Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

D

Dundret

..min mammas katthållning!:mad:
Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar och alla tycker om henne och speciellt hennes katt. En 8-årig kastrerad hankatt, som är både inne och ute. Min mamma är jättenoga med sina djur och de betyder allt eftersom de är hennes sällskap. Och de flesta grannar är pensionärer och som älskar hennes katt när den kommer och ja, de gillar även att ge den extra mat men för den sakens skull är han trots allt inte överviktig, visst han är kraftig men långt ifrån fet. Ingen typiskt lat fet hankatt. Och han är avmaskad efter konstens alla regler och mamma brukar göra en koll hos veterinären regelbundet, han är ju trots allt utekatt och kan samla på sig "skit".
Han är tatuerad i örat och har alltid ett elastiskt reflexhalsband med pingla så han både syns och hörs. Man ser att han är en tamkatt och att ägaren verkligen bryr sig om han.

Till saken då, det har flyttat in nya grannar. Och de lägger i sig allt. Först var mamma en djurplågare för katten stod och gallskrek vid porten av svält:smirk: och ville in. (Mamma går vid regelbundna tider ner och kollar om han vill in), och ställer inte ut mat eftersom han släpps in på kvällen och får sin mat och är inne nån timme, sen släpps han ut om han vill. Sen går hon ner tidigt på morgonen och släpper in han då han får mat igen och får vara inne sålänge han behagar. Oftast vill han ut direkt. Sen har hon några ärende under dagen och kollar då också om han vill in.

Men mamma började då gå ner oftare och kolla om han ville in och kalla på han. Så de inte skulle klaga mer.

Men då börja de klaga på att han var full med fästingar och varför hon inte tog ut dem? . Mamma sa då vänligt: Jag brukar vänta några dagar tills de är lite större så man får grepp om dem. Är rädd för att nån kroppsdel ska bli kvar.
Sen dessutom brukar han inte ha mycket fästingar utan på sin höjd 2-3 st i veckan.
Tanten bara snäste och sucka och skaka på huvet och gick..
Mamma köpte ett fästinghalsband samma dag tanten klaga.

Sen var det självklart nåt nytt, eftersom tanten tyckte det var skam att katten skulle gå ute hela dagen utan mat.
Faktum är att mamma tar in han och utfodrar han morgon och kväll inne. Sen plus får han extra av pensionärerna.. De tycker ju det är så roligt att han kommer och hälsar på självklart ska han ha en skål med grädde eller en bit falukorv. Så det går verkligen ingen nöd på han. Men mamma satte då ut en bricka med vatten och torrfoder så tanten skulle bli tyst.

Hör och häpna tantskrället kommer nästa dag och suckar över vilken dålig människa mamma är för det är ju inget bra foder alls..:smirk:
Citat "Min pappa tycker inte om det fodret så vi ger han annat.." Sen gick hon och denna tanten är 50+.
Nästa dag har hon lämnat en lapp på brickan och skrivit "till hunden" och pil på matskålen. Sen satte dem en tom Friskies paket som de skrivit 21:- på.:confused:

Sen brukar hon med jämna mellanrum kasta ut mammas mat som hon ställt fram eller välta skålen upp och ner och hälla hennes foder som hon anser är bäst (friskies).

De anser att Friskies är det ultimata kattfodret tydligen..:angel:
Min mamma köper sitt kattfoder i en välsorterad djuraffär. Alltså det är riktigt anpassat kattfoder, eftersom det även är en kastrerad hankatt så är hon extra noga. Inget billighets skit från ICA här inte..


Men vad gör man i en sån här sitution? Visst man har ju katten ute och får acceptera att den får mat hos andra, men nån gräns finns det väl?
Mamma mår jättedåligt över detta för hon tar åt sig och tror verkligen hon är en jättedålig djurägare. Sen vågar hon inte riktigt säga ifrån. Men hon tänkte prata med hyresvärden. Alla andra grannar tycker tvärtom. De tycker hennes katt är så vacker och välskött och tillgiven.
Mamma tycker det är jätteobehagligt och vet inte vad hon ska göra.

Jag kan säga om jag varit där hade jag satt dem på plats redan från början, om de vräkt ur sig nåt sånt. För hennes katt är långt ifrån vanvårdad. Han lever som en kung och får all den tänkbara skötsel. Mamma är jättenoga för katten är allt hon har där i lägenheten och hon älskar djur.

Så hur hade ni gått tillväga? Vad ska man säga åt tantskrället egentligen så hon fattar? Går det ens att polisanmäla för jag tycker det är lite inkräktande.. Jag tycker det är oförskämt och antagligen har tanetn och hennes föräldrar för lite att göra om dagarna antagligen.. Sen märker de väl på mamma att det går att hacka på henne för hon tar snällt åt sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Fy vad tråkigt! De här grannarna måste ha jävligt tråkigt om de inte kan hitta nåt bättre att klaga på än en lycklig katt.

Risken finns ju att om de börjar bråka så är de elaka mot katten eller nåt, man vet aldrig.

Men vettiga människor hade ju sagt att det är en välmående katt som är välskött och trevlig mot människor. Och det är verkligen upp till din mamma att bestämma vilket foder. De kan väl skaffa en egen katt att ge sin Friskies till?

Usch hoppas det hjälper att prata med hyresvärden.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

övertala din mamma att hon är en bra djurägare, innerst inne vet hon nog det själv.. men jag menar, förr eller senare så måste ju tanten tröttna!
att ställa ut mat är inte så bra, eftersom andra djur kan äta upp det. tex dra till sig skator och dyl.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Om din mamma fortsätter ge efter, så kommer det nog bara forstätta tyvärr :crazy:

Om din mor säger ifrån ordentligt tror jag det kan bli bättre - med tiden.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Precis det har jag sagt till henne, sätt dem på plats direkt. Men hon vet inte riktigt vad hon ska säga. Hon tror om hon råkar säga på fel sätt så blir det värre. Det gäller liksom att hitta rätt ord som får dem att förstå, och hon vet inte riktigt hur.

Hennes kompis har dock sagt till dem 2 ggr. Frågat varför de hackar på xxxxxx? sen konfronterat tanten riktigt en gång men då blev tanten helt paff liksom och mumla nåt "öh jag kan inte prata nu" och fick fart iväg.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Ja just därför har ju inte mamma ställt ut mat dels för hon tycker fast katten är utekatt är det ju ändå bäst att han får mat på bestämda tider och sen vill hon ju se hur mycket han äter.
Sen är det ju inte så bra om tex igelkottar äter maten.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Ja det kan ju skaffa egen katt den kan dem ju sköta på sitt vis då. Mammas katt är ju över 8 år och aldrig visat tendens till sjukdom.

Sen om tanten nu är så duktig som hon tror borde hon väl fatta att det är ju inte bra för katten iheller att få olika torrfoder, det borde ju bli helt fel med mineralbalansen som är så viktig för kastrerade katter.

Pensionärerna håller sig iallfall bara till ren grädde eller korv eller nåt.

Men hon här polska tanten är rent ut sagt körd nånstans:crazy:

Mamma ringde för en stund sen och var riktigt ledsen, hon känner sig riktigt illa till mods. För hon är inte van vid folk som gör så.:(

Ska pusha på hon att säga ifrån, om inte annat så får jag nog körkort på onsdag om uppkörningen vill sig väl så då tar jag nog en tur dit där:devil: Ska fråga hon var hon fått sin kunskap ifrån? För jag vet var jag fått min, då jag är utbildad djurvårdare och snart djursjukvårdare och vet en del om skötsel och utfodring.
Om inte annat kan hon annars få ett intyg av veterinären..
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Detta hände min mamma också för ca 15 år sedan. Vi hade en utekatt som kom och gick i trappen, hängde med grannarna ut och in i porten osv. Han var hela områdets lilla skyddsling.

Sedan flyttade det in en tjej (lika gammal som jag) in i lägenheten brevid, hon är ganska stridis av sig och hon konfronterade min mamma om att hon inte skötte katten ordentligt.

Mammas reaktion var då att bjuda in grannen i skötseln. Hon gick in till grannen och frågade om hon kunde vakta katten medan mamma var bortrest. Hon förde en skötseldiskussion med grannen och förklarade hur katten sköttes, varför det låg en filt i trappen osv. Det gick jättebra, egentligen var grannen lite kontaktsökande och nu umgås vi fortfarande med henne. Mamma är låtsasmormor till hennes barn och vi firar alltid jul tillsammans.

Min tanke är: Kan inte din mamma kanske bjuda in grannen på fika och förklara på ett juste sätt hur det fungerar med maten, ut- och insläpp osv? Att hon mera kan bjuda in än skjuta ifrån sig grannen.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Mamma köpte ett fästinghalsband samma dag tanten klaga.

Liten varning bara: ExSpot och scalibor (halsband) skall inte användas på katt öht. Frontline, är det som katter ska ha. Scalibor kan om du har otur göra katten riktigt dålig. Nära-döden-dålig.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Jamen kan du inte skriva ut ett fint brev på veterinärens papper som säger att den här katten mår enligt konstens alla regler bra och det är bevisat av veterinär och sen be veterinären skriva på? Och visa upp det för tantjävlen? Och lite informationspapper om katter och deras beteende och tyngdpunkten i ett välbalanserat foder (och innehållsförteckning på det fodret din mamma ger).

Och be henne vänligt men snällt att hålla sej borta från din mamma annars ska du stoppa en brevbomb i hennes brevlåda.

Kanske inte det sistnämnda. ;)
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

lägg en katt i en låda utanför hennes dörr och be henne ta hand om den. eller annonsblad från katthem eller nåt :P
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Ja det var bra om annonsblad :D
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Jag har för mig veterinären brukar spruta frontline varje år när mamma är där, brukar vara lite innan sommaren. Men hon sa nu att han hade fästinghalsband:confused: Tänkte inte så mycket på det, men nu när du sa det så kom jag på att katter brukar väl inte ha fästinghalsband?

Ska höra med henne om det.. Om han nu redan har frontline borde han väl inte få fästingar?
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Ja det kan ju vara en idé, men vet inte om ens mamma vågar det. Hon känner sig nertryckt och dumförklarad. För dumförklarad är vad hon är, tanten säger liksom till med ett hånflin och tittar medlidande som mamma är ett ovetandes litet barn typ. Tror tanten känner att mamma är svag eller nåt. För ingen av de andra grannarna har problem, tvärtom där är tanten riktigt fjäskig och övertrevlig:confused:

Vet faktiskt inte vad hon har emot mamma. Men ska be henne en gång till att ta katten till veterinären och få ett intyg, där vet. skriver om kattens foder. Varför den ska ha det. Skötsel och allt vad det innebär. Sen när hon är hos veterinären kan hon ju passa på och ta några sådana skötselrådsblad som brukar finnas om katter och hundar. Brukar ju finnas specifikt till kattungar, vuxna, vuxna med sjukdom osv Sen kan hon lägga det i tantskrällets brevlåda.
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

Ok, så egentligen handlar det om mänskliga relationer. Där tanten känner sig överlägsen och eg. är en så svag personlighet så hon trycker ned den som verkar vara svagare. Trist!

Då tycker jag att du gör rätt som åker till mamma och tar tanten i örat och sätter henne på plats! ;) Att bjuda in någon som drivs av att kränka en är ju inte kul heller.

Tyvärr tror jag inte att fakta hjälper denna tant. Din mamma (kanske med stöd av dig) måste nog ryta ifrån och kräva respekt. Ofta brukar såna som tanten beveka sig och helt plötsligt ändra sätt. :smirk:
 
Sv: Påträngande okunniga grannar lägger sig i..

får jag fråga om detta löste säj???
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
666
Senast: GoLightly
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 103
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp