Patellaupphakning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zolitary
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 715
Z

Zolitary

Är det någon som har erfarenheter av att ha avlat med ett sto som har patellaupphakning? Har det visat sig ärftligt?
Har pratat med vet på SLU och dom säger att det inte finns några forkningar gjorda på detta. Däremot vet dom att patellaluxation är ärftligt. Har även talat med andra vet som säger att upphakningen inte är ärftlig men jag har även hört tvärtom av andra människor.
Står nu i valet o kvalet att avla på en med upphakning men det känns inte bra, jag vill ju inte chansa på att fölen får det..

Sv: Patellaupphakning

Jag har avalat på ett sto som är opererad för lindrig patellaupphakning, hon har nu fått 5 avkommor, en av dem fick patellaupphakning av "grövre varaiant" än sin mor, de andra 4 har det inte synts några som helst upphakningar på.

Så om det är ärfligt eller inte vågar jag inte svara på, många unghästar har det och de växer bort, och många av dessa ston går sedan i avel.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: Sassy
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka