Patella luxation

Ainon

Trådstartare
Nu blir jag orolig att Uno har patella lux då jag läste om symptomen i en tråd. För han kan när han travar/galopperar lyfta upp ena bakbenet och gå på 3 i ett språng. Det sker vad jag märkt lika mkt med båda bakbenen och kan ske flera gånger under en 30 min tur.
Har trott att det bara är något endel småvoffsar gör...

Han är 6 månader och gjort det sedan jag fick hem honom (så länge jag kan minnas iaf, minst sedan 3 månaders ålder iaf)
Hur tidigt kan man röntga?
Har de ont när de hoppar till sådär (verkar inte så på han dock)?

Om en hund har PL lux, kan man göra det bra då så hunden håller för ordentlig träning?

Senast ändrad:
Sv: Patella luxation

En veterinär röntgar inte för att kolla om hunden har patella luxation. Han känner efter om knäskålen rör sig ur sitt normala läge.

Har en hund detta problem, så gör det så klart ont om knäskålen kommer/hoppar ur läge. Dock mer ju värre grad det är.
En del unghundar kan tillfälligt få lindrig patella luxation, som försvinner med ökad muskulatur. Dock brukar detta vara endast under en kort period.
Grav patella luxation måste opereras.

Låt en veterinär, som är duktig på just leder mm undersöka din hund. Det kostar inte många kronor.

Senast ändrad:

Min ena hund fick detta när hon var runt 7 månader och det försvann runt 13 månaders ålder.

Hon undersöktes och böjdes av veterinär flertalet gånger, och röntgades även utan resultat.

Kolla med din veterinär, jag tror att det växer bort som russinbulle skriver.

mina två små hoppar ibland på tre, har de alltid gjort och båda är godkända i knäleder, och springer på som bara den =)

har däremot upptäckt att min ena kan få otäcka tovor i ljumskarna o insidan låren högt upp. samt i sina stor apälsbyxor bak. tror att dessa kan vart lite anlednign till hans hoppande med =9

Kan kanske lugna dig lite med att min vovve började dra upp ena bakbenet vid 3 månaders ålder och sen dess har hon studsat omkring på 3 ben när vi varit utomhus (vinter som sommar). Hon går ett par vanliga steg, drar upp benet ett par steg osv.
Har varit grymt nojig för patella lux men nu när hon blev 18 månader så både patellaundersökte och röntgade jag henne och det visade ingenting. Alltså är det bara svammel från hennes sida, det var kallt och blött i gräset där när hon var 3 månader gammal och hon fick för sig att dra upp benet och sen "satte det sig i huvudet" på henne.

Det sägs ju dock vara rätt vanligt med patellaupphakning och patella lux bland små hundar så man vet ju aldrig, men å andra sidan så sägs ju små hundar vara bra på att "svammla" också så..;)

Min cavaliertik fick patella luxation som vuxen. Syntes dock ingenting när hon rörde på sig, utan det var när hon satt still vi märkte det. Enligt vet. gjorde inte själva urhoppningen ont, däremot skadorna som blev på mjukdelarna runt om.
Efter op. blev hon helt symptomfri. Hon springer fortfarande flera timmar om dagen vid 11 års ålder.

Min tant är opererad på båda knäna tyvärr...
Vet inte om det var patellaluxation/upphakning eftersom vi aldrig fick något namn på det men det är vad jag alltid har trott/antagit.
Hon är en mellanstor terrier och enligt min bedömning verkade det inte göra ont utan hon kunde fortsätta springa på tre ben.

På henne var det så illa att när det väl hakat upp sig var man tvungen att hjälpa henne att rätta tillbaka det genom att böja ihop benet. Hon blev helt frisk efter op och sjukgymnastik.

Tänkte bara meddela att veterinären inte hitta några fel öht på Unos ben, tack gode gud :)

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 035
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka