Patella upphakning - igångsättning

ankic

Trådstartare
Killen har nu varit igång en vecka efter ny diagnos .Patella upphakning hö.bak
Vet. trodde att det kom från att han tappat musklerna .
Han har stått sedan Juli ,blivit behandlad hö.fram som visade sig inte var ngn skada .
Vi ska nu longera i trav och galopp ca 10min/dag samt skritta i kuperad teräng .
I dag då jag longerade hakade hö.bak upp sig ganska många ggr.
Brukar det vara vanligt att det är till och från med upphakningarna ?
Hur ska jag forsätta ? Det är "bara" små upphakningar ,inte att det far ur .Men lite smått obehagligt ,han reagerade även då jag tog linement efteråt

Sv: Patella upphakning - igångsättning

När hästar har patellaproblem så är uppbyggnaden viktig och som vet säger kommer problemen oftast nör dom fått stå ett tag o tappat muskler. Jag skulle inte longera då du får en vridning i knäet hela tiden, utan rida/tömköra på rakt spår eller helst av allt klättra och bygga upp bakmuskulaturen innan du börjar med böjda spår.

Om man vill "provocera" fram patella/knäproblem så tar man ju hästen på en mindre volt.En del av diagnosticeringen.

Ge Bvitamin.

Ju mer dom får röra på sig och komma igång ordentligt försvinner det mer. Som med ponnyn här hemma som också har det, hon har vilat i ca 2 veckor (bara) pga ont i munnen och då har benet hakat upp sig jättemkt, men ju mer hon kommer igång desto mindre blir det. När hon är helt igång och rids nästan varje dag märks det knappt att hon har det! :D Lycka till!

SE till att hästen inte skos för lång i tån(överrullning), ge b-vitamin antingen via spruta i halsen lr genom maten. du kan också klacka up bakskorna.

Uppklackning och b-vitamin hjälpte inte min häst, men hon hakar alltid lite extra i slutet av skoperioden. och om hon inte tränas regelbundet. Ibland kan det gå två månade utan minsta lilla hakning -ibland hakar hon dagligen. Hon har haft patella sedan jag köpte henne, alltså minst två år(hon är 6 nu). växer det inte bort snart kommer vi kanske operera henne. Men hon klarar sig bra ändå, går reg dressyr och lok hopp än så länge. sikte på mer i dressyren. hon hakar aldrig på banan eller under arbete på plant underlag.

Mitt råd är att du klättrar mycket och arbetar hästen. det stämmer att patellan kan försvinna om hästen musklar sig mer.

Tack för er svar , ska försöka att tömköra honom ( har aldrig försökt tidigare) och så får dottern skritta .
Hur långa skritturer kan man rida? Har inte märkt att det händer i skritt utan endast i trav ,så man borde kunna skritta honom 20-30 min .
Tycker ni att jag ska fortsätta med linement ?

Tack för er svar , ska försöka att tömköra honom ( har aldrig försökt tidigare) och så får dottern skritta .
Hur långa skritturer kan man rida? Har inte märkt att det händer i skritt utan endast i trav ,så man borde kunna skritta honom 20-30 min .
Tycker ni att jag ska fortsätta med linement ?

som sagt klätring är super för att muskla...men skritta gör nog inte nått de kan ni göra som du skriver å säkert längre pass...men tänk på att inte klättra i för branta backar direkt utan ta gärna lååååååånga backar som stiger gradvis och sen korta som är lite brantare och uppför är lättare än nerför....

be någon visa dig hur man tömmkör som kan...det kan vara lite knepigt innan man kommer på tekniken....och för att få full effekt av de så bör man få instruktioner om hur man gör...

liniment????

tja...inte för att jag tror de har någon som helst effekt men varför inte ....de är väll om inte annat skönt för hästen!!

Att träna cavaletti är super, samma att låta dem skritta i lite djupare snö.
Benen ska alltså tränas på att lyftas UPP, men inte överansträngas.

Li

För en gångs skull är det bara att se fram emot vintern &snön.
Cavaletti i skritt eller trav?

Man ser tydligt i trav att han inte trampar in med hö.bak ,det syns inget på vä.

Nu ser jag att du bor i norrbotten, sicken tur! Hoppas det BLIR snö nu...:mad:
Patellan kommer nästan uteslutande från att hästen inte har de muskler som krävs.
Det beror på hur vältränad din häst är.
Träning, men väldigt sakta ger bäst resultat.
Och efter det: en jämn och fin ridning så att det inte blir för stora kullar och dalar.

Cavaletti i trav är nog inget problem, men med snön ska man ta det lite lugnare så man inte överanstränger. Men all snö kommer ju inte samtidigt, så ut och skritta någon dm, det gör susen. :)
Redan nu kan du ge dig ut i skog och mark där hästen måste lyfta lite extra.
Skritta i uppförsbackar är bra, men inte för mycket innan muskler är på plats.

Själv kan jag inte börja rida innan årsskiftet, men åhhh vad jag längtar! :bump: :banana:

Li

Senast ändrad:

KL

Kan man verkligen komma åt patella med liniment?
Trodde att den satt djupt under musklerna, är jag helt puckad nu :confused:

WB

patella är en sena, eller rättare sagt tre st som "håller ihop knäet...hästar kan ju låsa benen/t vid vila och patella senan har en uppgift där, men ibland så låser sig benen iallafall och det är det vi kallar för "patellaproblem"
symtom på dessa problem kan vara väldig små eller väldigt problematiska och vid ex en operation så snittas en av senorna så dom inte "fastnar" i felläge vilket kan göra väldigt ont på hästen om den är i rörelse just då...

Det gäller att styrka muskulaturen runt knäleden så att de slappa ligamenten får stöd av en "muskelkorsett". Ren styrketräning med andra ord, mycket skritt på fast underlag eller i kuoerad terräng, försiktig klättring efter en period av arbete på slät mark. Inte en massa arbete på volter, oavsett om du tömkör eller longerar. Tömköra i naturen kan vara en bra idé. men det är av mindre betydelse om du sitter på eller ej.

Räkna med en uppträningsperiod på bortåt 3 mån där du successivt ökar intensiteten i träningen.

Min polle har också känning av det. Det har dock bara varit på vintern när han stått still och blivit kall. Dom dagarna han haft det så har jag brukat lagt på ett fleece täcke och sedan gått runt lite med honom på gårdsplanen och skrittat och travat lite, då brukar det släppa för mig. Och jag måste rida honom typ varje dag (under vintern) så han är i gång.

Eftersom han har stått sedan 1/7 så kan jag tro att musklerna är ganska borta , huden är ganska lös över bakbenen ( lår)

Vi får gå sakta fram och hoppas att det ordnar sig

Tja, det skadar väl inte. Dock inget som kan ersätta en uppträning av muskulaturen i området. Vit E skyddar ju muskelceller mot fria radikaler, kan vara bra till otränad häst som ska styrketräna.

Vit B brukar ges i höga doser till hästar med patellaupphakning. Men det har han kanske redan fått?

(Höga doser = injektion)

Liknande trådar

Hästvård Har skapat tidigare trådar ang. våran häst som på sista vet.besöket fick diagnosen Patella upphakning hö.bak + ngt stela hasar. Vi...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: martha
·
Hästvård I går så träffade jag en finsk veterinär ( känd för att vara duktig).Våran häst är beh. på klinik :sprutad i flera leder ( cortison) i...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III