Passion Dressage från equicomfort

Tez1

Trådstartare
Någon som klämt/känt/provat/ridit i en sådan bomlös?
Den ser ut precis som en bomsadel av engelsk typ med ett tilltalande pris.

/T

Sv: Passion Dressage från equicomfort

Låter spännande. Finns den att beskåda någonstans på internet?

Undrar också om nån vet nåt om den IRL. Ser väldigt trevlig ut, enda ? är om inte stigläderfästena är lite väl långt fram och om den är lika smal som gamla trekker master var.

http://www.equicomfort.com/

Den är helt bomlös, så hur kan den vara smal?

Åh, så du har fått hem den nu! Har du hunnit provrida den än? Hur känns den?

Åh, vad nyfiken jag blev nu! :bump:

Den ser skön ut :) Inte så snygg i mina ögon, fast ändå helt ok.
Ser ut att ligga fint på hästen med.

joneya skrev:
Den är helt bomlös, så hur kan den vara smal?

Har du tittat på dem? Har ingen som helst betydelse att de är utan bom för den skull så kan de vara för smalt sydda så att de kommer ligga mycket illa på en bred platt häst.
Även Equinelibrium är smal framtill och har fasta paneler, en superfin sadel för övrigt liksom denna passion verkar vara men den är så smal framtill liksom Trekker master var, så risken är att när man lägger den på en BRED rygg så kommer framvalvet att tryckas ut helt och hållet och så skall sadeln försöka vika/forma sig jämt utan att de korta bossarna skrynklar till sig eller lägger sig på ett vis som sedan stör genom hela sadeln och ger en obalans.

Har du inte tänkt på det? Du har ju provat många bomlösa om jag förstår det rätt, även denna passion, så nu när du vet hur jag menar så kanske du även kan svara på frågan eller rent av visa kort på den framtill så vi med breda hästar kan bilda oss en uppfattning om det kan vara möjligt eller inte. Har du provat sadlarna på olika hästar så bör slutsatsen även bli att de ligger olika bra.

Senast ändrad:

Skulle även vilja ha svar på om stigläderfästenas lägen inbjuder till stolsits eller om det går att få en lodrät sits.

Tittar man på sadelbilderna så ser man att på den hästen med smal hög manke och tunn rygg så ligger sadeln jättebra, men om jag skulle lägga den på min häst om har en rygg som ett oljefat och som är superbred runt manken så skulle sadeln beroende på hur smal den är framtill samt beroende på hur mycket man kan ändra panelerna så skulle den ligga helt annorlunda och kanske inte alls passa.

Panelerna undertill är helt flyttbara och jag skulle kunna tänka mig att det skulle gå hur bra som helst att använda ST's paneler på undersidan om det är så att man vill "padda upp sadeln" annorlunda efter hur hästryggen ser ut.

Den versionen som Equinelibrium säljer har som sagt fasta bossor och ser HEMSKT smal ut i kanalen framtill = trycker runtom manken (bossorna sitter för tätt.)

Har svårt att förstå hur det formfasta sätet skulle helt kollapsa framtill, och hur det skulle påverka bossorna? Däremot är sitsen inte vidare uppbyggd så jag skulle kanske inte vilja rida i den på en riktigt bred häst av andra anledningar.

Ska försöka se om jag kan få låna sadeln och ta lite mera foton och känna efter hur mycket den "flexar".

Bara lite nyfiken, prövade du den gamla Trekker Master?

*kl*

Den sadeln verkar ju som sänd från ovan ifall den håller vad den lovar :) Men är det inte lite stolssitsvarning på stigläderfästena? Svårt att se sådär utan ryttare på...:crazy:

Hur kan den tänkas ligga på den här hästen? Bilderna är rätt kassa men man ser lite i alla fall.
http://www.pixbox.se/alb_show_id139079_page0.html

Tjae, ska man gå efter vad vissa "experter" säger ska man kunna rida även i en vanlig sadel; finns många som sitter snyggt fastän de har sadlar som stjälper en. Måste väl erkänna att jag är lite bortskämd med bomlösa sadlar med fästena långt bak så själv skulle jag nog vilja ha lite större benstöd till "Passion" för att sitta bra (jag har ostadiga skänklar som det är; sekunden jag tar stigbyglarna så försvinner all den sits jag normalt sett har; trots stigläderfästena långt bak.) Sen finns det ju faktiskt folk som inte sitter bra i lodrät sits, folk som får ont i höfter/knän av det hela och därför behöver sitta lite i stolsits för att sitta bra.

Nog kan jag sitta bra i denna också, även om det kanske kräver lika mycket jobb med sitsen som i en bomsadel.

Priset och säkerhetsfästena gör att jag gärna hade köpt en; och för min rumpa var den faktiskt bekvämare än vad den ser ut att vara. Jag trodde den skulle kännas platt och hård, men det kändes smidigt och bekvämt och gav en känsla av att sitta betydligt närmare hästen än i de senare bomlösa jag ridit i. Men jag har inte pengar och håller tyvärr på att överväga att sälja hästen tack vare detta, så han får klara sig med de lånesadlar jag har + bomsadeln (om jag inte vinner på lotto...)

Jag har inte hunnit kolla hur flexibel den är i "bomvidd" så jag vågar inte svara hur den skulle kunna tänkas ligga på din häst. Min gissning är att det är den typ av rygg den skulle passa allra bäst på för du har lite mindre (eller mera uppmusklad) manke och då får du garanterat bättre mankfrihet. På min egna häst fick jag känslan av att den med lite användning skulle behöva lite tjockare bossor.

Till Tigertofflan:
Det här är INTE "drömsadeln" jag talade om i en annan tråd, ny provsadel av "drömsadeln" kommer troligen till veckan och då blir det ju jag som har turen att få prova den :d De två första sadlarna har jag ridit en hel del i och de känns väldigt lovande - Hoppas att nästa sadel ska kännas som en fullträff så att flera kan få ta del av denna sadel.

Mitt betyg på Passion är "mycket sadel för pengarna" (men då kostar den ju även väldigt lite.) Kanske att jag skulle vilja köpa till tjockare paneler + knästöd, och eftersom det är en merkostnad på 800+400 är det fortfarande billigare än alternativen som finns.

Tack för info.. Försök gärna fota så mycket det går.

Nu har jag fått reda på att Trekker master och Equinelibrium skulle var samma sadel som Passion, blir dock lite fundersam då både trekker och passion har flyttbara paneler medans Equinelibrium har fasta.?

Gamla Trekker master föll ur intresset efter att den dels var så smalt byggd framtill samt att om man skulle flytta panelerna så mycket som jag troligen behöver så skulle de legat utanför sadel och det är ju inte så bra. Därmot ser nya Trekker MYCKET intressant ut.

Så därför så känner jag att bilder behövs för att kunna avgöra om man skall handla en Passion eller inte.
Jag gillar sadeln just för att det inte är en massa uppbyggnader utan den ger frihet åt ens kropp, är dock lite fundersam på stigläderfästenas läge.

Det kanske är hemligt men vilken sadel skall du få hem att prova nu?

Senast ändrad:

Sadeln jag ska få hem nu har inget namn ännu så det spelar ingen roll vad jag säger att det är för sadel, skulle inte säga någon ett skvatt då den är unik än så länge.

Jag är också bra nyfiken på vad den nya Trekker Mastern får för betyg - på rena produktbilderna ser den jättefin ut. Men så ser man bilden på häst och där ser den ut att vara "muskrossare" med sin stora puckel framtill i sätet; ser inte ergonomisk ut alls i sitsen. "Puckeln" syns även på en del E-bay säljares bilder. Men skenet kan ju bedra.
SADRT3_0020_on_0020_horse_m.bmp

master4.png

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas på bilder iaf då på alla sadlarna.

Här finns ett bildspel på TM http://www.baumloser-sattel.de/ ser dock ut som den har fasta paneler.

Mm frågan är hur man isitter i den. Antingen alldeles underbart eller inte :-).

Trekker mastern är ju flera meter tjock, borde inte det kännas konstigt till häst:crazy: Passion dressage sadeln ser istället ut att vara i tunnaste laget, men den har ju som sagt utbytbara paneler.

Jag hänger fortfarande inte på vad du menar om att den inte skulle fungera på en bred häst. Var förbi hon som har sadeln och klämde lite idag och lyckades inte riktigt förstå vad du menade. Risk för att bossorna ska sätta sig ojämnt för att sadeln sitter lite snett av misstag eller vad?
Här är bild på framvalvet i ett relativt neutralt, utrsträckt läge. Sadeln är 100% flexibel förutom övre delen av framvalvet som känns relativt stabilt (vilket enligt mig är en bra detalj, för oavsett hur hästens rygg ser ut vill man inte ha tryck över manken så det är bra att den delen av sadeln inte ger vika.) Jag stretchar ut sadeln lite ojämnt så därför ser sadeln kanske lite ojämn ut, men som sagt är den helt flexibel = lägger sig som du lägger den (d.v.s. rak på en rak häst.) Jag har fotat den lite snett däremot; panelerna är jämna och sadeln låg faktiskt riktigt bra, centrerat och stadigt på min egna häst i alla fall.

flex.JPG

Nu är jag trött och borde väl fråga imorgon igen, men visst var väl panelerna flyttbara? För den där kanalen är ju inte ens värd ordet kanal...

De är flyttbara. Observera kardborreluddet som tydligt syns på bilden under panelerna :angel: ;)

Alltså jag förstår inte? Typ var och varannan (nästan varje faktiskt :smirk:) bild på en bomlös sadel som man får se underifrån har tillverkaren satt panelerna sådär VANSINNIGT nära varandra. Varför i hela världen då???? :eek: Det finns inte en enda häst som skulle kunna ha den så smalt utan att ge tryck!!

Kan verkligen inte begripa varför? Hur kunniga är tillverkarna undrar man då???
(Och kanske även återförsäljarna?)

(OBS. Frågan/funderingen är riktad till alla)

Kolla bara denna tex. :eek:
SensationUnderside.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 600
Senast: lizzie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 427
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 930
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 350
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka