Bukefalos 28 år!

Passionsfrukt....

T

Tispe

Jag älskar att äta passionsfrukt! Men undrar att finns de i två olika sorter? Jag är van vid att de har skrynkliga skal men har nu fått hem två med släta skal och undrar då om de ändå är färdiga att ätas eller skall man vänta tills de skrynklat ihop sig?

Ett annat problem jag har är avokados. Jag älskar avokados men vill att de skall vara LAGOM men i affären som är närmast är de antingen övermjuka eller stenhårda. Om man köper en stenhård avokado så hur lång tid tar det för den att mjukna och bli "lagom". Jag brukar stå och känna på avokadona i "vår" affär men fick skäll sist av ett äldre butiksbiträde som påstod att mitt klämmande gav avokadona skavsår så nu törs jag inte köpa avokadon där mer för jag vill ju bara betala för det perfekta.

Jag undrar även över gröna bananer- är det någon här inne som köper sådan i syfte att låta de gulna hemma och blir det bra då? Jag brukar bara köpa gula bananer och hatar övermogna bananer men är ej heller förtjust i den gröna sorten.

Jag är helt enkelt allmänt nyfiken på hur ni andra resonerar med frukt- och grönsaksinköp och har ni några specialknep för att köpa det bästa så där så ni kan ha några dagaras framförhållning typ "Köper jag dessa gröna banare idag så kan jag om fyra dagar ha de som perfekta bananer till min frukostbuffe´?"?

Morötter är också ett handikapp tycker jag. Perfekta vid inköp men hur förvarar man dem bäst? Jag tycker jag testat allt men mina morötter är en förvuxna tristheter inom loppet av några dagar....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passionsfrukt....

Slät passionsfrukt är inte helt mogen, den är sötare när den börjar skrumpna. Avokado tycker inte om att man klämmer, men visst kan man krama den lite försiktigt i handen för att känna hur mogen den är. Jag köper ofta hård avokado som får ligga ett par dar i en påse tillsammans med äpplen så blir de perfekt mogna i konsistensen. :d Bananer ska ligga i rumstemperatur och inte i kylskåp, så köper du en klase med lite lätt gröna bananer så är de helt gula inom ett par dar. Morötter förvarar jag längst ner i kylen i frukt- och grönsakslådorna. :idea:
 
Sv: Passionsfrukt....

När jag pratade med en som drev fruktaffär en gång så talade hon om för mig att ju "fulare" Passionsfrukten är ju bättre är den. Så jag köper aldrig slät passionsfrukt, den lär vara sur.

Avocado köper jag bara på fruk&grönsakstbutiker då expediterna där brukar kunna hjälpa en att välja ut en lagom avocado beroende på när den ska ätas.
Själv äter jag bara grön-gula bananer eller de som precis blivit gula, jag vägrar befatta mig med de som börjar bli bruna, men dom tycker pappa är goda.
 
Sv: Passionsfrukt....

Jag håller med dig i bananfrågan. Jag tycker det är bättre att köpa perfekt mogna bananer i affären än att köpa med gröna hem för att mogna. De brukar alltid bli brunprickiga så himla fort medan de som är perfekta redan i butiken håller sig så i 2-3 dgar.
 
Sv: Passionsfrukt....

Ju skrynkligare desto bättre har jag hört om passionsfrukt.
Bananerna köper jag oftast gröngula eller i fallande skala från gult till grönt och äter dem när de blivit gula (gillar dock ej övermogna bananer med stora bruna fläckar.
Avocado köper jag grönaktiga om jag vet att det är några dagar tills jag ska äta dem, ska jag äta samma dag vill jag att de ska vara svarta och lite mjuka.

Morötter blir dåliga hos mig om jag inte har dem i grönsakslådan i kylen. har också hört att man kan förvara dem i sand i svalt utrymme och då håller de hur länge som helst.
 
Sv: Passionsfrukt....

jag tycer dom där avocadona av känt billighetsmärke som man köper ett kilo i nät oftare är fräscha än de som man köper styckvis. kanske för att färre har klämt på dem?
 
Sv: Passionsfrukt....

Eller för att folk tror att de är dåliga bara för de är billigare :D De i nät är kanon :bow:
 
Sv: Passionsfrukt....

förmodligen. jag tycker iofs oftare att de är omogna i affären så att man får vänta några dar på att äta dem. men de blir supergoda sen!
 
Sv: Passionsfrukt....

Det är svårt det där med mognad på frukt, när jag var ny på jobbet (jobbar med frukt och grönt) så var det en mkt vanlig fråga från kunderna: hur vet jag att denna är mogen?

Men har nog lärt mig lite iaf :p.
Vad gäller många frukter: kläm inte på mitten utan på toppen och botten. Som på avocado, längst upp och längst ner, svårt att förklara hehe.
Samma med mindre meloner, mango, papaya, kläm mellan botten och toppen.

Bananer ska aldrig förvaras i kylskåp, ha dom i rumstemperatur så blir de gula bara på ngn dag.

Passionsfukt, godare ju fulare de är, precis som ngn skrev tidigare :D.

Annat tips: ha tomater i rumstemperatur innan förtäring, blir mkt mer smak på dom.

Morötter har jag i svalen. Skulle de bli lite skrumpna eller torra, lägg dom i vatten över natten! :idea:
 
Sv: Passionsfrukt....

Om man vill veta om avocadon är mogen så ska man trycka lite försiktigt på knopp-märket. Sviktar det fint så är den mogen, är det stumt och hårt så är den inte mogen. (Och går tummen in så är den oätlig... :D)
 
Sv: Passionsfrukt....

Passionsfrukt blir skrynklig med tiden, till slut så skrynklig att den torkar ut inuti. lagom är bäst :)
Avokado mognar fort om du har den framme, ett tips är att låta ligga med äpplen (gör att det mognar fortare!) och sedan lägga in i kylen när den är lagom mjuk. (om du inte äter den då direkt såklart)
Bananen som är väldigt gröna blir gråa. Men om de är gröna med en tillstymmelse till gult så brukar det inte vara några problem. Mognar på någon dag.
Ska alltid förvaras i rumstemperatur, kyla gör dem gråa.

Morötter ska förvaras kallt om man vill att de ska hålla länge.

Generellt kan man säga att grönsaker behöver förvaras kallt medan frukt ofta klarar sig utanför kylen.
 
Sv: Passionsfrukt....

Avocado köper jag grönaktiga om jag vet att det är några dagar tills jag ska äta dem, ska jag äta samma dag vill jag att de ska vara svarta och lite mjuka.

Finns olika sorter som är olika i färg. Behöver inte ha med mognad att göra.
 

Liknande trådar

Utrustning Har då haft en massa sadlar hemma hos lillkillen för att hitta en passande. Fick ingen sadel med honom så jag har ridit barbacka en...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp