Patellaupphakning, eller?

pinky

Trådstartare
Igår kväll när jag ställde in Elvira i boxen så sträckte hon ut ena bakbenet rakt bakåt och höll det kvar där en stund. Benet vibrerade lite lätt, och det så precis ut som när en katt sträcker ut benen efter att ha sovit en stund.

Jag har aldrig sett en häst göra så, men tänkte direkt på patellaupphakningar som väl kan uppkomma på unga hästar i en viss ålder. Hon är ju 3,5 år nu...

Har inte sett några tecken på att hon skulle vara dålig i övrigt.

Bör jag oroa mig, eller sträckte hon helt enkelt bara på sig?

Sv: Patellaupphakning, eller?

jag tror inte att du behöver vara orolig!

jag har sett flera hästar som sträcker på sig både på ena och andra viset!

Hon sträckte garanterat på sig!

Vid patellaupphakning så fastnar de till i ett steg när de rör sig (kan iof hända när de står still också men märks inte förrän de går framåt). Händer i det böjda skeendet.

Som de andra sagt, hon sträckte nog bara på sig. Sett flera hästar i vårt stall sträcka på sig så, flera gånger. :)

min häst sträcker på sig så dagligen, tillhör morgonjympan ;)

oroa dig inte!

Så gör vår arab nästan varje gång man lyfter bakhovarna:rofl:

Han passar på att stretcha lite då;)

Min häst sträcker ut frambenen rakt fram och går ner så långt att magen är i marken:eek::rofl: hon ser ut som en katt:love:

Så du behöver inte oroa dig:)

Tack för de lugnande svaren!:D

Det som gjorde att jag reagerade var just det att hon stannade till mitt i steget, innan vi var helt inne i boxen, och sträckte bak benet.

Raspade lite på bakhovarna igår, och hon visade inga tecken på att vara störd, och visar som sagt inget annars heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 866
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 129
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 873
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka