Passion Dressage från equicomfort

Sv: Passion Dressage från equicomfort

Dressage supremen har samma tillverkare som Passion - eller så är det en annan tillverkare i samma land som har kopierat Passion-sadlarna.

Ansür skulle jag inte gärna satsa på även om jag hade pengar - dels har de ju stämt en annan tillverkare av bomlösa sadlar (som INTE kopierat dem!), dels har de fått skaparen av Ansür att bryta sig ur företaget och dels har jag hört (och sett på e-bay) att sadlarna nöts fulare än de borde med tanke på priset.

Har du prövat ST, Fhoenix eller Flexion annars? Antar att du är ute efter någon som ser normal ut? Vad har varit problemet med de sadlar du prövat?

Någon som hört något om detta underverk? http://www.equinewhispers.co.uk/dressagesupreme.html

Vissa påstår att det är samma sadel som Passion andra säger att det inte är samma.

Hur som så ser sadlarna lika ut, enda skillnaden är att denna Supreme har fasta paneler i kombination med att den är lika smal som Passion.

Finns en till salu på h-net..

Hur är dressage supremen smal? Tycker det är intressant att de visar att den ligger på en bred och rund cobliknande rygg där istället för som på mitt tunna varmblod.

Det är väl helt enkelt så att tillverkaren har flera val till hästsportsbutikerna som kontaktar dem och vill sälja deras sadlar.

Fasta paneler som ej går att flytta och en i mitt tycke mycket smal kanal mellan främjar inte en bredryggad häst.

Bilden på länksidan under visar en bredare kanal än den jag har på den via privatmail av försäljningssadeln.

Tittar man sedan på hästbilden så ligger sadeln i kraftigt baklut och är alldeles för smal framtill och den ligger alldels för långt fram så den är för lång för hästen om sadeln legat i hästens sadelläge och där lär hästen inte vara smalare.

Senast ändrad:

Vi är också tillbaka i sadel-helvetet. Jag överväger skarpt att avveckla hästeriet, det blir ju bara kattskit av allt... (nåja, det har kanskte inte bara med sadeln att göra, min inställning ;))

Någon som hört något om detta underverk? http://www.equinewhispers.co.uk/dressagesupreme.html

Fast ärligt talat är jag SÅ NÄRA att beställa en Carlton och en Konklusion från Ansür, för att få slut på eländet. Om inte annat så får jag väl köra runt och visa upp dem, för att få igen de närmare 40 000 kr det kostar att få hit sadeleländena...

Hade du inte en ST?

vilken av sadlarna på vanhala sidan är det du funderar på?

Bra sida.. men jag kan inte finska.. :crazy:

Jag tycker att Lippiza patron (?) ser intressant ut, men jag begriper ju inte vad det står.. kan du finska? översätta? :angel:

Vad kostar sadlarna på sidan?

Jag har varit i kontakt med den finska sidan, de samarbetar med Stall Vrå. Linda där kommer att sammanställa information om sadlarna och skicka till mig, jag kan skicka vidare...

Har också visat intresse för en Equilibre (tror jag den hette) på hastnet.se

Lånar knapp

Vill bara tipsa om att kari-flex är mycket prisvärd (5700:-) bomfri sadel (tunn flexbom men helt mjuk) i bra läder. Jag har ridit i min nya kari-flex två gånger nu och den är superskön. :banana:
Visserligen är det en islandsmodell men det kan väl passa till vilken häst som helst som fritidssadel. :bow:

satesida.jpg

vilken av sadlarna på vanhala sidan är det du funderar på?

Bra sida.. men jag kan inte finska.. :crazy:

Jag tycker att Lippiza patron (?) ser intressant ut, men jag begriper ju inte vad det står.. kan du finska? översätta? :angel:

Vad kostar sadlarna på sidan?

nu kommer jag inte ihåg exakt.. men kikake lite på lipizzan förut, skillnaden mellan de två kommer jag för allt i världen inte ihåg..men iallafall den ena hade läderbom.. kan kika närmare på det när jag vaknar i em.. är det nåt du vill ha översatt kan du ju antingen pm:a eller skriva här;)

de priser jag såg var 600€ och det blir ju ca 5400kr...

Den finska säljaren är inte tillverkaren - däremot har de nu som sagt europaagenturen (ensam försäljningsrätt inom Europa) vilket innebär att det är där man måste köpa dem om man vill ha dem (om man inte köper via EC som håller lägre pris och är de enda med flyttbara paneler.)

tänkte mest om man kunde köpa direkt av tillverkaren för att slippa omvägen via finland:p eftersom jag tyckte mig läsa nånstans att EC inte hade så många ex just på grund av europaagenturen..

men jag hängde inte riktigt med angående panelerna... på finska sidan har dom ju två modeller; en med fasta och en med flyttbara..

jag tackar för länken förresten :bow:

Tror inte tillverkaren säljer direkt till kunder då det är en sådan som storproducerar och säljer till företag direkt istället.

Jag kan inte finska så jag förstod inte skillnaden mellan de sadlar som såg likadana ut, men nu när du säger det så förstår jag varför två till synes identiska sadlar hade olika namn :)

Angående smal kanal på Equinelibriums sadel så tror jag att de gjort om sadeln 2-3 ggr; såg en bild på en sådan sadel på E-bay som var begagnad och hade obefintligt kanal för ryggraden hela vägen, sen minns jag bilderna tidigare på Equinelibriums hemsida där den såg ut att ha väldigt smal kanal framtill, och nu på den runda hästen ser det bättre ut. Men något som slog mig är att kanalen framtill på sadeln blir bredare på en bredare häst (kan försöka skissa en bild om ni inte hänger med på hur det skulle kunna vara möjligt.)

*puttar upp en gammal tråd*
jag hänger inte med joneya, du får gärna visa med en skiss :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 550
Senast: lizzie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 409
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 928
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Hur lär man sig att leva ensam?
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur