Sv: Passion Dressage från equicomfort
Tjae, ska man gå efter vad vissa "experter" säger ska man kunna rida även i en vanlig sadel; finns många som sitter snyggt fastän de har sadlar som stjälper en. Måste väl erkänna att jag är lite bortskämd med bomlösa sadlar med fästena långt bak så själv skulle jag nog vilja ha lite större benstöd till "Passion" för att sitta bra (jag har ostadiga skänklar som det är; sekunden jag tar stigbyglarna så försvinner all den sits jag normalt sett har; trots stigläderfästena långt bak.) Sen finns det ju faktiskt folk som inte sitter bra i lodrät sits, folk som får ont i höfter/knän av det hela och därför behöver sitta lite i stolsits för att sitta bra.
Nog kan jag sitta bra i denna också, även om det kanske kräver lika mycket jobb med sitsen som i en bomsadel.
Priset och säkerhetsfästena gör att jag gärna hade köpt en; och för min rumpa var den faktiskt bekvämare än vad den ser ut att vara. Jag trodde den skulle kännas platt och hård, men det kändes smidigt och bekvämt och gav en känsla av att sitta betydligt närmare hästen än i de senare bomlösa jag ridit i. Men jag har inte pengar och håller tyvärr på att överväga att sälja hästen tack vare detta, så han får klara sig med de lånesadlar jag har + bomsadeln (om jag inte vinner på lotto...)
Jag har inte hunnit kolla hur flexibel den är i "bomvidd" så jag vågar inte svara hur den skulle kunna tänkas ligga på din häst. Min gissning är att det är den typ av rygg den skulle passa allra bäst på för du har lite mindre (eller mera uppmusklad) manke och då får du garanterat bättre mankfrihet. På min egna häst fick jag känslan av att den med lite användning skulle behöva lite tjockare bossor.
Till Tigertofflan:
Det här är INTE "drömsadeln" jag talade om i en annan tråd, ny provsadel av "drömsadeln" kommer troligen till veckan och då blir det ju jag som har turen att få prova den

De två första sadlarna har jag ridit en hel del i och de känns väldigt lovande - Hoppas att nästa sadel ska kännas som en fullträff så att flera kan få ta del av denna sadel.
Mitt betyg på Passion är "mycket sadel för pengarna" (men då kostar den ju även väldigt lite.) Kanske att jag skulle vilja köpa till tjockare paneler + knästöd, och eftersom det är en merkostnad på 800+400 är det fortfarande billigare än alternativen som finns.