Påtalar ni fel på fakturor?

Inte riktigt kanske, men åtminstone 15% skulle jag säga. Men då är det fakturor som inte är färdiga mallar, så det är ju mer förståeligt. :)
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)

45-60 fakturor per år är nog inte att räkna som "en del", jag betalar lätt mer än dubbelt så många som privatperson på ett år och jag kan inte ens minnas senast någon var såpass avvikande att jag reagerade. Så jo, din statistik känns ganska alarmerande faktiskt.
 
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)
Det verkar också osannolikt att en person som du som inte har eget hushåll, skulle få lika många eller fler fakturor/år än de flesta i tråden. Gissningsvis får du färre än de flesta, men ändå många, många fler som är felaktiga. Det är konstigt.
 
Påtalar ni fel på fakturor? Nu menar jag som privatpersoner alltså. Säg att ni ser att momsen saknas, att summan inte stämmer, det blivit dubbeldebiterat etc. etc.

Jag fundera vidare. Jag sitter med två företag också, förutom privatekonomin och jag varken skickar eller tar emot så många felaktiga fakturor som du har. Inte ens sammantaget, skickade, mottagna, företaget OCH privat.

Vad är det egentligen för fel på alla dessa fakturor som du får?
 
Inte riktigt kanske, men åtminstone 15% skulle jag säga. Men då är det fakturor som inte är färdiga mallar, så det är ju mer förståeligt. :)
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)

Men det är ju orimligt.
Inte ens min tekniskt inkompetenta partner skulle lyckas med det.
Jag gör hens fakturor i excel, men inte ens där kan man göra så fel. Vad sjutton är det för företag?
 
@Dressyrtjejen_97
Skulle du ha lust att lägga in bild på några fakturor (censurerade såklart) som saknar moms, felaktig summering eller dubbeldebitering? Jag har jättesvårt att förstå vad du menar eftersom jag själv sällan råkar ut för något liknande som privatperson, så det hade underlättat för att förstå på vilket sätt fakturorna är felaktiga.
 
Enda gången jag kan komma på var stallhyran, när det på slutsumman stod att jag skulle betala minussaldo, tyckte det var väldigt märkligt och hörde av mig.

Visade sig att jag skulle få pengar tillbaka (som jag förvisso aldrig fick men det är en annan historia). Ser jag att något är tokigt tar jag det direkt, men oftast vet jag redan på förhand vad det kommer gå på.
 
Oj vilken guldgruva för företag som vill lura åt sig mer pengar med tanke på hur få det verkar vara som kollar fakturorna!

Privat kollar jag absolut igenom fakturorna, men vi får inte särskilt många och det är ofta samma varje månad så det går fort.

På jobbet (myndighet) har vi rutiner för vad som ska kollas och det kommer mycket felaktiga fakturor. Även en hel del bluffakturor t.ex. sommartid när blufföretagen vet att det kan finnas vikarier som inte har full koll. Får ca 15-20 st fakturor per vecka och det är minst ett par stycken varje vecka som behöver parkeras eller avvisas för att det saknas underlag, är felaktiga timpriser eller annat som inte stämmer.
 
Oj vilken guldgruva för företag som vill lura åt sig mer pengar med tanke på hur få det verkar vara som kollar fakturorna!

Privat kollar jag absolut igenom fakturorna, men vi får inte särskilt många och det är ofta samma varje månad så det går fort.

På jobbet (myndighet) har vi rutiner för vad som ska kollas och det kommer mycket felaktiga fakturor. Även en hel del bluffakturor t.ex. sommartid när blufföretagen vet att det kan finnas vikarier som inte har full koll. Får ca 15-20 st fakturor per vecka och det är minst ett par stycken varje vecka som behöver parkeras eller avvisas för att det saknas underlag, är felaktiga timpriser eller annat som inte stämmer.
Måste ju hacka in på e-fakurorna för att skicka bluf fakturor.

Sedan måste jag ju godkänna fler gånger om jag ska betala till ny mottagare och då kollas det upp.
 
Inte riktigt kanske, men åtminstone 15% skulle jag säga. Men då är det fakturor som inte är färdiga mallar, så det är ju mer förståeligt. :)
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)
Jag tror du överdriver eller har svårt med matten.
 
Privat kollar jag absolut igenom fakturorna, men vi får inte särskilt många och det är ofta samma varje månad så det går fort.
Är en stor andel av dem felaktiga? Jag förstår absolut att företag är utsatta för både det ena och det andra, men dina privata? Upplever du samma sak som @Dressyrtjejen_97 ?

För mig är det så totalt främmande att fel/bluffar skulle ske så mycket på privata fakturor.
 
Har privat bara varit med om felaktig faktura en enda gång och det var när jag gjort en beställning och sedan returnerat en del av varorna som sedan inte hunnit registreras som retur innan fakturan skickades ut. Då stod de returnerade varorna såklart med på fakturan men det var inte några problem att rätta till det. I ärlighetens namn ser jag inte det som ett egentligt "fel" iom att deras fakturaunderlag i systemet var helt korrekt när fakturan skickades. Sitter inte nitiskt och kollar varje siffra men får jag en faktura så vet jag vad den gäller och vet därmed också vad beloppet ska ligga på. Om beloppet är något annat än vad jag trodde så går jag upp och läser specifikationerna mer ingående för att kolla vad det är som diffar, någon extra avgift, rabatt eller vad det nu kan vara.

Har man så många felaktiga fakturor som TS verkar ha så är frågan om man kanske ska överväga att inte vara kund hos dessa företag mer.

I jobbet händer det oftare att vi får felaktiga fakturor, men jobbar inom ett lite speciellt område där majoriteten av fakturaunderlaget skrivs in manuellt och då kan det bli alla möjliga fel. Ofta är det datum för de olika aktiviteterna som blir fel och då får vi skicka tillbaka fakturan för rättning.
 
Mitt personnummer har blivit "kapat" ett par gånger. Då fick jag konstiga fakturor. Men de var så konstiga att jag ringde företaget, tex att jag hade beställt teknikprylar för 27 000 o dyl. Företagen jag då ringde till, fattade genast vad som hänt och jag behövde inte betala.
 
Oj vilken guldgruva för företag som vill lura åt sig mer pengar med tanke på hur få det verkar vara som kollar fakturorna!

Privat kollar jag absolut igenom fakturorna, men vi får inte särskilt många och det är ofta samma varje månad så det går fort.

På jobbet (myndighet) har vi rutiner för vad som ska kollas och det kommer mycket felaktiga fakturor. Även en hel del bluffakturor t.ex. sommartid när blufföretagen vet att det kan finnas vikarier som inte har full koll. Får ca 15-20 st fakturor per vecka och det är minst ett par stycken varje vecka som behöver parkeras eller avvisas för att det saknas underlag, är felaktiga timpriser eller annat som inte stämmer.
Anledningen till att jag inte kollar är att de flesta fakturor jag får är på samma/liknande belopp månad efter månad då är det endast avvikelser jag söker. När jag beställer något på nätet betalar jag direkt och kollar givetvis att beställningen är korrekt och på det förväntade beloppet men det är mer för att kolla mig själv att jag gjort rätt. Har aldrig varit med om att något företag gjort fel på en sådan summering. Det är automatiska summeringar.

Om jag gör beställningar/avtal typ renovering/bilreparationer/veterinärräkningar kollar jag givetvis noggrannare, fel där beror mer på oenigheter om vad som ska betalas än om räknefel och dylikt och så givetvis folk som försöker sko sig på folk som inte vågar protestera.

De flesta privatpersoner har hyfsad koll på vad de beställt och vad de ska betala, med företag är det annorlunda då man inte har samma naturliga kontroll,
 
Jag har rätt bra koll på mina fakturor och har aldrig fått några felaktiga fakturor vad jag kan minnas. Eller jo kom på en, och den gällde stallplats där man fakturerat för en tjänst jag ej efterfrågat.
Att du har så många felaktiga låter ytterst märkligt...
 
Senast ändrad:
Anledningen till att jag inte kollar är att de flesta fakturor jag får är på samma/liknande belopp månad efter månad då är det endast avvikelser jag söker. När jag beställer något på nätet betalar jag direkt och kollar givetvis att beställningen är korrekt och på det förväntade beloppet men det är mer för att kolla mig själv att jag gjort rätt. Har aldrig varit med om att något företag gjort fel på en sådan summering. Det är automatiska summeringar.

Om jag gör beställningar/avtal typ renovering/bilreparationer/veterinärräkningar kollar jag givetvis noggrannare, fel där beror mer på oenigheter om vad som ska betalas än om räknefel och dylikt och så givetvis folk som försöker sko sig på folk som inte vågar protestera.

De flesta privatpersoner har hyfsad koll på vad de beställt och vad de ska betala, med företag är det annorlunda då man inte har samma naturliga kontroll,
Säger samma. De flesta fakturor är lätta att begripa. Jag betealar alltid xx kr för tilläggsavtal för internet. xxxx kr kvartalet för bredbandet, billånet kostar exakt samma summa. Elen kolla rjag förbrukningen på oc av det följer att summorna blir rimliga. Jag letar inte fel. För jag hittar inga.

Säger samma sak som flera andra @Dressyrtjejen_97 - du behöver hjälpa oss att förstå. Kandu inte lägga in bild på en typisk felaktig faktura?
 
Jag har fått fel fakturor från Telia och Canal digital, flera stycken i år pga flytt och ändring av avtal. Telia skickade en felaktig faktura, när jag ringde såg dem att det var fel och sa att de plockade bort den. Sen fick jag en eftersänd påminnelse en dag innan de skulle skicka den till inkasso. Har pratat med dem säkert 15 gånger och fått olika svar och vilkor..
Canal digital har också skickat fel belopp på fakturor som man kan och får ändra själv enligt kundtjänst. Jag tänker att de hoppas att folk betalar in summan de ser utan att tänka närmre.
 
Felen är som exemplen i TS. Saknad moms, för lite betalt etc. etc. Det är av företag som inte har standardmallar, och där jag köpt en vara eller tjänst flera gånger och således vet vad "rätt" summa är. :)
 
Är en stor andel av dem felaktiga? Jag förstår absolut att företag är utsatta för både det ena och det andra, men dina privata? Upplever du samma sak som @Dressyrtjejen_97 ?

För mig är det så totalt främmande att fel/bluffar skulle ske så mycket på privata fakturor.

Jag får mest samma fakturor varje månad, typ mobil, barnomsorg och sophämtning och det är sällan något fel men det har hänt enstaka gånger så visst kollar jag.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 673
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Skola & Jobb En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift. "Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
14 849
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp