Patrik Kittel vinner världscupfinalen efter succéküren

Svt sport har tre rubriker på samma bildruta:

1) Kittels glädjetårar efter stora segern "På en annan planet" Första svenska segern sedan 1998
2) Stoppades från att tävla - hästen hade blod i munnen. "Oklara omständigheter"
3) Häst kollapsade och dog - strax efter världscupfinalen "Skickar varma tankar till ryttaren"

Det samlade intrycket är inte direkt att man känner wow, hästsport alltså.
 
Vi ska komma ihåg att det är denna typen av ridning som PK står för...

FB_IMG_1713553410946.jpg
 
Svt sport har tre rubriker på samma bildruta:

1) Kittels glädjetårar efter stora segern "På en annan planet" Första svenska segern sedan 1998
2) Stoppades från att tävla - hästen hade blod i munnen. "Oklara omständigheter"
3) Häst kollapsade och dog - strax efter världscupfinalen "Skickar varma tankar till ryttaren"

Det samlade intrycket är inte direkt att man känner wow, hästsport alltså.

Ja, jag känner ingen som helst längtan efter OS. Vi vet ju att det inte kommer att se bättre ut där.
 
Det är rätt tråkigt, att bara gnälla, utan att ha några som helst förslag på hur man borde göra istället.

Hela ridsporten borde börja om från början. Både dressyr och hoppning.

Allt, inklusive aveln behöver ifrågasättas.

I dressyren har det varit som en "kapprustning" mellan fyra parter: domares bedömning, hästarnas kapacitet/rörelser, ryttarnas förmågor, och uppfödarnas försök att tillgodose detta.

Vad har det blivit: för att tillfredsställa domarnas allt mer extrema syn på vad som ska premieras, väljer ryttarna allt mer extrema hästar, där det "behövs" allt mer extrema metoder för att bli framgångsrik.

Stoppa hela cirkusen, avskeda nuvarande ledningarna inom dressyrsporten, samt alla befintliga domare, och ta fram en helt ny form av dressyrsport, med fokus på sund hästhantering.
Jag gillar tanken på att det ska finnas ett obligatoriskt program inom högsta nivå, som genomförs på marken, med hästen i grimma... Precis som konståkningen kräver att ett set standard rörelser ska utföras korrekt.
Och så det uppsuttna, med en helt ny regelbok och nya bedömnings- och utrustningskriterier.

Det skulle ändra på både hästar och ryttare, och skulle ha många positiva nyttor.

PK gör det som lönar sig inom den nuvarande sporten. Vilket inte är konstigt.
 
Sen när gäller det att dessa "gudar" ska behöva följa de regler som gäller för packet? De anser ju att de står över resten av oss och att de har rätt att ta till exakt vilka metoder de vill för att nå sina mål.
Fast jag tycker att du delvis lägger ansvaret där det inte helt hör hemma.

Ryttarna anpassar sig till vad som ger poäng, jag törs lova att de inte ser sig som gudar (tråkigt debattklimat).

Om inte den här typen av ridning var det som gav mest poäng skulle de inte rida såhär naturligtvis.
 
Fast jag tycker att du delvis lägger ansvaret där det inte helt hör hemma.

Ryttarna anpassar sig till vad som ger poäng, jag törs lova att de inte ser sig som gudar (tråkigt debattklimat).

Om inte den här typen av ridning var det som gav mest poäng skulle de inte rida såhär naturligtvis.
Det håller jag med om och har skrivit massor av gånger i tidigare trådar. Det är domarna och deras riktlinjer som är huvudproblemet. Det här är dock inte en ursäkt för att systematiskt misshandla sin arbetspartner som PK gör.
 
På min Facebook dök det upp ett inlägg skrivet av en som verkar inom dressyraveln i Sverige. Hon var rätt kritisk mot PK och dressyren som skriver att hon aldrig vill föda upp en till dressyrhäst in i den världen. I kommentarerna skriver hon att hon fått en massa meddelanden från "ryttar eliten" där de skriver att bilderna är manipulerade och att PK är fantastisk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Touchdown övertygade direkt när dressyrens världscupfinal inleddes med Grand Prix. Ekipaget red hem andraplatsen, med...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Riyadh rider Patrik Kittel sin nionde världscupfinal. Tillsammans med Touchdown har han varit på plats sedan i torsdags förra veckan...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp