Påtalar ni fel på fakturor?

Kan inte minnas att jag varit med om att det blivit fel. Men många av mina fakturor kommer som e-fakturor och där tittar jag inte ens.
 
Kan inte minnas att jag varit med om att det blivit fel. Men många av mina fakturor kommer som e-fakturor och där tittar jag inte ens.
Ja jösses. Jag har betalat mina fakturor i över 40 år. Kan inte minnas att jag någonsin haft skäl att misstänka fel. Än mindre hittat några.

Felaktiga belopp kan jag hitta men då är det uppenbara fel. Som den faktura från byggfirman som offererat 20' och fakturerade 70......:D

@Dressyrtjejen_97 - jag tror du får förklara närmare. Vi är många som är förbryllade. :)
 
Jag har det mesta på autogiro eller e-faktura, kollar aldrig. Resten brukar bli med Klarna, det kollar jag inte heller. Ser totalsumman bra ut så betalar jag.
 
Nä, inte om man får typ en faktura från Telia eller Klarna med färdiga mallar, det är när man inte får det som felen dyker upp... :angel:
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!
Jag har aldrig hittat fel på fakturor typ hyra el, telefon, studiemedel, försäkringsbolag etc, dvs alla standardmässiga fakturor som jag betalar varje månad och knappast annars heller. Många gånger är det samma summa månad efter månad.

Jag kollar fakturor när det gäller beställda varor/tjänster , mest för att se att det inte blivit missförstånd och felleveranser - aldrig när det gäller matematiken, om nu inte räkningen skulle vara manuellt tillverkad-vilket inte hänt. Klart det finns företag som vill luras, misstänker jag något sådant så handlar jag inte med företGET

Jag fattar inte vad för företag du anlitar, 20% fel är mycket när ingen annan tycks ha problem. Att det fattas moms borde bara kunna ske mot företag som normal handlar mycket med andra företag. Den absoluta majoriteten av fakturor genereras automatiskt så räknefel förkommer inte.

Skulle det vara ett fel som är betydande påtalar jag det, åtminstone om det är till min nackdel.
 
Nu tror jag nog iofs att min lokala hantverkare kan ligga någonstans däromkring men de är som sagt ökända och extrema... :cautious: annars håller jag med dig, 20% är VÄLDIGT högt.

:laugh: Ja, det är ju en sak om man har EN leverantör där det förekommer fel på fakturorna! Men att det skulle vara fel på flera fakturor från olika leverantörer så ofta, det bedömer jag som högst osannolikt.
 
:laugh: Ja, det är ju en sak om man har EN leverantör där det förekommer fel på fakturorna! Men att det skulle vara fel på flera fakturor från olika leverantörer så ofta, det bedömer jag som högst osannolikt.

Seriöst, de ville påstå att de använt en STOR mängd material till mitt badrum som är minimalt, typ 2,2x2,5m... det är en sabla tur att jag har lite koll och inte ger mig. Jag misstänker att det är många som bara betalar när fakturan kommer :mad: Jag har hört samma saker från andra i byn, fakturorna stämmer sällan. Offerten jag fick var dessutom inte korrekt uppställd... :grin:
 
Seriöst, de ville påstå att de använt en STOR mängd material till mitt badrum som är minimalt, typ 2,2x2,5m... det är en sabla tur att jag har lite koll och inte ger mig. Jag misstänker att det är många som bara betalar när fakturan kommer :mad: Jag har hört samma saker från andra i byn, fakturorna stämmer sällan. Offerten jag fick var dessutom inte korrekt uppställd... :grin:

Låter som en väldigt oseriös hantverkare.
 
Seriöst, de ville påstå att de använt en STOR mängd material till mitt badrum som är minimalt, typ 2,2x2,5m... det är en sabla tur att jag har lite koll och inte ger mig. Jag misstänker att det är många som bara betalar när fakturan kommer :mad: Jag har hört samma saker från andra i byn, fakturorna stämmer sällan. Offerten jag fick var dessutom inte korrekt uppställd... :grin:
Varför anlita någon som alltid trasslar med räkningar?

Men det är den här typen av räkningar jag kollar noga. Och där det finns fel mer frekvent.
 
Uppenbara tokigheter kollas såklart upp och påtalas., men det finns andra saker att lägga energi på än att lusläsa och leta fel på fakturor, men å andra sidan lägger jag sällan energi på att leta fel om helheten är okej, oavsett vad det må vara.
 
Satt och betalade ett antal fakturor som kommit senaste veckan nu. Kom att tänka på det här; Påtalar ni fel på fakturor? Nu menar jag som privatpersoner alltså. Säg att ni ser att momsen saknas, att summan inte stämmer, det blivit dubbeldebiterat etc. etc.

För mig är det självklart att påtala fel. Inte bara då det gäller saker som skulle bli dyrare för mig, som dubbeldebitering, utan även när jag egentligen skulle tjäna på det, som t.ex. när momsen saknas eller summan blivit för låg.
Jag gör det för att rätt ska vara rätt. Är det någon som avrundat 1 krona fel kanske jag inte säger det, men diffar det mer än typ 10 kr mot vad det skulle vara, känns det moraliskt fel att inte påtala det. Företaget ska ju få rätt betalt för sin produkt eller tjänst!

Hur tänker ni kring det? Och varför då? :)
Jag skulle påtala om jag upptäckte, har hänt någon enstaka gång typ med stallhyran där jag ungefär vet vad den alltid ligger på och så har stallägaren glömt fakturera för typ hö och strö = halva hyran. Men det krävs den kalibern av fel om jag ska upptäcka, annars passerar det. Jag kollar slutsumma, ocr och så betalar jag. Händer alldeles för ofta att jag t.o.m. betalar samma räkning två gånger så att jag får krångla med utbetalningsavier.
 
Privat kollar jag att slutsumman stämmer annars kollar jag vidare.

Jobbar som upphandlare och skulle önska att fler granskade sina fakturor på jobbet innan de arresterar dem för det sätts i system av många leverantörer att försöka lura myndigheter och granskas inte fakturan så blir det enkelt att luras
 
Jag påtalade när jag fick en post för inglasning av balkong på min hyresavi förra våren, eftersom jag inte har någon balkong. Hade väldigt roligt åt det ett tag, men det visade sig vara ett missförstånd - jag hyr av en bostadsrättsförening, och de som äger sina lägenheter skulle betala för inglasningen vare sig de hade balkong eller inte, så att säga - men vi som hyr slapp, vilket de som hanterar ekonomin inte hade förstått. Det är nog enda gången under typ 20 års räkningsbetalande som jag har hittat fel faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 518
Senast: Imna
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 853
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 693
Skola & Jobb En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift. "Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
14 919
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp