Men jag vet vad jag vill ha för sadel

Kilbossor är det enda som funkar på hästen hittills. Han har spikrak och megakort rygg, och kilbossor är det enda som funkar (däremot evt jag inte hur långa Passiers kilbosor är...) och jag vill ha klossar fram och bak, just för att min skänkel måste ligga helt still, annars gör min häsen galoppombyten hela tiden och bockar konstant

Och jag får inte spänna mig eller hålla om hästen hela tiden för att hålla skänkeln still, för spänner jag mig tror min häst att jag vill att han ska sakta av eller öka och om jag håller om hela tiden tror han att han måste öka hela tiden. Jag kan däremot rida väldigt bra i sadlar med klosar, för jag väljer sadlar där klossarna är rätt placerade och jag har plats ändå. Men med tanke på att min häst kan göra piruetter, dra iväg, hoppa en kombination som studs och bara vara lite allmänt mongo, har jag gärna en sadel med klossar.
Dessutom så kan jag inte ha gamla Passier. De är alldeles för långa, och alldeles för obekväma för mig. Men denna Pegasus har jag inte provat och tänkte att det var ett hyfsat pris (om den passade hästen) för att kunna ändra bomvidden.
Man har inte dålig balans för att man vill ha klossar, jag har ridit min häst i en flatback utan klossar, och det gick ju bra men så fort jag stod upp i lättsits i galopp och var avslappnad åkte min skänkel runt lite och min häst gillar inte sånt. Men när jag red i en sadel med klossar blev det mycket bättre. Jag behöver inte tänka på min sits, inte min häst heller, utan vi hoppade bara och han har inte hoppat så bra på jättelänge.