Patrik Kittel om anklagelserna: ”Står för hur jag rider”

Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter anklagelser om att han ska ha satt för hårt tryck i munnen på sin häst under tävlingar.
– Jag fokuserar på mitt och jag står för hur jag rider, säger Patrik Kittel.
 
Jamen det är ju bra att han rent ut talar om att han medvetet skiter i hästens väl och ve så vi vet exakt var vi har honom.
SvRF kanske borde fundera på om den inställningen stämmer överens med eras code of conduct och ifall det är lämpligt att han representerar Sverige på mästerskap
 
Ja, det är faktiskt anmärkningsvärt att inte någon av dem reagerat på vad det innebär för hästen. Jag skrev det i en annan tråd, att så mycket som de rider och med den koll de har på hästarna är det här med att syretillförseln stryps något de känt till sedan länge.
 
Vi får väl se om han släpper stångbettstygeln 5-10 cm så att han inte har konstant drag i den eller inte. Släpper nosgrimman 4-6 cm Det är ändå officiell kritik från domare om blå tungor förekommande under ett par tillfällen under två decennier.
 
Lettere narcissistisk svar fra PK. Meg meg meg, alltid noen som vil ødelegge for meg. Jeg vet best. Mine hester... ikke noe fokus på dem, nevnt i forbifarten.

Ønsker meg mer ydmykhet fra alle toppryttere, mer fokus på hesten som individ, som en hest og ikke en konkurranse maskin.
 
Hans krympande fanbase lär inte räcka för att ge honom Jerringpriset ens om han skulle ta OS-guld i Paris. Det är bara för sorgligt att inte ens kunna erkänna att det finns saker som behöver förändras och utvecklas inom ridsporten utan bara tillämpa strutstaktiken "jag vill göra vad jag själv känner för, jag bryr mig inte om (den dumma) allmänhetens mening över huvud taget".
 
Det är lite oroväckande tycker jag när någon säger att "det har inte påverkat mig något" osv, det borde ju kännas för jävligt om nu ens häst hade visat tendenser till obehag. För när han säger att det inte påverkar osv och att han bara kör på och står för sitt så betyder ju det också att han inte bryr sig om hästarna och förtränger det faktum att hästarna faktiskt kan ta skada av ridsättet, det borde åtminstone chockerat honom litegrann liksom.

Det han säger visar ju bara just nu att han inte är beredd att ändra någonting eller ens se över ridsättet och utrustningen oavsett. För "han är så säker". Jag är väldigt trött på folk som håller på med "det blåser på toppen" varianten.
 
SvRF kanske borde fundera på om den inställningen stämmer överens med eras code of conduct och ifall det är lämpligt att han representerar Sverige på mästerskap
Code of conduct tolkas olika av förbundet beroende på vem det gäller. Finns ju flera fall av skitridning som förbundet släppt med ryttare på högre nivå,, blir ju inte till fördel för dem när ex en av dem fortsatte med sin illa behandling av hästar och fick en anmälan på sig igen och så kommer det till aftonbladet och är inte så lätt att sopa under förbundsmattan igen.
 
  • Gilla
Reactions: via
Code of conduct tolkas olika av förbundet beroende på vem det gäller. Finns ju flera fall av skitridning som förbundet släppt med ryttare på högre nivå,, blir ju inte till fördel för dem när ex en av dem fortsatte med sin illa behandling av hästar och fick en anmälan på sig igen och så kommer det till aftonbladet och är inte så lätt att sopa under förbundsmattan igen.
Ja det var så jag tänkte. Det var en spark på förbundet som hycklar på hög nivå och konstant skiljer på folk och folk.
 
Jamen det är ju bra att han rent ut talar om att han medvetet skiter i hästens väl och ve så vi vet exakt var vi har honom.
SvRF kanske borde fundera på om den inställningen stämmer överens med eras code of conduct och ifall det är lämpligt att han representerar Sverige på mästerskap
Fattar inte hur man kan få för sig att försvara den människan. Har inte gillat honom sedan blue tongue skandalen med Scandic, såna här saker befästa verkligen varför jag tar så stark avstånd från denna människan. Man kan inte säga man bryr sig om etik och djurvälfärd och sen stödja en sån människa. Han står verkligen för allt som jag tycker är fel med vår sport på elit nivå. Usch för denna människan. Arrogant som fan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I Riyadh rider Patrik Kittel sin nionde världscupfinal. Tillsammans med Touchdown har han varit på plats sedan i torsdags förra veckan...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 17 dressyrekipage står redo för att göra upp i världscupfinalen nästa vecka. Patrik Kittel är kvalad med tre hästar, men inför finalen...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit...
20 21 22
Svar
420
· Visningar
26 887
  • Artikel
Hästnyheter Den danska dressyrryttaren Andreas Helgstrand står anklagad för hästmisshandel. Svenska landslagsstjärnan Patrik Kittel, som själv har...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp