Passpapper

Sv: Passpapper

svenska hästavelsförbundet skickade jag mina till:) fast då är det en korsning med känd härstamning... om det kan spela roll?

Jag skickade min d-ponnys papper (utan stam) till ASRP, Avelsföreningen Svensk Ridponny....Men quarter korsningen ska jag nog skicka till svenska hästavelsförbundet...

Min är också känd härstamning.

Är det något annat man ska skicka med än papprena som ID-kontrollanten fyllde i?

jag skickade med kopia på kvitto iaf.. kommer inte ihåg om d va nåt mer faktisk.. va rätt länge sen.. fast nåt vagt minne om att man skulle skriva lite om hästens bakgrund har jag också..

ouuups:o ser nu att jag tappat o:et i känd.. han är alltså okänd härstamning

jajusteja.. jag vart tvungen att få en åldersbestämning av vetten också som jag skickade med.. men eftersom du känner till din hästs bakgrund så behövs kanske inte sånt...

Oftast är det väl till rasföringen för svensk ridponny.
Jag mailade hästavelsförbundet och frågade. Berättade vilka korsningar han var, och de hänvisade mig till asrp. Kontaktade de ockå. Tycker det är bra att kontakta sin rasförening innan man skickar iväg papprerna så man vet att de kommer rätt. annars kan de komma fel, och tar då mycket längre tid att få sitt pass.

Min är också känd härstamning.

Är det något annat man ska skicka med än papprena som ID-kontrollanten fyllde i?

Det är ett papper till man ska skicka med. Det kan du ladda ner från asrp. Där ska du fylla i stam (om det finns), ägare, ålder osv.

Min pålle är importerad därför skickar jag med hans gamla pass, ID-kontrollantens papper plus tagel, plus det pappret jag fyllde i.

Lycka till :bump:

Senast ändrad av en moderator:

när jag skulle ha pass på min fjording va jag tvungen att ringa en kontrollant för avritning o signalemetsbeskrivning + tagel prov, fast att hästen hade full godkänd stam.
vet inte hur det är med andra raser men skulle tro att det är något liknande.
har du stor häst så ring ASVH så kan dom säkert hjälpa dig.

Min häst är 155cm och han registreras som ridponny.
Var också tvungen att göra en signalamentbeskrivning, chipmärkning och tagelprov, fast han har full stam och alla papper i sin ordning. De vet ju inte om du skickar in fel registrering av fel häst.

enklast är om du ringer/mailar och frågar, då får du riktig information. det skadar aldrig.
Att sitta på buke och fråga folk om vart du ska skicka dina papper, är inte lika givnde som att ringa/maila och få ett korrekt svar. De kan liksom sin sak där.

Maila/ring först ASVH, så kan de hänvisa dig till den förening du ska kontakta. det var så jag gjorde, och hamnade på ASRP.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför ska man egentligen skicka in passet då hästen avlider? Vad händer med det? Min häst finns inte mer men jag har inte orkat ta tag... 2
Svar
20
· Visningar
1 394
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hästmannen-sista striden… Finns denna inte att se någonstans verkligen?!🤔😓 Letat överallt,skapat konton och allt möjligt men ingenstans...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: Messy
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31